عصب روانشناسی
نیلوفر سلطانی؛ آزاده چوب فروش زاده؛ کیمیا صحراییان
چکیده
اختلال یادگیری با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی همراه است که بر کیفیت زندگی دانشآموزان تأثیر می-گذارد؛ از میان این عوامل میتوان به کاهش حافظه شنیداری و اضطراب اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بر حافظه شنیداری و اضطراب در دانشآموزان با اختلال یادگیری هست. روش ...
بیشتر
اختلال یادگیری با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی همراه است که بر کیفیت زندگی دانشآموزان تأثیر می-گذارد؛ از میان این عوامل میتوان به کاهش حافظه شنیداری و اضطراب اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بر حافظه شنیداری و اضطراب در دانشآموزان با اختلال یادگیری هست. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون وپسآزمون با گروه کنترل هست. تعداد 30 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پیشآزمون از هر دو گرفته شد و سپس مداخله فقط بر روی گروه آزمایش در 10جلسه 2 ساعته انجام شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. سپس توسط هر دوگروه همان پرسشنامهها بهصورت پسآزمون تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها خرده مقیاس حافظه شنیداری وکسلر و اضطراب اسپنس بود. جهت تحلیل نمرات از نرم افزار SPSS-24 و تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بربهبود حافظه شنیداری وکاهش اضطراب در دانشآموزان با اختلال یادگیری موثر است. از نتایج این پژوهش میتوان در مراکز مشاوره، روانشناسی و توانبخشی استفاده کرد.