زهرا خلوصی؛ حسن عشایری؛ سیما قدرتی
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریتمیک ملودیک و بازی با قاعده بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظهکاری کودکان بیش فعال 4-7 سال است. روش: این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آموزشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان بیشفعال 4-7 سال مهد کودکهای منطقه 8 تهران است.روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریتمیک ملودیک و بازی با قاعده بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظهکاری کودکان بیش فعال 4-7 سال است. روش: این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آموزشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان بیشفعال 4-7 سال مهد کودکهای منطقه 8 تهران است.روش نمونهگیری در این پژوهش در دسترس بوده و تعداد نمونهها 20 کودک دختر و پسر بیشفعال بودند که 10 نفر در گروه حرکات ریتمیک ملودیک و 10 نفر در گروه بازی با قاعده به طور تصادفی انتخاب شدند.جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه والد و معلم کانرز ،حافظه کاری وکسلر 4، و ثبت مغزی از ناحیه پیشانی(F3-F4) در سه حالت (1.استراحت با چشم باز،2.ساخت مکعب ها 3. تقلید بازی) انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS و در دو بخش توصیفی و استنباطی با بهره گیری از آزمون کلوموگروف –اسمیرنوف برای توزیع نرمال نمرات و تحلیل واریانس چند متغیری مانوا انجام گرفت. یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که آموزش بازی 92/1% و حرکات ریتمیک ملودیک68/5% در کاهش علائم کودکان بیش فعال و عملکردنورون های 4-7 سال موثر است نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که آموزش موسیقی و بازی به شیوه تحریک نورونهای آینهای در کاهش علائم کودکان بیش فعال میتواند موثر باشد. لذا میتوان از این روش آموزشی در آموزش به کودکان بیشفعال استفاده کرد.