سوران رجبی؛ محسن نظرپور؛ فاطمه تابناک
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، ، صفحه 9-24
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کردهاند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کردهاند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، نرمافزارهای ویسکانسین، استروپ و عملکرد پیوسته میباشند. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که انعطافپذیری و بازداری پیشبینی کننده سرزنش خود؛ انعطافپذیری، بازداری و توجه پیوسته پیشبینی کننده نشخوارگری؛ انعطافپذیری شناختی و بازداری شناختی پیشبینی کننده راهبرد تمرکز مجدد مثبت؛ انعطافپذیری شناختی و توجه پیوسته، پیشبینی کننده ارزیابی مجدد و توجه پیوسته و بازداری پیشبینی کننده توسعه دیدگاه بوده است. همچنین بازداری شناختی توانسته است که میزان فاجعه سازی را در نوجوانان گروه نمونه پیشبینی کند. نتیجهگیری: این نتایج رهنمودهایی بهمنظور بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با استفاده از کارکردهای اجرایی را ارائه میدهد.