اتکینسون، ر.؛ هوکسما، س.؛ نولن، ب.؛ داریل، ا. ا. و اتکینسون، ر (1396). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمدنقی. زمانی، رضا. بیک، مهرداد. بیرشک، بهروز. تهران: رشد.
ارجمندنیا، ع. ا. (1395). حافظه کاری (از سنجش تا درمان در محیطهای بالینی و آموزشی). تهران: رشد فرهنگ.
ارجمندنیا، ع. ا. و شکوهییکتا، م (1398). بهبود حافظه کاری. تهران: تیمورزاده (طبیب).
آبباریکی، ا.؛ یزدانبخش، ک. و مؤمنی، خ. م. (1396). «اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش نارسایی شناختی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری». فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 7(26)، 127-157.
آبباریکی، ا.؛ یزدانبخش، ک. و مؤمنی، خ. م. (1398). «اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص». فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 9(33) 69-96.
افشاری، ع. و رضایی، ر. (1398). «اثربخشی نرمافزار ساند اسمارت بر کارکردهای اجرایی (توجه متمرکز، توانایی سازماندهی و برنامهریزی و حافظه کاری شنیداری و دیداری) دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی». ناتوانیهای یادگیری. 8 (3)، 26-48.
آگاهی، ع.؛ شاره، ح.؛ توزنده جانی، ح (1397). «نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین استدلال سیال و حافظه کاری کودکان نارساخوان». روانشناسی افراد استثنایی، (32).
پرهون، ک.؛ علیزاده، ح.؛ حسن آبادی، ح. ر. و دستجردی کاظمی، م (1398). «تمایز شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری: نقش حافظه کاری، سرعت پردازش و حل مسئله». تازههای علوم شناختی. ۲۱ (۳): ۱۸-۳۰.
تاکی، ف.؛ شریفی، م. و توکلی، م (1398). «فرا تحلیل بررسی اثربخشی مداخلات حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه ـ بیشفعالی و مقایسه حافظه کاری آنها با کودکان عادی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 5(17)،141-160.
حسینی دشت بیاض، غ. ح.؛ حنا آبادی، ح. و فرنام، ع (1398). «اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری پایههای اول و دوم ابتدایی». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(6): 28-35.
خاکسار بلداجی، م. ع.؛ عبدالهی، م. ح.؛ کدیور، پ.؛ حسن آبادی، ح. ر. و ارجمندنیا، ع. ا. (۱۳۹۷). «اثربخشی مداخلات آموزشی شناختی، رایانهای حافظه کاری بر توجه، کنترل پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه کاری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص». نشریه شناخت اجتماعی. ۷ (۱۴): ۱۷۳-۱۸۶.
دانا، ا. و شمس، ا. (1398). «اثربخشی مداخلات توانبخشی شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 5(18)،131-140.
دهقانی، ی. و مرادی، ن. ا (۱۳۹۹). «تأثیر آموزش حافظه کاری بر برنامهریزی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص (نارساخوان)». نشریه عصب روانشناسی. 20(6).
رادفر، ف.؛ نجاتی، و. و فتح آبادی، ج. (۱۳۹۵). «تأثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و روانی کلامی دانشآموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی». فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی.11(40):17-26.
رضایی، م. (1396). تأثیر بازی درمانی بر جرئت ورزی و پرخاشگری کودکان دارای هراس از مدرسه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رویتوند غیاثوند، ن. و امیری مجد، م. (1398). «اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر ادراک دیداری ـ فضایی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری». کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 19، 5-14.
رئوف، س. (1397). حافظه جادویی کودکان. تهران: نوآوران سینا.
زینالی، ش. و میرزاده، ش. (1398). «اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و سرعت پردازش کودکان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی». پژوهشهای نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز). (56)، 213-232.
سلیمیان، ر (1396). طراحی وسیلههای جهت نگهداری کتاب و ترغیب کودکان دبستانی به مطالعه با بهرهمندی از بازی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده طراحی اسلامی.
شاهمحمدی، م.؛ انتصارفونی، غ. ح.؛ حجازی، م. و اسدزاده، ح (1398). «تأثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش غیرکلامی،توجه و تمرکز، و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی». فصلنامه سلامت روان کودک، 6(2)، 93-106.
شریفی، آ.؛ یزدانبخش، ک. و مؤمنی، خ. م. (1399). «اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر سرعت پردازش اطلاعات بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 6(3):41-56.
شریفی، آ (1396). اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و سرعت پردازش اطلاعات در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی.
شهابی، ر. ا.؛ کاوسیان،ج.؛ اکبری زردخانه، س. و رضایی، ن (1397) «تغییرهای تحولی در ظرفیت و مؤلفههای حافظه کاری بر اساس الگوی بدلی». مجله روانشناسی شناختی. 6 (1):11-20.
صادقی، ج. و چراغ پور خنکدار، ر (1397). «اثربخشی بازی درمانی با نرمافزار کاپیتان لاگ بر نقص توجه و تمرکز دانشآموزان شهرستان قایمشهر». کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی. خوى.
عبدی،ا.؛ عربانی دانا، ع.؛ حاتمی، ج. و پرند، ا (1393). «اثر بخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD ». فصلنامه کودکان استثنایی. 1۴ (۱): 1۹-۳۴.
عیوضی، س.؛ یزدانبخش، ک. و مرادی، آ (1397). «اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 4(14): 9-22.
عیوضی، س.؛ یزدانبخش، ک. و مرادی، آ (1398). «اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه کاری در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی، 5(16): 117-130.
قائدی، غ. ح.؛ خلیلی، م.؛ افشین مجد، س.؛ رحمتی، ب. و کرمی، م (1396). «اثربخشی مداخله آموزشی شناختی کامپیوتری، در بهبود و ارتقاء حافظه، توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندان جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد». دانشور پزشکی.25(131):31-44.
قربانیان، ا.؛ علیوندی وفا، م.؛ فرهودی، م. و نظری، م. ع (1399). «اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی رایانه ـ محور بر بهبود توجه انتخابی، توجه مداوم و توجه تقسیم شده در بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر تبریز». فصلنامه عصب روانشناسی. 5(16): 163-178.
کرمپور محمدآبادی، ح؛ زارکوئی پور، ا. و فرنام، ع (1398). «مقایسه عملکردهای حافظه کاری شنیداری، دیداری ـ فضایی و بلندمدت در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی و بهنجار». ناتوانیهای یادگیری. 8(4)، 55-74.
گراث مارنات، گ (1396). راهنمای کاربردی و تفسیر بالینی مقیاسهای هوشی وکسلر. ترجمه کرمی، ابوالفضل.؛ کرمی، رعنا. تهران: روانسنجی. (2016).
میرزایی خلیلآبادی، م (1398). «اثربخشی توانبخشی تسهیل کننده ـ مهارکنندههای شناختی (توجه، حافظه کاری و سرعت پردازش) بر ادراک دیداری و کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری». پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
ناجی، ا. س.؛ حسن زاده، س.؛ شکوهی یکتا، م.؛ حجازی موغاری، ا. و اژهای، ج (1398). «اثربخشی برنامه حافظه کاری واج محور بر حافظه کاری شنیداری و دیداری در دانشآموزان نارساخوان». مطالعات روانشناسی بالینی. (35)، 173-194.
یارمحمدیان، ا.؛ قمرانی، ا.؛ سیفی، ز. و ارفع، م (1394). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان». مجله علمی پژوهشی ناتوانیهای یادگیری. 4 (4)، 110-117.
Alloway, T. P. (2019). HOW CAN I REMEMBER ALL THAT? Jessica Kingsley Publishers.
Baddeley, A. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature Reviews Neuroscience volume.
Braaten, E. B.; Ward, A. K.; Forchelli, G.; Vuijk, P. J.; Cook, N. E.; McGuinness, P.; Lee, B. A.; Samkavitz, A.; Lind, H.; O'Keefe, S. M. & Doyle, A. E. (2020). “Characteristics of child psychiatric outpatients with slow processing speed and potential mechanisms of academic impact”. Eur Child Adolesc Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-019-01455-w.
Buss, A. T.; Ross-Sheehy, S. & Reynolds, G. D. (2018). “Visual working memory in early development: a developmental cognitive neuroscience perspective”.
Journal of Neurophysiology,
120(4), 1472-1483.
https://doi.org/10.1152/jn. 00087.2018
Donders, J. & Hunter, S. J. (2018). Neuropsychological Conditions Across the Lifespan.
Ghazisaeedi, M.; Shahmoradi, L.; Niakan Kalhori, S. R. & Bashiri, A. (2018). “Management of Computerized Cognitive Training Programs in Children with ADHD: The Effective Role of Decision Support Systems”. Iranian journal of public health, 47(10), 1611–1612.
Green, C. T.; Bunge, S. A.; Chiongbian, V. B.; Barrow, M. & Ferrer5, E. (2017). “Fluid reasoning predicts future mathematics among children and adolescents”. https://doi.org/doi: 10.1016/j.jecp.2016.12.005
Kefalis, C.; Kontostavlou, E. Z. & Drigas, A. (2020). “The Effects of Video Games in Memory and Attention”. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). 10. 51-60. 10.3991/ijep.v10i1. 11290.
Keogh R, P. J. (2011). “Mental Imagery and Visual Working Memory”. PLoS ONE 6(12): e29221. https://doi.org/doi: 10.1371/journal.pone.0029221
Kim, S. J. & Park, E. H. (2018). “Relationship of Working Memory, Processing Speed, and Fluid Reasoning in Psychiatric Patients”. Psychiatry Investig, 15(12), 1154-1161. https://doi. org/10.30773/pi.2018.10.10.2
Kramer, E.; Koo, B.; Restrepo, A.; Koyama, M.; Neuhaus, R.; Pugh, K.; Andreotti, C. & Milham, M. (2020). “Diagnostic Associations of Processing Speed in a Transdiagnostic, Pediatric Sample”.
Scientific Reports,
10(1), 10114.
https://doi.org/ 10.1038/s41598-0668926-0-z
Lampit, A.; Ebster, C. & Valenzuela, M. (2014). “Multi-domain computerized cognitive training program improves performance of bookkeeping tasks: a matched-sampling active-controlled trial”. Frontiers in psychology, 5, 794. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00794.
Loughan, A. R.; Braun, S. E. & Lanoye, A. (2019). “Repeatable battery for the assessment of neuropsychological status (RBANS): preliminary utility in adult neuro-oncology”. Neuro-oncology practice, 6(4), 289-296.
Mukhopadhyay, P.; Saha, P.; Chakraborty, P.; Bandhopadhyay, D. & Ghosh, S. (2015). “Computer-Based Attention Training for treating a Child with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: An Adjunct to Pharmacotherapy -A case report”. 99, 612-617.
Niklas, F.; Cohrssen, C. & Tayler, C. (2018). “Making a difference to children’s reasoning skills before school-entry: The contribution of the home learning environment”. Contemporary Educational Psychology, 54, 79-88. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.06.001
Oberauer, K. (2019). “Working Memory and Attention – A Conceptual Analysis and Review”. Journal of Cognition, 2. https://doi.org/10.5334/joc.58
Pumaccahua, T. T.; Wong, E. H. & Wiest, D. J. (2017). “Effects of computerized cognitive training on working memory in a school settings. International”. Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 16(3): 88-104.
Reynolds, G. D. & Romano, A. C. (2016). “The Development of Attention Systems and Working Memory in Infancy”. Frontiers in systems neuroscience, 10, 15-15. https://doi.org/10.3389/fnsys.2016.00015.
Sale, P. & Gentile, G. (2018). “Cognitive Rehabilitation Therapy for Neurologic Diseases. In S. Masiero & U. Carraro (Eds.)”, Rehabilitation Medicine for Elderly Patients (pp. 341-347). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57406-6_34
Shiran, A. & Breznitz, Z. (2011). “The effect of cognitive training on recall range and speed of information processing in the working memory of dyslexic and skilled readers”. Journal of Neurolinguistics, 24(5), 524-537. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2010.12.001
Spruijt, A.; Ziermans, T. & Swaab, H. (2020). “Educating parents to enhance children's reasoning abilities: A focus on questioning style”. Journal of Applied Developmental Psycholog. https://doi.org/DOI: 10.1016/j.appdev.2019.101102
Wiest, D. J.; Wong, E. H.; Bacon, J. M.; Rosales, K. P. & Wiest, G. M. (2020). “The Effectiveness of Computerized Cognitive Training on Working Memory in a School Setting”. Applied Cognitive Psychology. https://doi.org/doi:10.1002/acp.3634