نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
2 استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران.
3 دانشیار علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران.
4 دانشیار روان شناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
5 دانشیار روان شناسی،واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده
مقدمه : نقص ودشواری درکارکردهای عصب-روان شناختی ، مهمترین مولفه درنشانگان اختلالهای یادگیری غیرکلامی است.هدف پژوهش حاضر،ساخت،اعتباریابی و رواسازی آزمون عصب-روان شناختی تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی بود. روش:روش پژوهش توصیفی – پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستانهای استان البرزاست که درسال تحصیلی 97-1396مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 480 دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی استان البرز بودکه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدندوبا آزمون محقق ساخته ،خرده آزمون استدلال ادراکی وخرده آزمون درک مطلب کلامی ازمقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار مورد آزمون قرار گرفتند.روایی صوری ومحتوایی مقیاس مورد تایید دونفر متخصص دراین زمینه قرار گرفت .همچنین برای بررسی روایی صوری ، ازنمرات تأثیرآیتم استفاده شد.روایی محتوایی با دوروش شاخص نسبت روایی محتواوشاخص روایی محتوابررسی شد.روایی همزمان آزمون با استفاده ازخرده آزمون استدلال ادراکی از مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار وروایی تفکیکی(تشخیصی) آزمون با استفاده ازخرده آزمون درک مطلب کلامی از مقیاس هوشی وکسلرکودکان چهاربررسی شد. برای بررسی روایی سازه ، ازروش تحلیل عاملی به شیوه مولفههای اصلی و ازچرخش عوامل از نوع واریماکس استفاده شد. یافته ها :نتایج ، تایید کننده روایی صوری ومحتوایی ،روایی همزمان، روایی تفکیکی و روایی سازه بود. پایایی آزمون محقق ساخته از طریق محاسبه آلفای کرونباخ ، 81/0 و با روش دونیمه کردن 78/0 بود. بهترین نقطه برش بالینی آزمون 5/18 بدست آمد. نتیجه گیری :براساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آزمون تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی ازروایی وپایایی کافی برخورداراست ومیتواند به عنوان ابزاری معتبر برای تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی دردوره ابتدایی مورد استفاده قرارگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Constructing and Validating of the Neuropsychological Test for Diagnosis of Non-verbal Learning Disorders for Students of Elementary Schools
نویسندگان [English]
- Robabeh Movahedipoor 1
- Fariborz Dortaj 2
- Sadegh nasri 3
- hasan Asadzadeh 4
- Khadijeh abolmaalialhoseyni 5
1 Ph.D student in Educational Psychology,Islamic Azad University,Science and Research Branch,Tehran,Iran.
2 Professor of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Educational Sciences, Shahid Rajaee Tarbiat University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
5 Associate Professor of Psychology, Rooden Department, Islamic Azad University, Rooden, Iran.
چکیده [English]
Introduction : deficits and difficulty in neuropsychological functions are the most important component of the non-verbal learning disorders. The purpose of this study was to constructing , Investigating Reliability and Validating of the neuropsychological test for diagnosis of non-verbal learning disorders. Method: The research method is descriptive-survey.The statistical population includes all girl and boy students of elementary schools in Alborz province who studied in the academic year of 1396-97.The research sample consisted of 480 students from the first to sixth grade elementary schools of the Alborz province, selected by multistage cluster sampling method and were assessed with The researcher-made test for non-verbal learning disorders,Perceptual reasoning subtest and verbal comprehension subtest from WISC-IV.The external and content validity of the scale was approved by two experts in this field. Also, for investigate of external validity, the effects of the scores were used and the content validity was assessed by two methods: a) the Content Validity Ratio (CVR), and b) Content Validity Index (CVI). The concurrent validity of the scale was investigate using the Perceptual reasoning subtest from WISC-IV. The discriminant validity of the scale was investigate using the verbal comprehension subtest from WISC-IV. In order to investigate the construct validity, Factor analysis method was used in the main components and the varimax variables were used .Findings: The results confirmed the external validity, content validity ,concurrent validity, discriminant validity and construct validity of the researcher-made test.The reliability of the test by calculating the Cronbach's alpha was 0.81 and with split–half method was 0.78.clinical cut off point were 18.50. Conclusion: based on the results of the present study, it can be concluded that the neuropsychological test for diagnosis of non-verbal learning disordershas adequate validity and reliability and can be used as a valid tool for the diagnosis of non-verbal learning disorders in elementary school students.
کلیدواژهها [English]
- Neuropsychological test
- Investigating Reliability
- Nonverbal Learning Disorder
- Validating