عصب روانشناسی
محمدرضا نوروزی همایون؛ محمد حاتمی نژاد؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ مسعود صادقی
چکیده
هدف: مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطافپذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانشآموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطافپذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانشآموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 را شامل شد. نمونهگیری نیز به شیوه خوشهای بود. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون کامپیوتری ان_ بک، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، آزمون تکلیف دوگانه استروپ، تکانشگری و مداخلات شامل پروتکل آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بود. یافتهها: آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش تکانشگری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد که میان گروههای آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0p<). بحث و نتیجهگیری: آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش تکانشگری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است.
محیا عبدیان؛ حسین ابراهیمی مقدم؛ هائیده صابری
چکیده
هدف: اختلال نقص توجه-بیشفعالی اختلالی شایع در کودکان است که با بیتوجهی و تکانشگری مشخص میشود. هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در دو ناحیهی پشتی-جانبی پیش پیشانی و گیجگاهی-آهیانهای بر نظریه ذهن درکودکان مبتلا به نقص توجه– بیشفعالی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون ...
بیشتر
هدف: اختلال نقص توجه-بیشفعالی اختلالی شایع در کودکان است که با بیتوجهی و تکانشگری مشخص میشود. هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در دو ناحیهی پشتی-جانبی پیش پیشانی و گیجگاهی-آهیانهای بر نظریه ذهن درکودکان مبتلا به نقص توجه– بیشفعالی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعهی آماری شامل دانش آموزان دارای نقص توجه-بیشفعالی در شهر تهران در سال1401بود که از بین آنها ۴۵ نفر با تشخیص اولیه اختلال نقص توجه-بیشفعالی با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه۱۵نفریِ تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در ناحیه پشتی-جانبی پیش پیشانی، تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای ناحیه گیجگاهی-آهیانهای و گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در دو ناحیهی عنوان شده در۱0جلسه با شدت جریان1میلی آمپر و مدت زمان20دقیقه دردو گروه برای کودکان استفاده شد. برای سنجش نظریه ذهن از پرسشنامهی استرینمن وآزمون ذهن خوانی از طریق چشم بارون کوهن استفاده گردید. یافتهها: آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه سه گروه در نظریه ذهن و در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شد. هر دو مداخله در سطح001/0معنیدار و بر نظریه ذهن اثربخش بود. تحریک ناحیه گیجگاهی-آهیانهای نظریه ذهن را افزایش داد اما اثربخشیِ تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در ناحیهی پشتی-جانبی پیش پیشانی بر نظریه ذهن بیشتر بود. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، این مداخلات بر نظریه ذهن اثرگذاربوده ومیتواند به عنوان درمان مکمل برای کودکان دارای نقص توجه-بیشفعالی مورد استفاده قرار گیرد.
ابتسام جاسمی؛ نعمت ستوده اصل؛ آمنه معاضدیان؛ فائزه جهان
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی درمان فراشناختی و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر کارکردهای اجرایی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی است و طرح تحقیق آن از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل است. 60 نفر از جانبازان PTSD بیمارستان روانپزشکی بوستان شهر اهواز بهعنوان ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی درمان فراشناختی و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر کارکردهای اجرایی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی است و طرح تحقیق آن از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل است. 60 نفر از جانبازان PTSD بیمارستان روانپزشکی بوستان شهر اهواز بهعنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کردند و بهصورت تصادفی به سه گروه درمان فراشناختی، تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای و گواه تقسیم شدند. ابزارهای اندازهگیری آزمون استروپ و آزمون برج لندن بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس ارزیابی شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در آزمون کارکرد اجرایی استروپ و برج لندن بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به نتایج آزمون پیگردی بونفرونی بین گروه فراشناخت با کنترل (05/0>P) و نیز tDCS با کنترل (05/0>P) در آزمون کارکرد اجرایی استروپ و برج لندن تفاوت معناداری وجود دارد ولی بین دو گروه فراشناختی و tDCS تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<P). نتیجهگیری: استفاده از رویکرد درمان فراشناختی و نیز تحریک الکتریکی فرا جمجمهای مغز می تواند موجب بهبود کارکردهای اجرایی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه شود. ازاینرو به درمانگران و توانبخشان و کلیه افرادی که با اینگونه افراد سروکار دارند پیشنهاد میشود که در برنامههای روزانه خود و جهت بهبود کارکردهای اجرایی استفاده از این دو نوع رویکرد را مدنظر قرار دهند.