نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، گرایش پیش دبستانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4 دانشجوی دکترا گروه تکنولوژی آموزشی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: وجود رفتارهای نامناسب و داشتن مشکلاتی در خوردن غذا سبب میشود که برخی کودکان اوتیسم به چاقی مبتلا شوند. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی بازیهای ویدئویی فعال بر کارکردهای شناختی اجرایی مغز در کودکان مبتلا به اوتیسم چاق بود. روششناسی: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و کاربردی میباشد. تعداد 20 کودک اوتیسم با عملکرد بالا که دارای BMI بالای 30 بودند در این تحقیق شرکت کردند. پیشآزمون شامل آزمونهای فراخنای اعداد و آزمون ردیابی و توجه بود که قبل از شروع جلسههای مداخله انجام شد.گروه آزمایشی به مدت شش هفته و دو جلسه در هفته و هر جلسه 30 دقیقه به تمرین بازیهای ویدئویی فعال پرداخت. شرکتکنندگان گروه کنترل هیچگونه بازیهای رایانه-ای یا دیجیتال انجام نداد. تحلیل کوواریانس جهت مقایسه پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. از آزمون تحلیل کوواریانس جهت مقایسه پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که تأثیر مداخله (بازیهای ویدئویی فعال) بر متغیر فراخنای اعداد است (003/0=p ،45/12=f) و ردیابی و توجه در قسمت اول (034/0=p ،29/5=f) و قسمت دوم آزمون (001/0=p ،21/32=f) معنادار است. نتیجهگیری: در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که یک دوره مداخله 6 هفتهای (12 جلسه) بازیهای ویدئویی فعال بر کارکردهای شناختی اجرایی (فراخنای اعداد و ردیابی توجه) کودکان مبتلا به اتیسم چاق تأثیرگذار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of active video games on the cognitive executive functions of the brain in children with autism with Obesity
نویسندگان [English]
- Mohammad Asgari 1
- Fatemeh jenidi jafari 2
- ,Hamed Salehi 3
- Ahmad Ahmadi 4
1 Associate Professor, Department of Measurement, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 M.Sc. Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 M.Sc. Department of Educational Sciences, Preschool Orientation, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
4 PhD Student, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Objective: Inadequate behavior and difficulty eating can cause some children with autism to become obese. The aim of this study was to investigate the effectiveness of active video games on the cognitive executive functions of the brain in children with autism with obesity. Methodology: The research method is semi-experimental and applied. Twenty high-functioning children with autism with a BMI above 30 participated in the study. The pre-test included Digit span task and trail making test that took place before the intervention sessions began. The experimental group practiced for six weeks, two sessions per week, and 30 minutes each session to practice active video games. The payment. The participants in the control group did not play any computer or digital games. The analysis of covariance was used to compare pretest and posttest. The covariance analysis test was used to compare pretest and post-test. Results: The results showed that the effect of intervention (active video games) on the Digit span task (p=0.003, f=12.45), trail making A (p=0.034, f=5.293) and the trail making B (p=0.001, f=32.21) is significant. Conclusion: In a general conclusion, it can be said that a 6-week intervention period (12 sessions) of active video games affects the executive cognitive functions (Digit span task and trail making) of children with autism with Obesity.
کلیدواژهها [English]
- Active Video Games
- Executive Cognitive Functions
- Autism
- Obesity