علی بزرگمهر؛ مهدی بزرگمهر
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 68-79
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت تحصیلات و تأثیر آن در جوانب مختلف جسمی و ذهنی و نیز عدم وجود شواهد کافی مبنی بر تأثیر سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری، در این مطالعه قصد داریم سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را موردبررسی قرار گرفته است. روش: در تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات همبستگی است، یک نمونه 202 نفری از هر دو جنس با محدوده سنی 30-41 سال و دارای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت تحصیلات و تأثیر آن در جوانب مختلف جسمی و ذهنی و نیز عدم وجود شواهد کافی مبنی بر تأثیر سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری، در این مطالعه قصد داریم سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را موردبررسی قرار گرفته است. روش: در تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات همبستگی است، یک نمونه 202 نفری از هر دو جنس با محدوده سنی 30-41 سال و دارای مدارج تحصیلی دیپلم تا دکترا، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهوسیله آزمونهای 1-back و 2-back ارزیابی شدند. نتایج حاصل با تجزیهوتحلیل واریانس مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفت. یافتهها: در مقایسه نمرات 1-back و 2-back با استفاده از ANOVA، به ترتیب F برابر با 25.266 و 19.399 (0001/0>P) و در مقایسه زمان پاسخهای صحیح در میان گروهها، F به ترتیب برابر با 31.634 و 31.861 محاسبه شد (0001/0>P) که همگی، تأثیر قابلتوجه و معنادار سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را نشان میدهد. نتیجهگیری: تأثیر سطح تحصیلات بر روی عملکردهای شناختی تنها در مطالعات معدودی موردبررسی قرار گرفته و نتایج متناقضی را نیز در پی داشته است. بااینحال، مطالعه ما نشان داد که سطح تحصیلات نقش بسزایی در عملکرد حافظه کاری افراد ایفا میکند و با افزایش سطح تحصیلات، نمرات افراد افزایش و زمان پاسخدهی آنها کاهش مییابد.