فاطمه غیورکاظمی؛ زهره سپهری شاملو؛ علی مشهدی؛ علی غنائی چمن آباد؛ فروزان پاسالار
دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1397، ، صفحه 77-100
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و آموزش نوروفیدبک بر علائم اضطراب، نظمجویی هیجان و فعالیت امواج مغزی دانشجویان دختر دارای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش:پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی است. 5 دانشجوی دختر با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی از دانشگاه فردوسی و دانشگاه فرهنگیان مشهد با استفاده از شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و آموزش نوروفیدبک بر علائم اضطراب، نظمجویی هیجان و فعالیت امواج مغزی دانشجویان دختر دارای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش:پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی است. 5 دانشجوی دختر با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی از دانشگاه فردوسی و دانشگاه فرهنگیان مشهد با استفاده از شیوه نمونهگیری داوطلبانه و مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه هراس اجتماعی کانور انتخاب و پس از همتاسازی، بهصورت تصادفی در گروه فراشناخت و نوروفیدبک جایدهی شدند. فراشناختدرمانی در8جلسه هفتگی و نوروفیدبک16جلسه، سه بار درهفته اجرا شد. آزمودنیها در خط پایه، انتهای درمان و پیگیری، پرسشنامه نظمجویی هیجان را تکمیل کردند، پرسشنامه کانور دو بار در میانه درمان و امواج مغزی آزمودنیهای نوروفیدبک نیز قبل وبعد درمان تکمیل وثبت گردید. برای تحلیل دادهها ازبازبینی نمودارها و شاخص درصدبهبودی استفاده شد. یافتهها: اثربخشی هردو درمان درعلائم اضطرابی آزمودنیها مثبت و معنادار و بهبودی شرکتکنندهها درپیگیری ادامه یافته بود؛ اما اثربخشی هردو درمان برای نظمجویی هیجان معنادار نبود و تنها یکی از آزمودنیهای گروه فراشناخت اثربخشی معناداری در آن نشان داد. همچنین، آزمودنیهای نوروفیدبک، پس از درمان، امواج بهنجارتری را در موج آلفا و نقاط F3 وF4 داشتند. نتیجه گیری:درمجموع نتایج بیانگر تأثیر مثبت درمان فراشناخت ونوروفیدبک بر اضطراب اجتماعی و امواج مغزی آزمودنیها بود؛ اما درنظمجویی هیجان تأثیر این دو روش درمانی قابلتوجه نبود.
ثمینه فتاحی؛ فرح نادری؛ پرویز عسکری؛ حسن احدی
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1396، ، صفحه 119-132
چکیده
مقدمه: چاقی و اضافهوزن یکی از عمدهترین معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومی بهحساب میآید که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ میزان چاقی از سال ۱۹۸۰ میلادی در سرتاسر جهان دو برابر شده است. پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و دارودرمانی بر ولع خوردن مواد غذایی و سلامت عمومی زنان دارای اضافهوزن بود. روش: بدین منظور 45 نفر ...
بیشتر
مقدمه: چاقی و اضافهوزن یکی از عمدهترین معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومی بهحساب میآید که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ میزان چاقی از سال ۱۹۸۰ میلادی در سرتاسر جهان دو برابر شده است. پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و دارودرمانی بر ولع خوردن مواد غذایی و سلامت عمومی زنان دارای اضافهوزن بود. روش: بدین منظور 45 نفر از زنان دارای اضافهوزن به شیوه تصادفی در یکی از گروههای نوروفیدبک، دارودرمانی و کنترل تقسیم شدند. هر سه گروه پرسشنامه ولع مصرف مواد غذایی و سلامت عمومی را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک متغیری و چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری بین گروههای نوروفیدبک و دارودرمانی در ولع مصرف مواد غذایی و سلامت عمومی افراد شرکتکننده نشان نداد؛ یعنی دارودرمانی و نوروفیدبک به یک اندازه بر ولع مصرف مواد غذایی و سلامت عمومی مؤثر است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش نوروفیدبک بهاندازه دارودرمانی میتواند بهعنوان یکی از مداخلات درمانی اثربخش جدید در حوزه اضافهوزن و چاقی مطرح شود. با توجه به اینکه نوروفیدبک روشی است که حداقل عوارض و برگشتپذیری را دارد، بهعنوان درمان مکمل چاقی و اضافهوزن مناسب است.