علی اکبر شریفی؛ اشواق نعامی
چکیده
مقدمه: جستجوی دیداری، جستجوی فعال محیط دیداری برای یافتن یک شیء یا ویژگی خاص در میان اشیاء یا خصیصههای خاص دیگر است. هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون جستجوی دیداری روی دانشآموزان دوره اول و دوم دبستانی شهر اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و به روش تحلیل عاملی اکتشافی و به شیوه تحلیل مؤلفههای اصلی ...
بیشتر
مقدمه: جستجوی دیداری، جستجوی فعال محیط دیداری برای یافتن یک شیء یا ویژگی خاص در میان اشیاء یا خصیصههای خاص دیگر است. هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون جستجوی دیداری روی دانشآموزان دوره اول و دوم دبستانی شهر اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و به روش تحلیل عاملی اکتشافی و به شیوه تحلیل مؤلفههای اصلی انجام شده است. نمونهی پژوهش شامل 264 نفر از کودکان منطقه 4 شهر اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در آزمون جستجوی دیداری شرکت کردند. برای تعیین پایایی ابزار از روش بازآزمایی با فاصله دو هفته استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن روایی همزمان، آزمون تصویر جایگرفته شده روی 50 نفر از آزمودنیهای قبلی اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای همبستگی ، آلفای کرونباخ و تحلیل عوامل با نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشاندهنده ضریب پایایی بازآزمایی آزمون جستجوی دیداری در دامنه 357/0 تا 732/0 و ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون جستجوی دیداری برابر با 827/0 بود . ضریب همبستگی پیرسون بین شاخص مثبت درست کل آزمون جستجوی دیداری و آزمون شکلهای نهفته 642/0 به دست آمد که با 99 درصد اطمینان معنیدار بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشاندهندهی ویژگیهای روانسنجی مطلوب آزمون جستجوی دیداری بود. لذا میتوان این آزمون را جهت مقاصد پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار داد.