امیر دانا؛ امیر شمس
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی به عنوان یکی از شایعترین اختلالات رشدی-عصبشناختی در کودکان است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخلات شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمهتجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی به عنوان یکی از شایعترین اختلالات رشدی-عصبشناختی در کودکان است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخلات شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمهتجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 30 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی در این تحقیق شرکت کردند. در مرحله پیشآزمون از تمام شرکتکنندگان آزمون توجه انتخابی بوسله آزمون اثراستروپ در دوره بیپاسخی روانشناختی به عمل آمد.سپس شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه یک ساعته و در طی 4 هفته(هر هفته 3 جلسه) تحت مداخله تمرینات شناختی مغز قرار گرفت. در طی این مدت در گروه کنترل هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. پس از پایان دوره مداخله، پسآزمون گرفته شد. دادهها با تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله شناختی مغز بر توجه انتخابی متمرکز(001/0P<) و تقسیم شده (002/0P<) تأثیر دارد. نتیجه گیری: در یک نتیجهگیری کلی میتوان بیان کرد که ارائه مداخلات شناختی مغز میتواند موجب بهبود کارکردهای اجرایی از قبیل توجه انتخابی متمرکز و توجه انتخابی تقسیم شده در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی گردد. کلیدواژهها: مداخلات شناختی مغز، کارکردهای اجرایی، توجه انتخابی، اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی