محمد عسگری؛ فاطمه جنیدی جعفری؛ حامد صالحی؛ احمد احمدی
چکیده
هدف: وجود رفتارهای نامناسب و داشتن مشکلاتی در خوردن غذا سبب میشود که برخی کودکان اوتیسم به چاقی مبتلا شوند. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی بازیهای ویدئویی فعال بر کارکردهای شناختی اجرایی مغز در کودکان مبتلا به اوتیسم چاق بود. روششناسی: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و کاربردی میباشد. تعداد 20 کودک اوتیسم با عملکرد بالا ...
بیشتر
هدف: وجود رفتارهای نامناسب و داشتن مشکلاتی در خوردن غذا سبب میشود که برخی کودکان اوتیسم به چاقی مبتلا شوند. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی بازیهای ویدئویی فعال بر کارکردهای شناختی اجرایی مغز در کودکان مبتلا به اوتیسم چاق بود. روششناسی: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و کاربردی میباشد. تعداد 20 کودک اوتیسم با عملکرد بالا که دارای BMI بالای 30 بودند در این تحقیق شرکت کردند. پیشآزمون شامل آزمونهای فراخنای اعداد و آزمون ردیابی و توجه بود که قبل از شروع جلسههای مداخله انجام شد.گروه آزمایشی به مدت شش هفته و دو جلسه در هفته و هر جلسه 30 دقیقه به تمرین بازیهای ویدئویی فعال پرداخت. شرکتکنندگان گروه کنترل هیچگونه بازیهای رایانه-ای یا دیجیتال انجام نداد. تحلیل کوواریانس جهت مقایسه پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. از آزمون تحلیل کوواریانس جهت مقایسه پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که تأثیر مداخله (بازیهای ویدئویی فعال) بر متغیر فراخنای اعداد است (003/0=p ،45/12=f) و ردیابی و توجه در قسمت اول (034/0=p ،29/5=f) و قسمت دوم آزمون (001/0=p ،21/32=f) معنادار است. نتیجهگیری: در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که یک دوره مداخله 6 هفتهای (12 جلسه) بازیهای ویدئویی فعال بر کارکردهای شناختی اجرایی (فراخنای اعداد و ردیابی توجه) کودکان مبتلا به اتیسم چاق تأثیرگذار است.