نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار. گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
چکیده
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز دختران و پسران دانشجو است. روش: در این پژوهش تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393درس روانشناسی تجربی داشتند انتخاب شدند و حجم نمونه را تشکیل دادند. برای سنجش عملکرد نیمکرههای مغز در این آزمون از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد تا معلوم گردد انتقال اثر صورت میگیرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یکراهه و نرمافزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین جنسیت و میزان انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز رابطه معناداری وجود ندارد که نشان میدهد انتقال اثر در هر دو جنس صورت گرفته است. این در حالی است که جنسیت بر روی سرعت یادگیری اثر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی، میتوان نتیجه گرفت که سرعت یادگیری در دختران سریعتر از پسران است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compare the speed of learning and information transfer in the brain's hemispheres between the Two Gender
نویسندگان [English]
- Hosein Ebrahimi moghadam 1
- Mitra Golzari 2
چکیده [English]
Introduction: The main objective of this study was to compare the speed of learning and information transfer in the brain hemispheres between female and male university students. Method: To do this, 60 students of psychology of Roodehen Islamic Azad University, including 30 males and 30 females, who had experimental psychology courses in the first semester of the academic year 1393-1394 were selected to make the sample of the study. To measure the performance of the hemispheres, the Mirror Drawing Device was used in order to see whether the transfer of effect took place. One-way variance (ANOVA) and SPSS16 program were applied to analyze the data. Findings: The results indicated that there was no significant difference between the genders regarding the information transfer between the hemispheres while gender had a significant effect on the speed of learning. Conclusion: The results revealed that the speed of learning in female subjects was higher than that in the male subjects.
کلیدواژهها [English]
- Learning Speed
- Information Transfer
- The Brain Hemispheres
- Mirror Drawing Device