رودابه غلامی؛ مهناز استکی؛ مسعود نصرت آبادی
دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، ، صفحه 25-38
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه نتایج الکتروانسفالوگرافیکمی (QEEG) با نتایج آزمون IVA در کودکان دارای اختلال نقصتوجه و بیشفعالی بود. روش: روش مطالعه علیمقایسهای بود و در این پژوهش 100 کودک بین 8 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز پارند، که بهوسیله آزمون IVA تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی را دریافت نموده بودند، به روش ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه نتایج الکتروانسفالوگرافیکمی (QEEG) با نتایج آزمون IVA در کودکان دارای اختلال نقصتوجه و بیشفعالی بود. روش: روش مطالعه علیمقایسهای بود و در این پژوهش 100 کودک بین 8 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز پارند، که بهوسیله آزمون IVA تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی را دریافت نموده بودند، به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. بر اساس آزمون IVA این کودکان به سه گروه بیشفعال، بیتوجه و ترکیبی دستهبندی شدند. از این کودکان ارزیابی EEG توسط دستگاه 21 کاناله صورت گرفت و امواج مغزی این افراد از 19 نقطه سر ثبت شد. دادهها جمعآوری شد و روی توان مطلق و توان نسبی این امواج کار شد. دادهها از طریق تحلیل واریانس چندگانه و آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نتایج الگوی مغزی در QEEG و انواع ADHD مشخصشده در آزمون IVA رابطه مثبت وجود دارد. نتایج حاصله بیانگر تفاوت معنادار در نیمرخ کلی توان نسبی امواج مغزی تتا در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی از نوع تکانشی است. به این صورت که موج مغری تتا در نقطه o2 در سه گروه باهم متفاوت است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه موج تتا در نقطه o2 در کودکان تکانشی بیشتر از کودکان گروه بیتوجه و ترکیبی است، درمانگرانی که برای تشخیص، دسترسی به ارزیابی QEEG ندارند، میتوانند با کاهش موج تتا در ناحیه پسسری بهویژه در نقطه o2 ، در کاهش علائم تکانشی در کودکان ADHD از نوع بیشفعال تأثیرگذار باشند.