عصب روانشناسی
اکرم آذرنیا؛ کامران یزدانبخش؛ آسیه مرادی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و یک پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1402 در شهر کرمانشاه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و یک پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1402 در شهر کرمانشاه بودند. پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان برای دانشآموزان اجرا شد و از بین آنهایی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند 24 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایدهی شدند. گواه آزمایش 10 جلسه تحت آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی قرار گرفتند ولی گروه گواه آموزشی دریافت نکرد یک هفته پس از آخرین جلسه آموزش، پسآزمون و دو ماه بعد آزمون پیگیری اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه-گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی تنظیم شناختی هیجان را دانش آموزان بهبود بخشیده است (001/0>P) و این تأثیرات در مرحله پیگیری پایدار بودند. ازآنجاییکه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی توانایی تنظیم شناختی هیجان این دانشآموزان را بهبود می-بخشد، میتوان از این روش کارآمد برای بهبود تنظیم شناختی این دانشآموزان استفاده کرد.