نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تهران است که در نیم سال اول تحصیلی 95-94 به عضویت تیم بسکتبال مدرسه خود درآمدهاند. آزمودنیهای پژوهش شامل سه گروه هستند که یک گروه در معرض مداخله هیپنوتیزمی (15 نفر) و یک گروه در معرض بازتوانی شناختی (15 نفرِ) به روش نوروفیدبک قرار میگیرد و گروه دیگر نیز بهعنوان گروه کنترل (15 نفرِ) در نظر گرفته شد که بهصورت نمونهگیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب گردید. ﺑﺮای ﮔﺮوه اول ﻣﺪاﺧﻠﻪ بازتوانی شناختی به روش نوروفیدبک در 15 ﺟﻠﺴﻪ و ﺑﺮای ﮔﺮوه دوم تلقینات هیپنوتیزمی در 7 ﺟﻠﺴﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. وﻟﯽ ﮔﺮوه ﺳﻮم ﻫﯿﭻ مداخلهای درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮدﻧﺪ. ﺑﺮای جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال ایفرد (1984) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، بین اثربخشی تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزم بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال تفاوت معناداری در سطح (05/0p≤) وجود دارد. بدینصورت که تمرینات بازتوانی شناختی در بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال نسبت به تلقینات هیپنوتیزمی اثربخشی بیشتری دارد. همچنین تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر وضعیت پرتاب توپ بسکتبال تأثیر معناداری دارد (05/0p≤). نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت، استفاده از فعالیتهای مبتنی بر بازتوانی شناختی و هیپنوتیزم جهت ارتقاء عملکرد ورزشکاران مؤثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of the Effectiveness of the Dictates of Hypnosis and Cognitive Rehabilitation Training on Improving the Status of Throwing Basketball Ball
نویسندگان [English]
- Abbas Ali Zarei 1
- hakimeh Aghaei 2
1 Islamic Azad University, Shahrood
2 Islamic Azad University, Shahrood
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to compare the effectiveness of dictates of hypnosis and cognitive rehabilitation training on improving the status of throwing basketball ball .Method: Design of the study was quasi-experimental with pretest and posttest as well as experimental and control groups. Population of the study consisted of all high school male students in the city of Tehran who had joined the basketball team of their schools on the first semester of the academic year of 95- 94. The research sample, selected by availability, included 45 students who were classified into three groups: a group of 15 who underwent hypnosis intervention, a second group of 15 who took cognitive rehabilitation therapy with neurofeedback method, and a third group of 15 who acted as the control group. One experimental group was treated for cognitive rehabilitation therapy for 15 sessions by neurofeedback method and the other group received 7 sessions of hypnosis dictates. But the control group received no intervention. To collect data for throwing ball, AAHPERD free-throw basketball test (1984) was used. Data were analyzed by analysis of variance and Bonferroni post-hoc tests. Findings: The results suggested that there is a significant difference between the effectiveness of cognitive rehabilitation training and indoctrination hypnosis in improving the status of throwing basketball ball (p≤ 0.05). That is, cognitive rehabilitation exercises improve the status of throwing basketball ball significantly better than dictates of hypnosis, although both cognitive rehabilitation training and dictates of hypnosis have a significant impact on the situation (p≤ 0.05).Conclusion: Based on the results, using activity-based cognitive rehabilitation therapy and hypnosis are both effective for improving athletic performance.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive rehabilitation training
- Dictates hypnosis
- Status of throwing basketball ball