علیرضا پیرخائفی؛ توحید اکبروند
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 26-40
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی الگوی توانبخشی عصب روانشناختی یکپارچهسازی حسی بر بهبود کارکردهای اجرایی مغز کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ بیش فعالی انجام شد. روش: طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر و پسر با نارسایی توجه/بیش فعالی بود که به ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی الگوی توانبخشی عصب روانشناختی یکپارچهسازی حسی بر بهبود کارکردهای اجرایی مغز کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ بیش فعالی انجام شد. روش: طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر و پسر با نارسایی توجه/بیش فعالی بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس و بر اساس ملاکهای تشخیصی و هوش همتا شده و بهطور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. ابزار پژوهش پرسشنامه نشانهشناسی مرضی کودکان (CSI-4)، آزمون ماتریسهای رنگی ریون کودکان و ارزیابی کارکردهای اجرایی (برنامهریزی، توجه، مهار پاسخ) بر اساس آزمون برج لندن و آزمون عملکرد پیوسته انجام شد. مداخله درمانی بر اساس روش یکپارچهسازی حسی که شامل شش هفته تمرینات (SI) بود صورت گرفت. یافتهها: دادهها با روشهای تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که یکپارچهسازی حسی در مرحله پسآزمون باعث افزایش معنیدار کارکردهای اجرایی (همه موارد:01/0P