مقاله پژوهشی
عصب روانشناسی
مژگان آگاههریس
چکیده
نشانههای تنگی تونل کارپال به واسطه آسیب به عصب مدیان و ایجاد درد مزمن، بیحسی و ضعف عملکرد حرکتی در پژوهشهای عصبشناختی مطالعه م شوند.. استمرار آسیب عصبی میتواند به تغییرات ساختاری و عملکردی در مسیرهای عصبی حرکتی و تأثیر مستقیم براختلال عملکرد زیستی- شناختی در افراد منجر گردد.بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ...
بیشتر
نشانههای تنگی تونل کارپال به واسطه آسیب به عصب مدیان و ایجاد درد مزمن، بیحسی و ضعف عملکرد حرکتی در پژوهشهای عصبشناختی مطالعه م شوند.. استمرار آسیب عصبی میتواند به تغییرات ساختاری و عملکردی در مسیرهای عصبی حرکتی و تأثیر مستقیم براختلال عملکرد زیستی- شناختی در افراد منجر گردد.بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش یوگا به همراه سبک زندگی سالم بر بهبود نشانههای تنگی تونل کارپال، کیفیت و میزان خواب، و کارکردهای شناختی نوجوانان با اختلال بازی اینترنتی در شهر تهران انجام شد. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل نوجوانان با اختلال بازی اینترنتی و نشانههای تنگی تونل کارپال بود که، تعداد 30 نفر با نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخلات شامل 12 جلسه 90 دقیقهای آموزش یوگا، بود که به صورت گروهی و در یک مرکز مشاورخ اجرا شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های کیفیت خواب و تواناییهای شناختی بودند . پس از تکمیل پرسشنامهها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط شرکتکنندگان، دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش یوگا به همراه سبک زندگی سالم به طور معناداری موجب بهبود کیفیت خواب، افزایش میزان خواب، و ارتقای کارکردهای شناختی شرکتکنندگان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. این پژوهش بر اهمیت مداخلات ترکیبی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی نوجوانان مبتلا به اختلال بازی اینترنتی تأکید دارد.
مقاله پژوهشی
عصب روانشناسی
فرزاد ملکی؛ فرناز ترابی؛ مهین کاظمی اصل
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری و عملکرد تعادلی شناختی – حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان نورآباد بود که از بین آنها 36 نفر(12 نفر گروه واقعیت مجازی ، 12 نفر گروه حرکتی ، 12 نفر گروه کنترل) به صورت ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری و عملکرد تعادلی شناختی – حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان نورآباد بود که از بین آنها 36 نفر(12 نفر گروه واقعیت مجازی ، 12 نفر گروه حرکتی ، 12 نفر گروه کنترل) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و با انجام آزمون دانیمن و کارپنتر (حافظه کاری) و آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار به همراه تکلیف حرکتی– شناختی (عملکرد تعادلی) بهصورت پیشآزمون- پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروههای تجربی به مدت 6 هفته، هر هفته 2 جلسه 60 دقیقهای در برنامه تمرینی شرکت کردند؛ اما گروه کنترل در این مدت، فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون t وابسته در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد که اثر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری (001/0=P) و عملکرد تعادلی شناختی-حرکتی (001/0=P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعال معنادار است. در بررسی گروهها نتایج نشان دهنده عملکرد بهتر گروه تمرینی واقعیت مجازی در حافظه کاری (001/0=P) و گروه بازیهای حرکتی در عملکرد تعادلی شناختی–حرکتی (001/0=P) بود. با توجه به نتایج میتوان گفت که بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی با افزایش انگیزش، جلب مشارکت و تشویق فرد به ادامه تمرین باعث افزایش ظرفیت حافظه کاری و بهبود عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی میشوند.
مقاله پژوهشی
عصب روانشناسی شناختی
زهرالک هندری؛ مائده دلیر؛ نرگس کریمی
چکیده
چکیده: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات حس عمقی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تعادلی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در یک مطالعه با پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان اختلال هماهنگی رشدی شهرستان الیگودرز بود که از بین آنها 28 نفر (14 نفر گروه تجربی، 14 نفر گروه کنترل) بر اساس برآورد حجم نمونه جی پاور انتخاب و با انجام ...
بیشتر
چکیده: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات حس عمقی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تعادلی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در یک مطالعه با پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان اختلال هماهنگی رشدی شهرستان الیگودرز بود که از بین آنها 28 نفر (14 نفر گروه تجربی، 14 نفر گروه کنترل) بر اساس برآورد حجم نمونه جی پاور انتخاب و با انجام آزمون n-back (حافظه کاری)، دستهبندی کارتهای ویسکانسین (انعطافپذیری شناختی)، لکلک اصلاحشده (تعادل ایستا) و آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه (تعادل پویا) بهصورت پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی طی 8 هفته، هر هفته 2 جلسه 40 دقیقهای برنامه مداخلهای حس عمقی را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل، فعالیتهای معمول مدرسه را انجام دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد اثر تمرینات حس عمقی بر حافظه کاری (001/0=P)، انعطافپذیری شناختی (001/0=P)، تعادل ایستا و پویا (001/0=P) معنادار است و شرکتکنندگان گروه تجربی عملکرد بهتری در مراحل پسآزمون (001/0=P) و پیگیری (001/0=P) نسبت به گروه کنترل داشتند. با توجه به یافتهها به نظر میرسد تمرینات حس عمقی مداخلهای سودمند جهت بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این تمرینات در برنامههای تربیتبدنی مدارس و مراکز توانبخشی استفاده شود.
مقاله پژوهشی
عصب روانشناسی
زهرا رفیعی؛ صدیقه رضایی دهنوی
چکیده
هدف از پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر افزایش مهارتهای شناختی، اجتماعی و کاهش علائم اتیسم در جوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.روش پژوهش ، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری جوانان پسرمبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به مرکز جامع آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم در شهر ...
بیشتر
هدف از پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر افزایش مهارتهای شناختی، اجتماعی و کاهش علائم اتیسم در جوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.روش پژوهش ، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری جوانان پسرمبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به مرکز جامع آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم در شهر اصفهان بود .تعداد 22 نفر بر اساس ملاکهای ورود به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. بهمنظور گردآوری داده ها از چک لیست ارزیابی درمان اتیسم (ATEC) برای بررسی مهارت-های شناختی و اجتماعی و آزمون گارز2(GARS) برای بررسی شدت علائم اتیسم استفاده شد که توسط والدین و کارشناسان مرکز تکمیل شد. برای گروه آزمایش علاوه بر خدمات مرکز ، توانبخشی شناختی رایانهای 16 جلسه 20 دقیقهای دو بار در هفته بهطور فردی براساس بسته توانبخشی شناختی کاپتان لاگ (2000) اجرا شد و گروه کنترل خدمات مرکز را دریافت کردند. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشــان داد توانبخشی شناختی رایانهای ، مهارت های اجتماعی و شدت علائم اتیسم (05/0P<) را بهبود می بخشد. نتایج پژوهش نشان داد توانبخشی شناختی رایانهای بر افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش علائم اتیسم در جوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم اثربخش است، اما تاثیر معنادار بر افزایش مهارت های شناختی نداشت. بر اساس نتایج پژوهش ، استفاده از توانبخشی رایانهای برای افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش رفتارهای تکراری برای افراد اتیسم بالای 18 سال توصیه می شود.