با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ ارشد معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مرکز مشاوره دانشگاه شریف، تهران، ایران.

چکیده

افراد جامعه ی بشری به ماوا و مکانی برای زیست و ادامه حیات نیازمند هستند. امروزه مسکن به عنوان مکانی که بیشترین زمان افراد در آن سپری میشود و برای رفع نیازهای روحی و روانی افراد حائز اهمیت است، مورد توجه طراحان قرار گرفته است .پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مقیاس ارتفاعی مجتمع های مسکونی و میزان تصمیم گیری استفاده کنندگان در انتخاب آنها انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر روش تحقیق ترکیبی و شبیه سازی است. امواج مغزی 12 نفر در حین انجام تکلیف در خصوص مجتمع های مسکونی، با دستگاه ERP ، 32 کاناله، مورد ثبت قرار گرفت. مؤلفه های مورد بررسی در این پژوهش F7 و F8 می باشد. یافته‌ها: نتایج بدست آمده نشان داد سطح معناداری در متغیر مقیاس ارتفاعی ساختمان (0/12) می باشد که معنی دار نمی باشد اما سطح معناداری میزان تصمیم گیری ( 0/042) کوچکتر از 0/05 می باشد، معنی دار می باشد. همچنین اثر متقابل بین مقیاس ارتفاعی ساختمان و میزان تصمیم گیری (0/21) بزرگتر از 0/05 می باشد، معنادار نمی باشد اما در مقایسه اثر بین موردی سه سطح ارتفاعی ساختمان، نتایج نشان داد که سطح معناداری (0/04 < 0/05) در مقیاس ارتفاعی ساختمان‌های 8 طبقه معنادار می باشد هر چند در مقیاس ارتفاعی ساختمان های 4 و 12 طبقه معنادار نمی باشد. نتیجه گیری: به لحاظ هیجانی انتخاب مجتمع 8 طبقه اولویت استفاده کنندگان در انتخاب بوده است اما به لحاظ انتخاب منطقی، ارتفاع ممیزه کافی برای انتخاب این مجتمع نبوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between the Height Scale of Residential Complexes and Users' Decision Making in Their Selection with the ERP Method

نویسندگان [English]

  • parisa fakour 1
  • sanaz litkuohi 2
  • Mohammad Oraki 3
  • Nahid Noorian 4

1 M.Sc in Architectural Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Associate Prof of Architectural Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Professor of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

4 M.Sc. in clinical Psychology, counseling center university of Sharif, Tehran, Iran.

چکیده [English]

People of human society need shelter and a place to live and continue living. Today, housing is the place where people spend most of their time and it is important to meet people's mental and emotional needs. The present study aims to investigate the relationship between the height scale of residential complexes and the level of decision-making by users. done in their selection. Method: The current research method is a combination research and simulation method. The brain waves of 12 people were recorded with a 32-channel ERP device while doing a task about residential complexes. The components investigated in this research are F7 and F8. Findings: The results showed that the level of significance in the building height scale variable is (0.12), which is not significant, but the significance level of the decision-making rate (0.042) is smaller than 0.05, which is significant. Also, the interaction effect between the height scale of the building and the level of decision making (0.21) is greater than 0.05, it is not significant, but in the comparison of the effect between the three height levels of the building, the results showed that the significance level (0.04 <0.05) is significant in the height scale of 8-story buildings, although it is not significant in the height scale of 4- and 12-story buildings. Conclusion: Emotionally, choosing an 8-storey complex has been the priority of users in choosing, but in terms of logical choice, the height of the building was not enough to choose this complex.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ERP
  • Height Scale
  • Residential Complex
پاکزاد، جهانشاه (1389)، مبانی نظری و فرایند طراحی شهری، انتشارات شهیدی
حاتمی زاده، نگین؛ یزدانفر، عباس؛ غفوریان، میترا(1396)، بافت و مصالح در طراحی داخلی مجتمع مسکونی با رویکرد علوم اعصاب، دانشکده مهندسی معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران(139-1).
عجمی، سحر؛ شاهرودی، عباسعلی؛ کردجمشیدی، ماریا (1394)، مغزو اعصاب و معماری: بررسی تاثیر نماها بر سیستم عصبی انسان، همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی، دانشگاه پیام‌نور استان گیلان، مرکز رشت، (15-1).
عینی‌فر، علیرضا (1379)، عوامل انسانی – محیطی موثر در طراحی مجموعه مسکونی، نشریه هنرهای زیبا، شماره 8
عینی فر، علیرضا؛ قاضی زاده، سیده ندا(1389)، گونه شناسی مجتمع‌های مسکونی تهران با معیار فضای باز، نشریه معماری و شهرسازی آرامانشهر، شماره 5، (45-35).
غفاری خلیق، حدیث؛ رفیعی‌پور، امین؛ علی‌پور، احمد؛ اورکی، محمد (1401)، مقایسه مؤلفهN170در شناسایی چهره های هیجانی در بزرگسالان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه(ADHD)و بزرگسالان بدون اختلال بیشفعالی/ نقص توجه (ADHD)با استفاده از روش ثبت پتانسیل‌های وابسته به رخداد(ERP)، فصلنامه علمی عصب روان شناسی، دوره هشتم، شماره 2،(20-9).
کشفی، محمدعلی؛ حسینی، سیدباقر؛ نوروزیان ملکی، سعید (1391)، نقش فضاهای عمومی ساختمانهای مسکونی بلند مرتبه در افزایش تعاملات اجتماعی ساکنین، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 3.
منصوری، سیما؛ فیضی، محسن ؛ عشایری، حسن (1397)، گفتمانی نو در معماری؛ مبتنی بر عصب - روان شناختی ، نشریه صفه، (25-32).
نقیبی‌راد، پرستو؛ شاهرودی، عباسعلی؛ لشگری، رضا (1393)، نوروساینس روشی نوین در جهت ارتقاء دانش معماری(نوروآرکیتکچر)، دومین همایش ملی معماری، عمران و محیط زیست شهری، همدان دانشکده شهید مفتح (22-1).
هاشمی، سمیرا؛ لوافی، مهکامه (1392)، بازشناسی چگونگی کاربرد تزیینات در معماری در راستای پاسخ دهی به نیازهای زیستی- عصبی، همایش ملی شهر و شهرسازی انسان گرا ( دانشگاه آزاد اسلامی قزوین)
هال، استیون؛ پالاسما، یوهانی؛ پرزگومز، آلبرتو(1394)، پرسش‌های ادراک؛ پدیدارشناسی معماری، ترجمه‌ی مرتضی نیک فطرت، سیده صدیقه میرگذار، احسان بیطرف، فکرنو، تهران.
یزدانی، سمیرا؛ تیموری، سیاوش(1392)، تاثیر فضاهای باز مجتمع‌های مسکونی بر افزایش تعاملات اجتماعی ساکنین، نشریه هویت شهر، شماره 15،  (92-83).
A. Edelstein، Eve. (2005) Neuroscience & Architecture of Spiritual Spaces، the interfaith forum on religious art and architecture of the American institute of architects & the academy of  neuroscience for architecture، final workshop report.
 Andréa de Paiva. (2018) Neuroscience for Architecture: How Building DesignCan Influence Behaviors and Performance. Journal of Civil Engineering and Architecture 12)132-138(Andrej NAUMCIK. (2020) POSSIBILITIES OF NEUROSCIENCE APPLICATION IN HOUSING DEVELOPMENT. Engineering Structures and Technologies. Volume 12 Issue 1: 15–24
Barret, Peter,Barret, Lucinda. 2007, Senses, Brain and Space Workshop The Think Lab, University of Salford, final workshop report.
Cagil, Kayan .(2011).Neuro – architecture. Enriching healthcare environments for children Chalmers Publication Library(15-20).
Ergan, S., Radwan, A., Zou, Z., Tseng, H., & Han, X. (2019). Quantifying human experience in architectural spaces with integrated virtual reality and body sensor networks. Journal of Computing in Civil Engineering, 33(2), 1–14.
Harris, J. M., Ciorciari, J., & Gountas, J. (2018). Consumer neuroscience for marketing researchers. Journal of Consumer Behaviour, 17, 239–252
Hietanen JK, Korpela KM. Do both negative and positive environmental scenes elicit rapid affective processing? Environment and behavior. 2004; 36(4): 558-77.
Jebelli, H., Hwang, S., & Lee, S. (2017). An EEG signal processing framework to obtain high quality brain waves from an off-the-shelf wearable EEG device. Journal of Computing in Civil Engineering, 32(1), 1–38.
Mahbubeh Zamani, Mehran Kheirollahi, Mohammad Javad Asghari Ebrahim Abad, Hasan Rezaee, Farzaneh Vafaee. Investigating the Effects of Architectural Space on Cognition and Brain Activities: A Systematic Review. Shefayekhatam. 2022; 10 (3):68-98.
Mohammadpour, A., Karan, E., Asadi, S., & Rothrock, L. (2015). Measuring end-user satisfaction in the design of building pro ects using eye-tracking technology. In Computing in Civil Engineering 2015 (pp. 564–571). American Society of Civil Engineers, Austin.
O’Toole, Laura and Dennis, Tracy A.(2012). "Attention Training and the Threat Bias: An ERP Study". Brain Cogn. 78(1): 63–73. doi: 10.1016/j.bandc.2011.10.007.
Rik van Dinteren; MartijnArns; Marijtje L. A. Jongsma; Roy P. C. Kessels (2014). "P300 Development across the Lifespan: A Systematic Review and Meta-Analysis". PLOS ONE.  9 (2):e87347. doi:10.1371/journal.pone.0087347PMC 3923761PMID 24551055.
Ruževičiūtė, R. (2012). Neuromarketing: concept and insights for application in marketing communications. International Business: Innovations, Psychology, Economics, 2(5), 35–43.
Shemesh A, Talmon R, Karp O, Amir I, Bar M, Grobman YJ. Affective response to architecture-investigating human reaction to spaces with different geometry. Architectural Science Review. 2017; 60(2): 116-25.
Ulman, Y. I., Cakar, T., & Yildiz, G. (2015). Ethical issues in neuromarketing: ‘I consume, therefore I am!’. Science & Engineering Ethics, 21, 1271–1284.