ابراهیم رهبر کرباسدهی؛ عباس ابوالقاسمی؛ عباسعلی حسینخانزاده؛ فاطمه رهبر کرباسدهی
چکیده
مقدمه: دانشآموزان نارساحساب با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان میشود. با توجه به ارتباط مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی با نارسایی حساب، هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی دانشآموزان با و بدون نارسایی حساب بود. روش: طرح پژوهش حاضر علی-مقایسهای بود ...
بیشتر
مقدمه: دانشآموزان نارساحساب با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان میشود. با توجه به ارتباط مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی با نارسایی حساب، هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی دانشآموزان با و بدون نارسایی حساب بود. روش: طرح پژوهش حاضر علی-مقایسهای بود و نمونه این پژوهش 100 دانشآموز پسر با و بدون نارسایی حساب شهرستان رشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که به طور در دسترس انتخاب شدند (هر گروه 50 نفر). برای جمعآوری دادهها از آزمون رایانهای برج هانوی، آزمون رایانهای استروپ، آزمون رایانهای اِن بَک، آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین، و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی استفاده شد. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل واریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی تفاوت معنیداری وجود داشت به طوری که در آزمونهای مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی گروه دانشآموزان نارساحساب عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه دانشآموزان بدون این اختلال داشتند (001/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، توجه بیشتر به کارکردهای شناختی و اجتماعی دانشآموزان با نارسایی حساب میتواند تلویحات مهمی در آسیبشناسی و درمان این اختلال داشته باشد.