مریم رحیمیان مشهدی؛ پروانه شمسی پور دهکردی؛ مرضیه ابطحی
چکیده
مقدمه: هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرینات توانبخشی شناختی و جسمانی پیشرونده بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش: در این مطالعه نیمهتجربی،45 کودک کمتوان ذهنی آموزشپذیر با دامنه سنی 8-12سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و در دو گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. یافتهها: ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرینات توانبخشی شناختی و جسمانی پیشرونده بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش: در این مطالعه نیمهتجربی،45 کودک کمتوان ذهنی آموزشپذیر با دامنه سنی 8-12سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و در دو گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل کواریانس-واریانس یکراهه نشان داد بین میانگین متغیرهای رشد اجتماعی و خطای کل در گروهها تفاوت معنادار نیست (05/0p>). نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری نشان داد میانگین متغیرهای تعداد طبقات و خطای درجاماندگی انعطافپذیری شناختی در گروههای توانبخشی شناختی و تمرینات جسمانی پیشرونده در مرحله پسآزمون بهتر از پیشآزمون و بهتر از گروه کنترل بود (05/0p <). نتیجهگیری: میتوان مهارتهای شناختی و رفتاری کودکان کمتوان ذهنی را از طریق تمرینات توانبخشی شناختی نیز آموزش و ارتقاء داد.
آمنه اورکی؛ ناهید شتاب بوشهری؛ رسول عابدان زاده
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1395، ، صفحه 97-110
چکیده
مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که میتواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، بهصورت نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز که ازلحاظ بهرۀ هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که میتواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، بهصورت نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز که ازلحاظ بهرۀ هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب شدند و بعد از اجرای پیشآزمون (زمان واکنش ساده، زمان واکنش انتخابی و خود کارآمدی) در سه گروه 14 نفری بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل قرار گرفتند. این مطالعه شامل سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و یاد داری بود. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه بازخورد هنجاری مثبت در مراحل پسآزمون و یاد داری در مقایسه با بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل، زمان واکنش کوتاهتری از خود نشان دادند و بعدازآن گروه بازخورد هنجاری واقعی در زمان واکنش ساده، نسبت به گروه کنترل زمان واکنش کوتاهتری در مراحل یاد داری و پسآزمون از خود نشان دادند. نتیجهگیری: همچنین نتایج نشان داد، گروه بازخورد هنجاری مثبت و واقعی در مقایسه با گروه کنترل از خود کارآمدی بالاتری برخوردار بودهاند