روانشناسی
عزتاله کردمیرزا نیکوزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن بر بهبود نشانههای بیخوابی و تواناییهای شناختی در مصرفکنندگان مزمن کانابیس انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل افراد مصرفکننده کانابیس مراجعهکننده به مراکز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن بر بهبود نشانههای بیخوابی و تواناییهای شناختی در مصرفکنندگان مزمن کانابیس انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل افراد مصرفکننده کانابیس مراجعهکننده به مراکز درمان اعتیاد شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بود. تعداد ۳۰ نفر بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام ۱۵ نفر) گمارش شدند. مداخله مشتمل بر هفت جلسه ۹۰ دقیقهای گروهی (هفتگی) با رویکرد مبتنی بر روانگردانی ذهن و مطابق پروتکل رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن (وگت و همکاران، 2019) بود. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392) بود که در سه مرحله تکمیل شد. نتایج با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و به کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن میتواند به بهبود کیفیت خواب و ارتقاء تواناییهای شناختی در مصرفکنندگان مزمن کانابیس کمک کند. این مداخله به عنوان روشی مؤثر در فرآیند درمان اعتیاد به کانابیس قابل توصیه است.
عصب روانشناسی
محمد نظری پور
چکیده
هدف: حاکمیت شرکتی نقش بسزائی در تامین منافع سهامداران و سایر ذینفعان دارد. در همین راستا، عصب حکمرانی با بهکارگیری علوم مختلف تلاش دارد به شرکتها در موفقیت سازمانی و تامین منافع تمامی ذینفعان کمک کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عصب حکمرانی بهعنوان نقطه تلاقی علوم اعصاب و حاکمیت شرکتی است. روش: بهلحاظ روش، پژوهش حاضر ...
بیشتر
هدف: حاکمیت شرکتی نقش بسزائی در تامین منافع سهامداران و سایر ذینفعان دارد. در همین راستا، عصب حکمرانی با بهکارگیری علوم مختلف تلاش دارد به شرکتها در موفقیت سازمانی و تامین منافع تمامی ذینفعان کمک کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عصب حکمرانی بهعنوان نقطه تلاقی علوم اعصاب و حاکمیت شرکتی است. روش: بهلحاظ روش، پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران شرکتهای تولیدی، و حجم نمونه آماری 171 نفر بود. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه و به روش نمونهگیری گلوله برفی گردآوری شد. تجزیهتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها: بنابر نتایج پژوهش هر چهار متغیر مستقل (عصب حسابداری، عصب اقتصادی، عصب اخلاقی و طبیعت انسانی) بر عصب حکمرانی اثرگذار بودند. بدین معنا که عصب حسابداری نقش مهمی در تصمیمگیریهای اقتصادی مدیران دارد. عصب اقتصادی کمک میکند تا مدیران بتوانند از منابع کمیاب استفاده بهینه و حداکثری کنند. عصب اخلاقی نقش بسزائی در تبیین تصمیمات اخلاقی مدیران دارد. شناخت و درک صحیح طبیعت انسانی میتواند مانع بروز رفتارهای غیراخلاقی و سوء مدیریتی شود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد عصب حکمرانی با ارائه دیدگاههای جدید و کارآمد میتواند باعث بهبود رویههای حاکمیت شرکتی و قضاوتهای تجاری شود. درمجموع مطالعه مغز انسان و عوامل موثر بر آن میتواند نقش بسزایی در درک بهتر فرآیندهای تصمیمگیری سازمانی ایفا کند.
عصب روانشناسی
سجاد ایزدی؛ مسعود حسین چاری؛ مسعود فضیلت پور؛ فریده یوسفی؛ محبوبه فولادچنگ
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی، تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال و تلفیق آموزش ذهنآگاهی با تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال بر حافظه کاری و فرا حافظه نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ذهنآگاهی، تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال و تلفیق آموزش ذهنآگاهی با تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال بر حافظه کاری و فرا حافظه نوجوانان بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل پایه نهم شهرستان بوانات در سال 1403-1402 بودند. نمونه این پژوهش متشکل از 80 دانشآموز بوده که به روش نمونهگیری در دسترس از چهار مدرسه انتخاب و دانشآموزان هر مدرسه بهعنوان یکی از چهار گروه آزمایش (آموزش ذهنآگاهی، tDCS، تلفیق آموزش ذهنآگاهی با tDCS) و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون حافظه کاری n-Back، مقیاس فرا حافظه نوجوانان، بسته آموزش ذهنآگاهی و دستگاه estim2 بود. یافتهها: هر سه روش آموزش ذهنآگاهی، tDCS و تلفیق آموزش ذهنآگاهی با tDCS بر حافظه کاری و فرا حافظه اثربخش بودند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد بیشترین اثربخشی مربوط به تلفیق آموزش ذهنآگاهی با tDCS، در رتبه دوم آموزش ذهنآگاهی و در رتبه سوم tDCS بوده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی و tDCS هر یک در جایگاه خودشان میتوانند حافظه کاری و فرا حافظه را بهبود بخشند درحالیکه تلفیق آموزش ذهنآگاهی با tDCS میتواند بر تقویت حافظه کاری و فرا حافظه نوجوانان مؤثرتر باشد
عصب روانشناسی شناختی
زهرالک هندری؛ مائده دلیر؛ نرگس کریمی
چکیده
چکیده: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات حس عمقی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تعادلی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در یک مطالعه با پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان اختلال هماهنگی رشدی شهرستان الیگودرز بود که از بین آنها 28 نفر (14 نفر گروه تجربی، 14 نفر گروه کنترل) بر اساس برآورد حجم نمونه جی پاور انتخاب و با انجام ...
بیشتر
چکیده: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات حس عمقی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تعادلی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در یک مطالعه با پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان اختلال هماهنگی رشدی شهرستان الیگودرز بود که از بین آنها 28 نفر (14 نفر گروه تجربی، 14 نفر گروه کنترل) بر اساس برآورد حجم نمونه جی پاور انتخاب و با انجام آزمون n-back (حافظه کاری)، دستهبندی کارتهای ویسکانسین (انعطافپذیری شناختی)، لکلک اصلاحشده (تعادل ایستا) و آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه (تعادل پویا) بهصورت پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی طی 8 هفته، هر هفته 2 جلسه 40 دقیقهای برنامه مداخلهای حس عمقی را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل، فعالیتهای معمول مدرسه را انجام دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد اثر تمرینات حس عمقی بر حافظه کاری (001/0=P)، انعطافپذیری شناختی (001/0=P)، تعادل ایستا و پویا (001/0=P) معنادار است و شرکتکنندگان گروه تجربی عملکرد بهتری در مراحل پسآزمون (001/0=P) و پیگیری (001/0=P) نسبت به گروه کنترل داشتند. با توجه به یافتهها به نظر میرسد تمرینات حس عمقی مداخلهای سودمند جهت بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این تمرینات در برنامههای تربیتبدنی مدارس و مراکز توانبخشی استفاده شود.
عصب روانشناسی
ندا نعمتی؛ محمد اورکی؛ مجید صفاری نیا
چکیده
هدف از پژوهش خاضر، مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار و ایماگوتراپی بر کارکردهای اجرایی و رشد پس از آسیب در زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی شهر اصفهان بود که به کلینیک روانشناختی نیک اوین و موسسه خیریه حضرت ابوالفضل مراجعه کرده بودند. پس از تکمیل پرسشنامه سلامت عمومی ...
بیشتر
هدف از پژوهش خاضر، مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار و ایماگوتراپی بر کارکردهای اجرایی و رشد پس از آسیب در زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی شهر اصفهان بود که به کلینیک روانشناختی نیک اوین و موسسه خیریه حضرت ابوالفضل مراجعه کرده بودند. پس از تکمیل پرسشنامه سلامت عمومی به صورت آنلاین، شرکتکنندگان به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش 1 (درمان هیجانمدار)، آزمایش 2 (ایماگوتراپی) و گروه کنترل تقسیم شدند. مداخلات درمانی در گروههای آزمایش به مدت 8 هفته و به صورت آنلاین از طریق نرمافزار گوگل میت اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها از طریق پرسشنامههای آنلاین در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه جمعآوری شد.نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که هر دو روش درمانی به طور معناداری باعث بهبود متغیرهای مورد مطالعه شدند. با این حال، تفاوتهایی بین اثربخشی دو روش مشاهده شد. درمان هیجانمدار تأثیر بیشتری بر بهبود کاهش استرس داشت، در حالی که ایماگوتراپی تأثیر بیشتری بر بهبود ارتباطات و افزایش رضایت زناشویی نشان داد. همچنین، نتایج پیگیری دوماهه نشان داد که بهبودهای حاصل از درمانها در طول زمان نیز پایدار بوده و مداخلات درمانی توانستهاند به بهبود معنادار و پایداری در وضعیت روانی و عملکردی زنان منجر شوند.این پژوهش نشاندهنده اهمیت انتخاب روش درمانی مناسب بر اساس نیازها و شرایط خاص هر فرد است و میتواند به عنوان راهنمایی برای مشاوران و رواندرمانگران در بهبود وضعیت روانی زنان آسیبدیده مورد استفاده قرار گیرد.