با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران .

10.30473/clpsy.2025.72547.1760

چکیده

هدف از پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر افزایش مهارت‌های شناختی، اجتماعی و کاهش علائم اتیسم در جوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.روش پژوهش ، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری جوانان پسرمبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به مرکز جامع آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم در شهر اصفهان بود .تعداد 22 نفر بر اساس ملاکهای ورود به ‌صورت در دسترس انتخاب و به‌ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به‌منظور گردآوری داده ها از چک لیست ارزیابی درمان اتیسم (ATEC) برای بررسی مهارت-های شناختی و اجتماعی و آزمون گارز2(GARS) برای بررسی شدت علائم اتیسم استفاده شد که توسط والدین و کارشناسان مرکز تکمیل شد. برای گروه آزمایش علاوه بر خدمات مرکز ، توانبخشی شناختی رایانه‌ای 16 جلسه 20 دقیقه‌ای دو بار در هفته به‌طور فردی براساس بسته توانبخشی شناختی کاپتان لاگ (2000) اجرا شد و گروه کنترل خدمات مرکز را دریافت کردند. داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشــان داد توانبخشی شناختی رایانه‌ای ، مهارت های اجتماعی و شدت علائم اتیسم (05/0P<) را بهبود می بخشد. نتایج پژوهش نشان داد توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی و کاهش علائم اتیسم در جوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم اثربخش است، اما تاثیر معنادار بر افزایش مهارت های شناختی نداشت. بر اساس نتایج پژوهش ، استفاده از توانبخشی رایانه‌ای برای افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش رفتارهای تکراری برای افراد اتیسم بالای 18 سال توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Computerized Cognitive Rehabilitation on Cognitive, Social Skills and Autism Symptoms: A Pilot Study on Adults with Autism Spectrum Disorder

نویسندگان [English]

  • Zahra Rafiee 1
  • Sedigheh Rezaei Dehnavi 2

1 Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Associate professor, Department of Psychology , Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The research aimed to examine the effectiveness of computerized cognitive rehabilitation in improving cognitive and social skills while reducing autism symptoms in young individuals with autism spectrum disorder. The research followed a quasi-experimental method with a pre-test and post-test design including a control group. The study included all young boys who were diagnosed with autism spectrum disorder and referred to the comprehensive daily educational and rehabilitation center for autism spectrum disorders in Fatemeh Zahra city of Isfahan in the spring of 1401. 22 were randomly selected and divided into experimental and control groups.
Data was collected using two evaluation checklists: The Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC) was used to evaluate cognitive and social skills, and the Gars 2 test (GARS) was used to evaluate the severity of autism symptoms. Both checklists were completed by the parents and experts of the center. The experimental group received 16 20-minute sessions of computerized cognitive rehabilitation twice a week based on Captain Log's cognitive rehabilitation package (2000). The data collected was analyzed by the statistical method of analysis of covariance. The results showed that computerized cognitive rehabilitation training significantly improves social skills and the severity of autism symptoms at a significant level of 0.05. However, the study indicated that computerized cognitive rehabilitation is not effective in increasing cognitive skills in youth with autism spectrum disorder. In conclusion, the research demonstrated that computerized cognitive rehabilitation is effective in improving social skills and reducing autism symptoms in young individuals with autism spectrum disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism s
  • computerized cognitive rehabilitation
  • youth
  • social skills
  • cognitive skills
آبادی، ف.، نجاتی، و.، پوراعتماد، ح .(1395) . اثربرنامه توانبخشی شناختی پریا بر بهبود توانایی بازشناسی حالات هیجانی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا، مجله مطالعات علوم پزشکی، 7 (27)، 570-578.
بدری بگه جان، س.، محمدی فیض آبادی، ع.، شریفی درآمدی، پ. و فتح آبادی، ر. (1399). اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌محور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به ‌اختلال اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 1 (11)، 52-41
بلوکیان، م.، وطن خواه، ح. (1397).اثربخشی آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب-روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. عصب روان شناسی،4(13)،122-109.
بهمنی، م.، نعیمی، ا. و رضایی، س. (1397). اثربخشی برنامه مداخله ای بازی های شناختی- رفتاری بر مهارت های اجتماعی و هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. نشریه مطالعات روانشناسی بالینی، 9 (31)،176-157.
پوراعتماد، ح.، خوشابی، ک. (1383). گزارش طرح تحقیق بررسی اثربخشی رفتاردرمانی ساخت دار ویژه" اتیسم- لوواس" بر کودکان دارای اتیسم. مرکز تحقیقات علوم پزشکی ایران.
پورمحسنی کلوری، ف.، پارسانیا، م.، سرحدی، م. (1402). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر توجه و کنترل پاسخ دیداری و شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی. عصب روان شناسی, 9 (34) ، 81-94.
خوش اخلاق، ح. (1396). بررسی تاثیر مداخلات بهنگام روان شناختی و آموزشی خانواده محور بر میزان مهارت های شناختی و اجتماعی کودکان اتیسم. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 4(18) (پیاپی 70) ، 114-102.
سعیدمنش، م.، عزیزی، م.، ابویی، ب . (1398). اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) برتعاملات اجتماعی و انتقال توجه در کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم. عصب روان شناسی ،5(16) ، 131-144.
شاهمرادی، ل.، و رضایی، س. (2022). توانبخشی شناختی در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم: مروری سیستماتیک بر رویکردهای نوظهور مبتنی بر واقعیت مجازی. مجله مهندسی عصبی و توانبخشی، 1(19)، 91.
شعبانعلی فمی، ف.، قاسم زاده، س.، نجاتی، س. (1402). مروری بر استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه توان‌بخشی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در ایران. مجله علوم پزشکی رازی، 4 (30) ، ۸۳-۱۰۵.
عاشوری، م.، یزدانی پور، م. (1398). اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی. عصب روان شناسی،5(19)،24-9.
عسگری، م.، جنیدی جعفری، ف.، صالحی، ح.، احمدی، ا. (1400). اثربخشی بازی‌های ویدئویی فعال بر کارکردهای شناختی اجرایی مغز در کودکان مبتلا به اوتیسم چاق. عصب روان شناسی، 7 (24) ، 131-144.
گرجی، ر.، حسن‌زاده، س.، قاسم‌زاده، س.، غلامعلی لواسانی، م. حساسیت و ویژگی مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز) در تشخیص اختلالات طیف اتیسم: مرور نظام‌دار. مجله علوم اعصاب شفای خاتم. ۱۳۹۹; 4 (8) :۸۰-۸۹.
نجاتی، و. (1397). دستنامه جامع توانبخشی شناختی در اختلالات تحولی. تهران: انتشارات رشد فرهنگ.
نظربلند، ن.، نوحه گری، ا. و صادقی فیروزآبادی، و. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر حافظه کاری، توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلال های طیف اتیسم. روانشناسی کاربردی، 2 (13)، 293-271.
یقینی، م.، نادری، ف.، نجاتی، و. و احتشام زاده، پ. (1399). اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجانی بر مشکلات رفتاری و تئوری ذهن کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. توانمند سازی کودکان استثنایی، 3(11)، 36-23.
Abadi, F., Nejati, V., & Pouretemad, H. (2016). The effect of PARIA rehabilitation program on improving the ability of emotion recognition in children with high-functioning autism disorder. Studies in Medical Sciences, 27(7), 570–575. (in Persian)
Altın, Y., Boşnak, Ö., & Turhan, C. (2025). Examining virtual reality interventions for social skills in children with autism spectrum disorder: A systematic review. *Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-24.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing.
Asgari, M., Jenidi Jafari, F., Salehi, A., & Ahmadi, A. (2021). The effectiveness of active video games on the cognitive executive functions of the brain in children with autism with obesity. Neuropsychology, 7(24), 131-144. (in Persian)
Ashouri, M., & Yazdanipour, M. (2019). The effectiveness of cognitive restorative therapy program on the neuropsychological skills profile of preschool hearing-impaired children. Neuropsychology, 5(19), 24-29.
Badri Bagehjan, S., Mohamadi Feyzabadi, A., Sharif Daramadi, P., & Fathabadi, R. (2020). Effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on executive functions of children with high functioning autism. Empowering Exceptional Children, 1(11), 41-52. (in Persian)
Bahmani, M., Naeimi, E., & Rezaie, S. (2018). The interventional program effectiveness of cognitive-behavioral plays on social and emotional skills in autism disorder children with high performance. Clinical Psychology Studies, 9(31), 157-176. (in Persian)
Bahri, J., Abbes, Z. S., Ben Yahia, H., Halayem, S., Jelili, S., Hajri, M., ... & Bouden, A. (2023). Toward an integrative socio-cognitive approach in autism spectrum disorder: NEAR method adaptation—study protocol. Frontiers in Psychiatry, 14, 940066.
Bloukian, M., & Vatankhah, H. (2018). The effectiveness of attention skills training on neuropsychological skills and academic burnout of students with learning disabilities. Neuropsychology, 4(13), 109-122.
Chan, D. V., Doran, J. D., & Galobardi, O. D. (2023). Beyond friendship: The spectrum of social participation of autistic adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53, 424-437.
Dandil, Y., Smith, K., Kinnaird, E., Toloza, C., & Tchanturia, K. (2020). Cognitive remediation interventions in autism spectrum condition: A systematic review. Frontiers in Psychiatry, 11, 722.
Shaun M. Eack •Amber L. Bahorik •Susan S. Hogarty •Deborah P. Greenwald •
Maralee Y. Litschge •Carla A. Mazefsky •Nancy J. Minshew
Shaun M. Eack •Amber L. Bahorik •Susan S. Hogarty •Deborah P. Greenwald •
Maralee Y. Litschge •Carla A. Mazefsky •Nancy J. Minshew
Shaun M. Eack •Amber L. Bahorik •Susan S. Hogarty •Deborah P. Greenwald •
Maralee Y. Litschge •Carla A. Mazefsky •Nancy J. Minshew
Shaun M. Eack •Amber L. Bahorik •Susan S. Hogarty •Deborah P. Greenwald •
Maralee Y. Litschge •Carla A. Mazefsky •Nancy J. Minshew
Eack, S. M., Bahorik, A. L., Hogarty, S. S., Greenwald, D. P., Litschge, M. Y., Mazefsky, C. A., & Minshew, N. J. (2013). Is cognitive rehabilitation needed in verbal adults with autism? Insights from initial enrollment in a trial of cognitive enhancement therapy. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(9), 2233-2246.
Gates, J. A., Kang, E., & Lerner, M. D. (2017). Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 52, 164-181.
Gorji, R., Hassanzadeh, S., Ghasemzadeh, S., & Qolamali Lavasani, M. (2020). Sensitivity and specificity of the Gilliam Autism Rating Scale (GARS) in diagnosing autism spectrum disorders: A systematic review. Shefaye Khatam, 4(8), 80-89. (in Persian)
Guo, X., Duan, X., Long, Z., Chen, H., & Wang, Y. (2016). Decreased amygdala functional connectivity in adolescents with autism: A resting-state fMRI study. Psychiatry Research: Neuroimaging, 257, 47-56.
Iwata, K., Matsuda, Y., Sato, S., Furukawa, S., Watanabe, Y., Hatsuse, N., & Ikebuchi, E. (2017). Efficacy of cognitive rehabilitation using computer software with individuals living with schizophrenia: A randomized controlled trial in Japan. Psychiatric Rehabilitation Journal, 40(1), 4-11.
Jarusiewicz, B. (2002). Efficacy of neurofeedback for children in the autism spectrum: A pilot study. Journal of Neurotherapy, 6(4), 39-49.
Kaur, M. K., & Pany, S. (2017). Computer-based intervention for autism spectrum disorder children and their social skills: A meta-analysis. Journal for Humanity Science and English Language, 4, 23-34.
Khosh Akhlaq, H. (2018). The effect of timely family-centered psychological and educational interventions on the cognitive and social skills of children with autism. Journal of Applied Psychology and Research, 18(4), 102-114. (in Persian)
La Marca, J. P., & O'Connor, R. E. (2016). Neurofeedback as an intervention to improve reading achievement in students with attention deficit hyperactivity disorder, inattentive subtype. Neuroregulation, 3(1), 55-77.
Lawlor-Savage, L., & Goghari, V. M. (2016). Dual N-Back Working Memory Training in Healthy Adults: A Randomized Comparison to Processing Speed Training. PLOS ONE, 11(4), e0151817.
Maenner, M. J., Warren, Z., Williams, A. R., Amoakohene, E., Bakian, A. V., Bilder, D. A., ... & Shaw, K. A. (2023). Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 sites, United States, 2020. MMWR Surveillance Summaries, 72(2), 1-14.
Montgomery, J. M., Newton, B., & Smith, C. (2008). Test review: Gilliam, J. (2006). GARS-2: Gilliam Autism Rating Scale-Second Edition. Austin, TX: PRO-ED. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(4), 395-401.
Nazarboland, N., Nohegari, E., & Sadeghi Firoozabadi, V. (2019). Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on working memory, sustained attention and math performance in children with autism spectrum disorders. Applied Psychology, 13(2), 271-293. (in Persian)
Nejati, V. (2018). Comprehensive handbook of cognitive rehabilitation in developmental disorders. Rowshd Farhang Publications. (in Persian)
Pourtemad, H., & Khoshabi, K. (2004). Report of the research plan to investigate the effectiveness of specially structured behavior therapy "Autism-Lovas" on children with autism. Iran Medical Sciences Research Center. (in Persian)
Pourmohseni-Koluri, F., Parsania, M., & Sarhadi, M. (2023). Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on visual and auditory attention and response control in children with attention deficit hyperactivity disorder. Neuropsychology, 9(34), 81-94.
Pumaccahua, T. M., Wong, E. H., & Wiest, D. J. (2017). Effects of computerized cognitive training on working memory in a school setting. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 16(3), 88-104.
Saeedmanesh, M., Azizi, M., & Abuei, B. (2019). The effectiveness of transcranial direct current stimulation (tDCS) on social interactions and attention shifting in children with autism spectrum disorders. Neuropsychology, 5(16), 131-144.
Samadi, S. A., & McConkey, R. (2014). The utility of the Gilliam Autism Rating Scale for identifying Iranian children with autism. Disability and Rehabilitation, 36(6), 452-456.
Schaeffer, J., Van Witteloostuijn, M., & Creemers, A. (2018). Article choice, theory of mind, and memory in children with high-functioning autism and children with specific language impairment. Applied Psycholinguistics, 39(1), 89-115.
Schwartz, D. D. (2021). Computerized cognitive training and evidence-based practice in pediatric psychology. Clinical Practice in Pediatric Psychology, 9(4), 350-365.
ShabanAli Fami, F., Qasemzadeh, S., & Najati, S. (2023). A review of the use of modern technologies in the rehabilitation of children with autism spectrum disorder in Iran. Razi Medical Sciences Journal, 30(4), 83-105. (in Persian)
Shahmoradi, L., & Rezayi, S. (2022). Cognitive rehabilitation in people with autism spectrum disorder: A systematic review of emerging virtual reality-based approaches. Journal of Neuroengineering and Rehabilitation, 19(1), 91.
Szumski, G., Smogorzewska, J., Grygiel, P., & Orlando, A. M. (2017). Examining the effectiveness of naturalistic social skills training in developing social skills and theory of mind in preschoolers with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(5), 1-16.
Wickstrom, J., Dell'Armo, K., Salzman, E., Hooker, J. L., Delehanty, A., Bishop, S., ... & Thurm, A. (2021). Systematic review: Recommendations for rehabilitation in ASD and ID from clinical practice guidelines. Archives of Rehabilitation Research and Clinical Translation, 3(3), 100140.
Wiest, D. J., Wong, E. H., Bacon, J. M., Rosales, K. P., & Wiest, G. M. (2020). The effectiveness of computerized cognitive training on working memory in a school setting. Applied Cognitive Psychology34(2), 465-471.
Xu, Z. B., Wang, J., & Sun, X. Y. (2018). A cross-sectional study on financial burden in families of children with an autism spectrum disorder in Heilongjiang Province. Chinese Journal of School Health, 39(5), 335–342.
Yaghini, M., Naderi, F., Nejati, V., & Ehteshamzadeh, P. (2020). Effectiveness of the cognitive rehabilitation based on recognition of emotional-face on behavioral problems, and the theory of mind in children with Autism Spectrum Disorder. Empowering Exceptional Children3(11), 23-36. (in persian)
Zhao, J., Zhang, X., Wang, C., & Yang, J. (2021). Effect of cognitive training based on virtual reality on the children with autism spectrum disorder. Current Research in Behavioral Sciences, 2 , 100013.
Zhou, W., Liu, D., Xiong, X., & Xu, H. (2019). Emotional problems in mothers of autistic children and their correlation with socioeconomic status and the children's core symptoms. Medicine, 98 (32),e16794.