با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران

2 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا(س)، تهران،ایران

3 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران

چکیده

بررسی ارتباط فعالیت نورون­های آینه­ای و  EMGدر بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی پات گلف در دختران جوان بود. روش: 18 نفر از دختران غیر ورزشکار دانشگاه تصادفی در3 گروه بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی مثبت، منفی، و واقعی قرار گرفتند. در روز اول، آموزش ضربه پات گلف و یک دسته 6 کوششی به عنوان پیش آزمون، روز دوم 60 ضربه با 5 دقیقه استراحت بین دسته کوشش ها ودریافت بازخورد ویدئویی متناسب با گروه خود پس از هر دسته کوشش به عنوان جلسه اکتساب  و در روز سوم 6 کوشش به عنوان آزمون یادداری انجام شد. اطلاعات با استفاده از EEG و EMG، در سه شرایط پایه، اجرا و مشاهده ثبت گردید. در دسته کوشش آخر دوره اکتساب، میزان فعالیت الکتریکی عضله و مغز در شرایط پایه و مشاهده فیلم­های بازخورد، و در حین اجرای ضربه ثبت شد. برای تحلیل از همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین فعالیت الکتریکی مغز و عضله استفاده شد (کمتر از 05/0). یافته­ها و نتیجه­گیری: نتایج نشان داد بین فعالیت الکتریکی عضله و نورون­های آینه­ای در حین اجرا ارتباط مثبت معنی داری وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of the Association between Mirror Neurons Activities and Electrical Activity of Muscles in Terms of Social-Comparative Video Feedback of Gulf Putt in Young Females

نویسندگان [English]

  • Narjes Yavari 1
  • Masome Shojaei 2
  • Afkham Daneshfar 3

1 Master of learning and motor control, Al-Zahra University,Tehran,Iran

2 Associate Professor at Department of Physical Education, Al-Zahra University,Tehran,Iran

3 Associate Professor at Department of Physical Education, Al-Zahra University,Tehran,Iran

چکیده [English]

Aim: The objective is to examine the association between mirror neurons activity and electrical activity of muscles in social-comparative video feedback of young females’ golf putting. Methods: 18 non-athletic females from University, are randomly assigned to 3 groups namely, positive, negative and real social-comparative video feedback. In the first day, golf putting is taught and 6 trials of golf putt are considered as pre-test. The second day includes 60 putts with 5-minute rest between trials and receiving relevant video feedback for each group and after each set of trial which constitute the acquisition session. The third day consists of 6 trials collectively considered as retention test. Using the two EEG and EMG sensors, the information are recorded in three baseline, execution and observation conditions. In the last trial of acquisition period, the levels of electrical activity of muscle and brain are recorded in baseline condition, condition of observing feedback films and concurrent with putting. For analysis, Pearson correlation coefficient is used to examine the association between level of electrical activity of brain and biceps brachial muscle (pResult & Conclusion: The results suggest that there is a significantly positive association between electrical activity of muscle and mirror neurons during execution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Normative Feedback
  • Mirror neurons
  • Biceps Brachial Muscle
  • Golf Putt
  • reference mechanisms
ـ پارسایی، سجاد.؛ عابدان زاده، رسول.؛ شتاب بوشهری، ناهید و شجاعی، معصومه. (1395). «نقش نورون­های آینه­ای در سرعت­های مختلف تصویرسازی ذهنی دریبل بسکتبال». فصلنامه علمی- پژوهشی عصب روانشناسی، 1،74-57.
­ ـ جاکومو، ریتسولاتی و کورادو، زینیگالیا. (۱۳۸۹). آیینه­ها در مغز. ترجمه عبدارحمن نجل رحیم و زهرا مرادی. تهران: نشر مرکز (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی،2007).
ـ کار، جوزف جی. و براون، جان ام. (1380). مقدمه‌ای بر فناوری تجهیزات پزشکی. ترجمه دکتر سیامک نجاریان، مهندس صنم سجادی، فریما ناظمی. تهران: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر. (تاریخ انتشار  اثر به زیان اصلی 2000 ).
ـ حاتمی شاه میر، الهام. شهبازی، مهدی. طهماسبی بروجنی، شهزاد. جابری مقدم، علی اکبر و شیرزاد، الهام. (1395). تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورون­های آینه­ای ورزشکاران مبتدی. فصلنامه علمی ـ تخصصی عصب روانشناسی، شماره 2، 23-7.
ـ Aglioti S. M.; Cesari, P.; Romani, M. & Urgesi, C. (2008). “Action anticipation and motor  reso-nance in elite basketball players”. Nature Neuroscience ,11,1109–16.
ـ Aguinaga, A.; Lopez Ramire, M.; Alanis Garza,; A. Baltazar, R. & Zamudio, V. (2016). “Emotional analysis thru EEG signals, to monitor high performance athletes”. InImpact: The Journal of Innovation Impact, 6(1), 16.
  ـ Badami. R.; Vaezmousavi. M.; Wulf. G. & Namazizade. M. (2012). “Feedback About More Accurate Versus Less Accurate Trials: Differential Effects on Self-Confidence and Activation”. Research Quarterly for Exercise and sport,83(2),1-8.    
ـ Caggiano, V.; Fleischer, F.; Pomper, J.K.; Giese,M. A. & Their, P. (2016). “Mirror neurons in monkry premotor area F5 show tuning for critical features of visual causality perception”. Current Biology, 26, 3077–3082.
ـ Cross, E. S.; Hamilton, A. F.; Kraemer, D. J.; Kelley, W. M. & Grafton, S. T. (2009). “Dissociable substrates for body motion and physical experience in the human action observation network”. European Journal of Neuroscience ,30,1383–1392.
ـ Fox, N. A.; Bakermans-Kranenburg, M. J.; Yoo, K. H.; Bowman, L. C.; Cannon, E. N.; Vanderwert, R. E.; van IJzendoorn, M. H. & et al (2015). “Assessing human mirror activity with EEG mu rhythm: A meta-analysis”. 
ـ Hobson, H. M. & Bishop, D. V. (2016). “Mu suppression–A good measure of the human mirror Hickok, G. (2009). The functional neuroanatomy of language”. Physics of life reviews, 6(3), 121-143.
ـ Hutchinson, J. C.; Sherman, T. & Martinovic, N. (2008). “The effect of manipulated  self - efficacy on perceived and sustained effort”. Applied Sport Psychology,20, 457-472.
-Hill,A.T., Fitzgibbona,B.M., Arnolda,S.L., Rinehart,N.J.,Fitzgeralda,P.,&Enticotta,P.G.(2013).Modulation of putative mirror neuron activity by both positively and negatively valenced affective stimuli: A TMS study. Behavioural Brain Research,249,116-123.
ـ Kamen, G. (2004).  Electromyogr -aphic Kinesiology. In Robertson, DGE et al. Research Methods  Biomechanics. Champaign, IL: Human Kinetics Publ.
ـ Keysers, C., Kaas, J. H. & Gazzola, V.(2010). Somato sensation in social perception. Nature. Review. Neuroscience 11, 417–428.
ـ Kim, Y. T.; Seo, J. H.; Song, H. J.; Yoo, D. S.; Lee, H. J.; Lee, J.; Kwon, E.; Kim, J. G. & Chang, Y. (2011). Neural correlates related to action observation in expert archers. Behavioural Brain Research, 223, 342–347.
ـ Lucana, T. G.; Chiviacowsky, S. A.; Wulf, G. & Lewthwaite, R. (2012). “Positive social - comparative feedback enhances motor learning in children”. Psychology of Sport and Exercise, 13, 849-853.
ـ Mehta, B. & Schaal, S. (2002). Forward models in visuomotor control. Journal Neurophysiology. 88.942-953.
ـ Ranganathan. R. & Newell, K. M. (2009). Influence of augmented feedback on coordination strategies. Journal of Motor Behavior, 41(4),317- 330.
ـ Rizzolatti, G. & Arbib, M. A. (1998).language within our grasp. Trends in neurosciences,21,188-194.
ـ Rizzolatti, G. & Craighero, L. (2004). The mirror-neuron system. Annual Review Of Neuroscience.27, 169–192.
ـ Rodríguez, Á. L.; Cheeran, B.; Koch, G.; Hortobágyi, T. & Del Olmo, M. Á. F. (2014). “The role of mirror neurons in observational motor learning: an integrative review”. European Journal of Human Movement, (32), 82-103.
ـ Schmidt, R. A. & Lee, T. D. (2011). Motor Control and Learning: A Behavioral Emphasis (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
ـ Sitaras (2013,Noevember14). Jack welch's 6 ways exercise. Golf (Korean edition). Retrieved March 28, 2014, from http://en.wikipedia. org/wiki/golf.
ـ Vogt, S.; Buccino, G.; Wohlschlaeger, A. M.; Canessa, N.; Shah, N. J.; Zilles, K.; Eickhoff, S. B.; Freund, H. J.; Rizzolatti, G. & Fink, G. R. (2007). “Prefrontal involvement in imitation learning of hand actions: effects of practice and expertise”. Neuroimage, 37,1371–1383.