با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

عصب روانشناسی
طراحی، ساخت و اعتبارسنجی بسته آموزشی توان‌بخشی شناختی نوشتارپریش "همراه"

سیما عیوضی؛ جهانگیر کرمی؛ کامران یزدانبخش

دوره 9، شماره 32 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 67-83

https://doi.org/10.30473/clpsy.2023.68358.1709

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی، ساخت و اعتبارسنجی بسته آموزشی توان‌بخشی شناختی نوشتارپریش "همراه" صورت گرفت. روش پژوهش شامل 6 مرحله بود. در مرحله اول اطلاعات لازم جهت ساخت بسته از طریق کتاب‌ها و پیشینه پژوهشی بر پایه رویکرد شناختی جهت بهبود مهارت نوشتن و کارکردهای اجرای گردآوری شدند. در مرحله دوم بر اساس پیشینه پژوهش عمده مشکلات نوشتن در ...  بیشتر

عصب روانشناسی
تدوین و اعتباریابی بسته توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه و اثربخشی آن بر آگاهی واجی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص با مشخصه خواندن

حسین اکبری فر؛ سعید رضایی؛ مهدی دستجردی کاظمی؛ عنایت اله زمانپور

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 68-80

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69524.1724

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش تدوین و اعتباریابی بسته توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه و اثربخشی آن بر آگاهی واجی کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص با مشخصه خواندن بود.  روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع ترکیبی (کیفی-کمی) بود. در مرحله کیفی طی مرور نظام‌مند برنامه فست‌فورورد بررسی شد و بر اساس آن برنامه ...  بیشتر

تدوین یک برنامه توان‌بخشی شناختی و بررسی تأثیر آن بر عملکردهای شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان ایرانی با آلزایمر خفیف

لیلی سیه جانی؛ حسین زارع؛ محمد اورکی؛ مهدی شریف‌الحسینی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، ، صفحه 70-98

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51920.1524

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تدوین یک برنامه توان­بخشی شناختی و بررسی تأثیر آن بر عملکردهای شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف انجام گرفت. روش: در این پژوهش از روش نیمه­آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل کل سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف مقیم آسایشگاه­های سالمندان ...  بیشتر

تعیین اثر ترکیبی توانبخشی شناختی رایانه‌یار و tDCS قشر پره فرونتال بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1

غلامحسین جوانمرد

دوره 6، شماره 22 ، آذر 1399، ، صفحه 71-92

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51910.1528

چکیده
  مقدمه: مطالعه حاضر، به­ صورت نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل- شم، با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانه­ یار، همزمان با تحریک قشر پره فرونتال بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در نوجوانان مبتلا به دیابت، انجام گرفت. روش: 20 نوجوان 15 تا 18 ساله مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب و به­ ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه و توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری بر تنظیم شناختی هیجان و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان

حمید رضا محروقی؛ حسن توزنده جانی؛ حمید نجات؛ زهرا باقرزاده گل مکانی

دوره 7، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 73-92

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52835.1544

چکیده
  مقدمه: این مطالعه با‌هدف مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه و تقویت حافظه کاری بر تنظیم شناختی هیجان و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان صورت گرفت. روش: جامعه آماری این مطالعه نیمه تجربی شامل کلیه دانش‌آموزان نارساخوان ارجاع شده به مراکز مشاوره اداره آموزش پرورش شهر نیشابور در سال تحصیلی 1398-1399 می‌شد. از ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای (TDCS) بر بهبود سلامت روان زنان مطلقه

سمیرا احسانی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ علی رضایی شریف؛ ایمان مصباح

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 74-61

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69316.1722

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای (TDCS)بر بهبود سلامت روان زنان مطلقه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان مطلقه بودند که به مراکز مشاوره شهر اردبیل مراجعه کردند. از بین آن‌ها30 نفر به روش ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم (tDCS) بر انعطاف پذیری شناختی، حل مسئله و سرعت پردازش مغز در دانشجویان

مهدیه رحمانیان؛ الهام لبنیا

دوره 9، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 75-88

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.71218.1744

چکیده
  غلبه بر مشکلات و راه‌حل دادن به آن‌ها، و حفظ سلامت روانی و جسمی در زندگی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با ارتقاء توانایی‌های شناختی و افزایش سرعت پردازش ذهن، می‌توان کیفیت و سلامت زندگی را در طول عمر بهبود بخشید. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای با جریان مستقیم (tDCS) بر انعطاف‌پذیری شناختی، حل ...  بیشتر

عصب روانشناسی شناختی
بررسی ویژگی های شخصیتی(توافق پذیری- با وجدان بودن) و عملکرد عصب روانشناختی مغز( بخش نقص توجه-بیش فعالی و هسته های قاعده ای) در پیش بینی رفتارمخاطره امیز رانندگی

حسینعلی محمدی؛ کریم عسگری؛ حسین سماواتیان

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 75-86

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.71882.1752

چکیده
  رفتارهای پرخطر رانندگی نقش پررنگ عامل انسانی در بروز تصادفات و تاثیر آن بر سلامت افراد جامعه به اثبات رسیده است. درباره تاثیر همزمان عوامل شخصیتی(توافق پذیری- با وجدان بودن) و عصب روان شناسی مغز( بخش نقص توجه-بیش فعالی و هسته های قاعده ای) انجام شده است ، پژوهش حاضر ،توصیفی به لحاظ نوع کاربردی و از نظر روش همبستگی است. ازسه پرسشنامه رفتار ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه بر کاهش افسردگی در جمعیت غیر بالینی

اکبر مهدیلو؛ نعیمه محب؛ سید محمود طباطبائی؛ مرضیه علیوندی وفا

دوره 6، شماره 21 ، شهریور 1399، ، صفحه 81-98

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48603.1464

چکیده
  مقدمه:افسردگی شایع­ ترین اختلال روانی در دنیا است. شناخت­ درمانی گروهی مبتنی بر ذهن­ آگاهی یکی از درمان­ های مؤثر، و تحریک با جریان الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه یکی از درمان­ های جدید برای افسردگی است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی این دو شیوه درمانی بر کاهش افسردگی انجام شده است. روش‌: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر توجه و کنترل پاسخ دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی

فرشته پورمحسنی کلوری؛ محسن پارسانیا؛ محسن سرحدی

دوره 9، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 81-94

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.70768.1738

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر توجه و کنترل پاسخ دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که جامعۀ آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی بین سنین 6 تا 12 سال بودند که به مرکز کاردرمانی ذهنی و ...  بیشتر

اثربخشی درمان شناختی بر تعارض سبک برتر یادگیری دیداری و سبک پردازش اطلاعات مغزی در دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی شناختی

زیبا استادزاده؛ علیرضا آقایوسفی؛ حسن حیدری؛ حسین داودی

دوره 8، شماره 28 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 89-96

https://doi.org/10.30473/clpsy.2021.60406.1613

چکیده
  مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی بر تعارض سبک برتر یادگیری دیداری و سبک پردازش اطلاعات مغزی در دانش‌آموزان نارساخوانی شناختی است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون - پیگیری وگروه کنترل بود. پس از اخذ کد اخلاق از بین دانش‌آموزان دختر و پسر در سه پایه اول، دوم و سوم ابتدائی شهر قم و مراجع کننده ...  بیشتر

اثربخشی برنامه آموزش توانبخشی شناختی(باشگاه مغز) بر سرعت پردازش درونداد و سرعت واکنش عصبی به درونداد کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

سعید رضایی

دوره 6، شماره 22 ، آذر 1399، ، صفحه 91-104

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52619.1539

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی(باشگاه مغز) بر سرعت پردازش درونداد و سرعت واکنش عصبی به درونداد درکودکان با اختلال هماهنگی رشدی انجام شده است. روش: روش پژوهش از جهت گردآوری اطلاعات، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال هماهنگی حرکتی ...  بیشتر

اثربخشی توان بخشی شناختی در ارتقای کارکردهای شناختی مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه : مرور نظام مند

سمیه زارع؛ حسین زارع؛ احمد علیپور؛ ولی الله فرزاد

دوره 7، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 93-110

https://doi.org/10.30473/clpsy.2021.57579.1590

چکیده
  مقدمه: توان بخشی شناختی به عنوان یک مداخله اثربخش در ارتقای کارکردهای شناختی مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه در پزوهش ها مطرح است. هدف پژوهش حاضر بررسی نظام مند پژوهش های انجام شده است. روش: به این منظور تمامی مقالات چاپ شده در بازه زمانی سال 2000 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفت. برای یافتن مطالعات مرتبط به زبان انگلیسی، پایگاه های داده ...  بیشتر

روابط ساختاری کارکرد اجرایی مغز با نشانه‌های نقص توجه و بیش‌فعالی دانشجویان

نسرین گنجه ای؛ تورج هاشمی

دوره 6، شماره 21 ، شهریور 1399، ، صفحه 99-110

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51485.1514

چکیده
  مقدمه: این پژوهش در جهت تعیین رابطه کارکردهای اجرایی مغز با     نشانه­ های نقص توجه و بیش­ فعالی انجام شد. روش: در راستای این هدف و در قالب طرح همبستگی ازجامعه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 99-98 تعداد ۸۰ نفر به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سیاهه نشانه­ های مرضی کانرز ، آزمون استروپ، ...  بیشتر

تشخیص اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی با ابزار وکسلر چهارم و نسخه تکمیلی: رتبه‌بندی خرده مقیاس‌های موثر با تحلیل شبکه عصبی مصنوعی

هادی صفری؛ شاهرخ مکوند حسینی؛ پرویز صباحی؛ علی مالکی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، ، صفحه 99-122

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52924.1546

چکیده
  مقدمه: اختلال نقص ­­توجه­/بیش­فعالی اختلالی است با نقص در کارکردهای شناختی که آزمون­هایی نظیر وکسلر در تشخیص این نواقص کاربرد دارد. اخیراً داده­ کاوی بر اساس شبکه عصبی در تحقیقات روان­شناختی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش رتبه ­بندی خرده مقیاس ­های موثر وکسلر در پیش­ بینی اختلال نارسایی ­توجه/بیش­فعالی ...  بیشتر

مقایسه کارکرهای اجرایی و توانش نظریه ذهن در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال شخصیت مرزی و افراد بهنجار

راضیه زاهدی؛ امین رفیعی پور؛ صفیه بهزادی؛ ناهید خانبابائی

دوره 6، شماره 22 ، آذر 1399، ، صفحه 105-122

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52636.1540

چکیده
  هدف: از آن­ جایی که مشکلات بین­فردی و نقایص شناختی تاثیر قابل توجهی بر زندگی مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی ایفا می­ کند، هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن در این بیماران با افراد بهنجاراست. روش: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقایسه­ ای است که طی آن عملکرد اجرایی و توانش نظریه ذهن در بین ...  بیشتر

اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی براساس مدل مایکنبام

علی مصطفائی؛ محمد اورکی

دوره 6، شماره 21 ، شهریور 1399، ، صفحه 111-130

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48949.1470

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات ایمن­ سازی روانی بر  مهارت­ های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری از جمله(کمبود توجه و تکانشگری) براساس مدل مایکنیام انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع       شبه­ آزمایشی است که در آن از طرح پیش­آزمون پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه­ ...  بیشتر

اثربخشی درمان نوروفیدبک و تحریک مستقیم فرا جمجمه ای بر چیرگی شناختی کودکان دارای نقص توجه/ بیش فعالی

مجید الماسی؛ محمدرضا نوروزی همایون؛ علی رضایی شریف

دوره 7، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 111-130

https://doi.org/10.30473/clpsy.2021.59266.1603

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با‌هدف تعیین اثربخشی روش‌های درمان نوروفیدبک و تحریک مستقیم فرا جمجمه‌ای بر بهبود چیرگی شناختی کودکان دارای نقص توجه/ بیش‌فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش‌‌آزمون - پس‌‌آزمون و گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 ...  بیشتر

اثربخشی روان درمانگری نمایشی در کاهش مشکلات عصب‌روانشناختی دانش‌آموزان مبتلا به استرس پس از سانحه

شعیب سبحانی تبار؛ فریده حمیدی؛ نجف طهماسبی‌پور

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، ، صفحه 121-146

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.49484.1482

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تعیین و شناسایی تأثیر روان درمانگری نمایشی بر کاهش میزان علائم و مشکلات کارکردهای عصب­ روانشناختی در دانش­ آموزان ابتدایی مبتلا به استرس پس از سانحه در مناطق زلزله زده شهرستان ثلاث باباجانی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی بود که با روش پیش­ آزمون _ پس­ آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری ...  بیشتر

بررسی اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال دانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر شیراز

اسکندر فتحی آذر؛ آرش مانی؛ یوسف ادیب؛ زهرا شریفی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، ، صفحه 123-142

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.54064.1554

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه درسی علوم عصبی شناختی در بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال دانش­آموزان مقطع ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی در شیراز صورت گرفت. روش: روش تحقیق نیمه تجربی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش ­آموزان دارای ناتوانی در یادگیری ریاضی از کلاس دوم تا ششم ناحیه 2 و 4 شهر شیراز است. با ...  بیشتر

مقایسه تاثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای‎ ‎با روش اصلاح سوگیری توجه‎ ‎بر کاهش نشانگان ‏اختلال اضطراب اجتماعی

غفور محمدآبادی؛ سیاوش طالع پسند؛ اسحق رحیمیان

دوره 7، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 131-144

https://doi.org/10.30473/clpsy.2021.58877.1608

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش اصلاح سوگیری توجه و تحریک جریان فرا جمجمه‌ای بر کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: در این مطالعه از یک طرح کارآزمایی بالینی تصادفی شده استفاده شد. جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان داوطلب با نشانگان اضطراب اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 96 - 1395 بود. شرکت‌کنندگان 30 دانشجوی داوطلب ...  بیشتر

عصب روانشناسی
مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی

محمدرضا نوروزی همایون؛ محمد حاتمی نژاد؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ مسعود صادقی

دوره 10، شماره 37 ، مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.71022.1742

چکیده
  هدف: مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانش‌آموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری ...  بیشتر

عصب روانشناسی
اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای با جریان مستقیم (tDCS) بر حافظه کاری و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اوتیسم شهر زاهدان

ثنا آذرشب؛ محمدعلی فردین

دوره 10، شماره 37 ، مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.72030.1754

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای با جریان مستقیم بر حافظه کاری و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اوتیسم شهر زاهدان انجام شد. این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان 10 تا 12 ساله دارای اختلال طیف اوتیسم ...  بیشتر

عصب روانشناسی
تاثیر اصوات بین آئورال و ایزوکرونیک بر هماهنگ‌سازی امواج مغزی و اضطراب

احمد علیپور؛ الناز جلیلی؛ مهدیه رحمانیان

دوره 10، شماره 37 ، مرداد 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.72005.1753

چکیده
  پژوهش حاضر پژوهش با هدف تاثیر اصوات بین آئورال و ایزوکرونیک بر هماهنگ‌سازی امواج مغزی و اضطراب انجام شد. روش پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون_پس‌آزمون بدون گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان دارای اضطراب در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش اصوات بین آئورال ...  بیشتر