نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
2 استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
چکیده
مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که میتواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، بهصورت نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز که ازلحاظ بهرۀ هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب شدند و بعد از اجرای پیشآزمون (زمان واکنش ساده، زمان واکنش انتخابی و خود کارآمدی) در سه گروه 14 نفری بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل قرار گرفتند. این مطالعه شامل سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و یاد داری بود. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه بازخورد هنجاری مثبت در مراحل پسآزمون و یاد داری در مقایسه با بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل، زمان واکنش کوتاهتری از خود نشان دادند و بعدازآن گروه بازخورد هنجاری واقعی در زمان واکنش ساده، نسبت به گروه کنترل زمان واکنش کوتاهتری در مراحل یاد داری و پسآزمون از خود نشان دادند. نتیجهگیری: همچنین نتایج نشان داد، گروه بازخورد هنجاری مثبت و واقعی در مقایسه با گروه کنترل از خود کارآمدی بالاتری برخوردار بودهاند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Normative Feedback on Reaction Time and Self-Efficacy of Girls with Intellectual Disability
نویسندگان [English]
- amenah oraki 1
- Nahid Shetab Boushehri 2
- Rasoul Abedan Zadeh 2
چکیده [English]
Introduction: Normative feedback includes information that can affect learning and the performance of skills. The purpose of the present study was to examine the effect of nnormative feedback on the reaction time and self-efficacy of female students with intellectual disability. Method: In this semi-experimental study, 42 female students of the same IQ were selected through convenience sampling. Having administered the pretest, the participants were divided into three groups of 14: normative feedback, reality feedback and control. The study consisted on three tests: pre-test, post-test and retention test. The retention test was performed 48 hours after the post -test. Findings: The research data were analyzed through SPSS and results of ANOVA-repeated measure test indicated that, the Positive feedback group in comparison with reality feedback and control, has shown a shorter reaction time, Also reality feedback group in comparison with control group has shown a shorter simple reaction time. But normative feedback on the selection reaction time had no effect. The positive feedback and the reality feedback could actually increase the self-efficacy of the students. Conclusion: Overall, it can be concluded that the normative feedback causes learning promotion and increases self-efficacy.
کلیدواژهها [English]
- Intellectual Disability
- Normative Feedback
- Reaction Time
- Self-efficacy