جلال دهقانی زاده؛ مسعود رحمتی آرانی
چکیده
مقدمه: کودکان دارای کمتوانی هوشی، به شدت در معرض خطر اختلالات هوشی هستند اما اختلالات رفتاری مخرب شایعتر بنظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات منتخب ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای عصب ـ روانشناختی کودکان کم-توان هوشی بود. روش: در این مطالعه از طرح تحقیق تجربی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. ...
بیشتر
مقدمه: کودکان دارای کمتوانی هوشی، به شدت در معرض خطر اختلالات هوشی هستند اما اختلالات رفتاری مخرب شایعتر بنظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات منتخب ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای عصب ـ روانشناختی کودکان کم-توان هوشی بود. روش: در این مطالعه از طرح تحقیق تجربی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. 30 کودک کمتوان هوشی (12-7 سال) با ضریب هوشی 70-50 در دو گروه تمرین و کنترل هر گروه 15 نفر بصورت جداگانه قرار گرفتند. تمامی شرکتکنندگان بوسیله مقیاس عصبروانشناختی کانرز نسخه معلم ارزیابی شدند. برنامه تمرینی شامل فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی منتخب، 8 هفته، هفتهای سه بار به مدت 60 دقیقه بود. یافتهها: نتایج نشان داد در پیشآزمون تفاوت معنی-داری بین دو گروه وجود ندارد، درحالیکه بعد از مداخله، بهبودی معناداری در گروه تمرین در عملکرد توجه، حسیحرکتی، حافظه، کارکرداجرایی، توانایی شناختی، عملکرد دیداری فضایی و عملکرد تحصیلی خواندن و ریاضیات مشاهده شد. نتیجهگیری: یافتههای حاکی از این است که برنامه تمرینی برایتونیک بر کارکردهای شناختی کودکان کمتوان هوشی تأثیر مثبت دارد. بنابراین، این تأثیر مثبت از نقش و اهمیت فعالیت-های ادراکیحرکتی بر بهبود کارکرد حرکتی و شناختی مرتبط با بهزیستی در کودکان کمتوان هوشی حمایت می-کند.