نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علم و هنر یزد،یزد، ایران.
2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر یزد،یزد، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی یزد،یزد، ایران.
چکیده
مقدمه: اختلالات طیف اوتیسم اختلالاتی رشدیعصبی هستندکه به وسیله نقص در تعاملات اجتماعی و ارتباطات و رفتارهای تکراری مشخص می شوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز برتعاملات اجتماعی و انتقال توجه در کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که به مراکز اعصاب و روان استان یزد مراجعه کردهبودند به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دوگروهA و B تقسیم شدند. نمره تعاملات اجتماعی و انتقال توجه در سه نوبت زمانی بعد از تحریک ساختگی، بعد از تحریک واقعی و دوماه پس از درمان که از طریق آزمون تشخیص اوتیسم گارزو پرسشنامه بریف به دست آمد مورد مقایسه قرار گرفت. مداخله شامل 10 جلسه تحریک الکتریکی مستقیم بود. بیماران گروه Aدر ابتدا 5 جلسه تحریک ساختگی و بیمارن گروه B 5 جلسه تحریک واقعی دریافت کردند و پس از گذشت 5 جلسه درمانهای دوگروه جابجا شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) واستنباطی(آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر ) و توسط نرمافزار spss21انجام شد. یافته ها: نتایج آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد نمره تعاملات اجتماعی و انتقال توجه بلافاصله بعد از درمان (001/0p نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه تحریک الکتریکی مستقیم میتواند در برنامه توانبخشی این بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of (tDCS) on Social Interaction and Attention Shifting in Children with Autism Spectrum
نویسندگان [English]
- mohsen saeidmanesh 1
- mahdiyeh azizi 2
- behnaz abooie 3
1 Assistant professor of neurocognitive science,science and Arts University, Yazd. Iran.
2 PhD Student in Psychology, science and Arts University, Yazd. Iran.
3 M.A in psychology, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
Aim: Autism spectrum disorders are a type of Neurodevelopmental disorder that is characterized by deficit verbal communication behaviors. This study is aimed to evaluate the effect of direct current stimulation of brain on the improvement of social interaction and attention shifting in children suffering from autismspectrum disorder and the duration of its effects. Method: In this randomized crossover clinical trial, 20 children with autism spectrum disorder are chosen who referred to psychiatric center in Yazd province and then divided into two period treatment groups. Social interaction and attention shifting scores of this children were measured in pre-testand, after artificial stimulation, after actual stimulation and two month later. Data were collected by Gilliam Autism Rating Scale and BREIF inventory. Patients in group A, received artificial stimulation in 5 session and the patient of group B received actual stimulation by Tdcs. after 5 session the treatment of two group was replaced. The data was analyzed by ANOVA with repeated measure and Bonfereni test. Findings: the result illustrate improvement in socialinteraction (pConclusion: Regarding to the result of this study it seemed that trans cranial direct current stimulation can use in rehabilitation for these individuals.
کلیدواژهها [English]
- Trans cranial direct current stimulation. Social interaction. Attention shifting
- Autism spectrum disorder