نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
3 استاد گروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران.
چکیده
هدف: مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطافپذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانشآموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 را شامل شد. نمونهگیری نیز به شیوه خوشهای بود. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون کامپیوتری ان_ بک، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، آزمون تکلیف دوگانه استروپ، تکانشگری و مداخلات شامل پروتکل آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بود. یافتهها: آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش تکانشگری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد که میان گروههای آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0p<). بحث و نتیجهگیری: آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش تکانشگری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است.
کلیدواژهها
- آموزش تنظیم هیجان
- تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای
- کارکردهای اجرایی
- تکانشگری
- اختلال نقص توجه و بیش فعالی
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effectiveness of Emotion Regulation Training and Transcranial Direct Current Stimulation on Improving Executive Functions and Impulsivity in Male Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Noroozi Homayoon 1
- Mohamad Hatami Nejad 2
- Esmaeil Sadri Damirchi 3
- masoud sadeghi 4
1 PhD Student in Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Master's degree in General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
3 Professor of Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]
Objective: To compare the effectiveness of emotion regulation training and transcranial direct current stimulation intervention on improving executive functions (attention, cognitive flexibility, response inhibition, emotion control) and impulsivity in male students with attention deficit hyperactivity disorder. Materials and methods: The current research is semi-experimental with pre-test-post-test and control group. The statistical population of this research included all male students of the second year of high school with attention deficit and hyperactivity disorder in Ardabil city in the academic year of 1402-1403. Sampling was also clustered. The research tools included: N-Beck computer test, Wisconsin card sorting test, dual Stroop task test, impulsivity and interventions including emotion regulation training protocol and transcranial direct current stimulation intervention. Findings: Emotion regulation training and transcranial direct current stimulation intervention have improved executive functions and reduced impulsivity in male students with attention deficit hyperactivity disorder. The results of Bonferroni's post hoc test also showed that there is a significant difference between the training groups of emotion regulation transcranial direct current stimulation intervention with the control group (p<0.05). Discussion and conclusion: Emotion regulation training and transcranial direct current stimulation intervention have improved executive functions and reduced impulsivity in male students with attention deficit hyperactivity disorder.
کلیدواژهها [English]
- Attention Deficit disorder and Hyperactivity
- Emotion Regulation Training
- Executive Functions
- Impulsivity
- Transcranial Direct Current Stimulation