زینب سام نیا؛ شعله لیوارجانی؛ لیلا حسن پاشایی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نرمافزار کاپیتان لاگ، بر سرعت پردازش، حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی صورت گرفت. روش: از بین کودکان ۷ تا ۹ سال دارای نقص توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز بهداشت استان آذربایجان شرقی، 30 نفر با استفاده از ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نرمافزار کاپیتان لاگ، بر سرعت پردازش، حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی صورت گرفت. روش: از بین کودکان ۷ تا ۹ سال دارای نقص توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز بهداشت استان آذربایجان شرقی، 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش شرکت کردند. جمعآوری دادهها با استفاده از آزمونهای سه خرده مقیاس (آزمون رمزنویسی، آزمون نمادیابی و آزمون فراخنای حافظه ارقام) آزمون هوش وکسلر برای کودکان و خرده مقیاس حافظه تصویری از آزمون حافظه وکسلر و دستهبندی کارتهای ویسکانسین انجام شد. جهت تحلیل دادهها و در بخش آمار استنباطی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار تحلیلی از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. تفاوت میانگین در سه متغیر مورد بررسی نشان داد که سرعت پردازش و حافظه فعال و انعطافپذیری شناختی (P<0/0001) در کودکان آموزش دیده با نرمافزار و کودکان آموزش داده نشده، معنیدار میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ باعث افزایش حافظه فعال، سرعت پردازش و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای نقص توجه/بیش فعالی شد.