نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران
2 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا(س)، تهران،ایران
3 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران
چکیده
بررسی ارتباط فعالیت نورونهای آینهای و EMGدر بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی پات گلف در دختران جوان بود. روش: 18 نفر از دختران غیر ورزشکار دانشگاه تصادفی در3 گروه بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی مثبت، منفی، و واقعی قرار گرفتند. در روز اول، آموزش ضربه پات گلف و یک دسته 6 کوششی به عنوان پیش آزمون، روز دوم 60 ضربه با 5 دقیقه استراحت بین دسته کوشش ها ودریافت بازخورد ویدئویی متناسب با گروه خود پس از هر دسته کوشش به عنوان جلسه اکتساب و در روز سوم 6 کوشش به عنوان آزمون یادداری انجام شد. اطلاعات با استفاده از EEG و EMG، در سه شرایط پایه، اجرا و مشاهده ثبت گردید. در دسته کوشش آخر دوره اکتساب، میزان فعالیت الکتریکی عضله و مغز در شرایط پایه و مشاهده فیلمهای بازخورد، و در حین اجرای ضربه ثبت شد. برای تحلیل از همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین فعالیت الکتریکی مغز و عضله استفاده شد (کمتر از 05/0). یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین فعالیت الکتریکی عضله و نورونهای آینهای در حین اجرا ارتباط مثبت معنی داری وجود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of the Association between Mirror Neurons Activities and Electrical Activity of Muscles in Terms of Social-Comparative Video Feedback of Gulf Putt in Young Females
نویسندگان [English]
- Narjes Yavari 1
- Masome Shojaei 2
- Afkham Daneshfar 3
1 Master of learning and motor control, Al-Zahra University,Tehran,Iran
2 Associate Professor at Department of Physical Education, Al-Zahra University,Tehran,Iran
3 Associate Professor at Department of Physical Education, Al-Zahra University,Tehran,Iran
چکیده [English]
Aim: The objective is to examine the association between mirror neurons activity and electrical activity of muscles in social-comparative video feedback of young females’ golf putting. Methods: 18 non-athletic females from University, are randomly assigned to 3 groups namely, positive, negative and real social-comparative video feedback. In the first day, golf putting is taught and 6 trials of golf putt are considered as pre-test. The second day includes 60 putts with 5-minute rest between trials and receiving relevant video feedback for each group and after each set of trial which constitute the acquisition session. The third day consists of 6 trials collectively considered as retention test. Using the two EEG and EMG sensors, the information are recorded in three baseline, execution and observation conditions. In the last trial of acquisition period, the levels of electrical activity of muscle and brain are recorded in baseline condition, condition of observing feedback films and concurrent with putting. For analysis, Pearson correlation coefficient is used to examine the association between level of electrical activity of brain and biceps brachial muscle (pResult & Conclusion: The results suggest that there is a significantly positive association between electrical activity of muscle and mirror neurons during execution.
کلیدواژهها [English]
- Normative Feedback
- Mirror neurons
- Biceps Brachial Muscle
- Golf Putt
- reference mechanisms