نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
3 استادیار گروه روانشناسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران.
چکیده
اختلال یادگیری با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی همراه است که بر کیفیت زندگی دانشآموزان تأثیر می-گذارد؛ از میان این عوامل میتوان به کاهش حافظه شنیداری و اضطراب اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بر حافظه شنیداری و اضطراب در دانشآموزان با اختلال یادگیری هست. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون وپسآزمون با گروه کنترل هست. تعداد 30 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. پیشآزمون از هر دو گرفته شد و سپس مداخله فقط بر روی گروه آزمایش در 10جلسه 2 ساعته انجام شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. سپس توسط هر دوگروه همان پرسشنامهها بهصورت پسآزمون تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها خرده مقیاس حافظه شنیداری وکسلر و اضطراب اسپنس بود. جهت تحلیل نمرات از نرم افزار SPSS-24 و تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بربهبود حافظه شنیداری وکاهش اضطراب در دانشآموزان با اختلال یادگیری موثر است. از نتایج این پژوهش میتوان در مراکز مشاوره، روانشناسی و توانبخشی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Transcranial Brain Stimulation Using Direct Electric Current on Auditory Memory and Anxiety in Students with Learning Disabilities
نویسندگان [English]
- Niloofar Soltani 1
- Azadeh Choobforoushzadeh 2
- Kimia Sahraian 3
1 M.Sc. Student of Psychology, Ardakan University, Ardakan, Iran.
2 Associate Prof., Department of Psychology, Ardakan University, Ardakan, Iran.
3 Assistant Prof., Faculty of Psychology, Higher Education Center of Eghlid, Eghlid, Iran.
چکیده [English]
Learning disorder is associated with numerous physical and mental stressors that affect the quality of life of students; Among these factors, we can mention the reduction of auditory memory and anxiety. The purpose of this research is to determine the effectiveness of transcranial brain stimulation using direct electric current on auditory memory and anxiety in students with learning disabilities. The research method is semi-experimental and pre-test and post-test with a control group. 30 students with learning disorders were selected by available sampling method and randomly divided into two groups of 15 people, control and experimental. The pre-test was taken from both, and then the intervention was performed only on the experimental group in 10 2-hour sessions, and the control group did not receive any intervention. Then both groups completed the same questionnaires as a post-test. The data collection tool was Wechsler's listening memory subscale and Spence Children’s Anxiety Scale (SCAS). SPSS-24 software and covariance analysis were used to analyze the scores. The results showed that transcranial brain stimulation using direct electric current is effective in improving auditory memory and reducing anxiety in students with learning disabilities.. The results of this research can be used in counseling, psychology and rehabilitation centers.
کلیدواژهها [English]
- Transcranial Brain Stimulation
- Auditory Memory
- Anxiety
- Learning Disorder