با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی روانشناسی
بررسی اثربخشی درمان‏های ترکیبی شناختی-رفتاری و نوروفیدبک برکاهش عود در سوءمصرف‏کنندگان مواد محرک دارای نشانه‌های افسردگی

ثریا علیپور؛ آذر کیامرثی؛ سامره اسدی مجره؛ بهمن اکبری

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.70784.1739

چکیده
  هدف: هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان ترکیبی شناختی-رفتاری و نوروفیدبک برکاهش عود در سوءمصرف‏کنندگان مواد محرک دارای نشانه‌های افسردگی است. روش: پژوهش نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دوره پیگیری دو ماهه انجام شد. تمامی مردان سوءمصرف‏ کننده مواد مراجعه ‏کننده به مرکز درمان سوءمصرف مواد سپاهان منطقه 1 شهر تهران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی
مقایسه اثربخشی درمان حساسیت‌ زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد (EMDR) و تحریک فراجمجمه‌ای مغز با جریان مستقیم (tDCS) بر استرس ادراک شده و اضطراب زنان مبتلا به اختلال پرخوری

سهیلا سروش نیا؛ احمد علیپور؛ عیسی جعفری؛ حسین زارع

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.71467.1747

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی درمان حساسیت‌ زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد و تحریک فراجمجمه‌ای مغز با جریان مستقیم بر استرس ادراک شده و اضطراب زنان مبتلا به اختلال پرخوری بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه زنان مبتلا به اختلال پرخوری مراجعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی عصب روانشناسی
مقایسه یک دوره تمرینات منتخب آمادگی جسمانی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز بر زمان واکنش و عملکرد تیراندازی در دانشجویان افسری

مهدی رحیم زاده؛ محمد اسماعیلی؛ سجاد محمدیاری

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.71554.1748

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر یک دوره تمرینات منتخب آمادگی جسمانی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز بر زمان واکنش و عملکرد تیراندازی در دانشجویان افسری انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان افسری دانشگاه امام علی (ع) بودند. با توجه به نوع و هدف تحقیق، 36 دانشجو به‌صورت تصادفی به 3 گروه آمادگی جسمانی بدون tDCS (12 نفر)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی عصب روانشناسی
اثربخشی تحریک فراجمجه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS)بر حافظه شنیداری و اضطراب در دانش آموزان با اختلال یادگیری

نیلوفر سلطانی؛ آزاده چوب فروش زاده؛ کیمیا صحراییان

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.70048.1745

چکیده
  اختلال یادگیری با عوامل تنش‌زای متعدد جسمی و روانی همراه است که بر کیفیت زندگی دانش‌آموزان تأثیر می-گذارد؛ از میان این عوامل می‌توان به کاهش حافظه شنیداری و اضطراب اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی بر حافظه شنیداری و اضطراب در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری هست. روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی عصب روانشناسی
اثربخشی تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای (TDCS) بر بهبود سلامت روان زنان مطلقه

سمیرا احسانی؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ علی رضایی شریف؛ ایمان مصباح

دوره 10، شماره 36 ، اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/clpsy.2024.69316.1722

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای (TDCS)بر بهبود سلامت روان زنان مطلقه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان مطلقه بودند که به مراکز مشاوره شهر اردبیل مراجعه کردند. از بین آن‌ها30 نفر به روش ...  بیشتر