نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 استاد دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3 دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: این پژوهش، از نوع نیمه تجربی، کاربردی و بهصورت انتخاب نمونه در دسترس، انجام شد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تحریک سیستم نورونهای آینهای از طریق تقلید حرکات قصدمند تقلید کلامی با رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک است. روش: به همین منظور ابتدا یک مدل کاربردی برای توانبخشی آزمودنیها بر مبنای تحریک سیستم نورونهای آینهای با استفاده از تقلید حرکات قصدمند و تقلید کلامی، توسط محققین طراحی شد. سپس به کمک روش آموزش TPR یک پژوهش آزمایشی در 12 جلسه روی یک دختر 7 ساله اوتیستیک اجرا شد و نتایج مثبتی مشاهده شد. پس از مشاهده نتایج مثبت، 5 دختر اوتیستیک پنج تا هشتساله انتخاب شدند؛ و 42 جلسه در طی 14 هفته تحت آموزش، قرار گرفتند. رشد مهارت درک دستوری پیش و پس از مداخله با آزمون TOLD نسخه P3 ارزیابی شد. هر آزمودنی بهعنوان شاهد یا کنترل خودش در قبل و بعد از مداخله، تحت بررسی قرار گرفت. ضمناً پس از گذشت دو ماه توقف دوره، کلیه آزمودنیها، مجدداً موردبررسی قرار گرفتند و نهایتاً پایداری نتایج بررسی شد. یافتهها: یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS به کمک آزمون تی زوج مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که تفاوت معنیداری میان نمرات پیشآزمون و پسآزمون مهارت درک دستوری (0.003p=) وجود دارد (فرض 0.05pنتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت در کودکان اوتیستیک تحریک سیستم نورونهای آینهای از طریق تقلید حرکات قصدمند و تقلید کلامی تأثیر مثبتی بر پیشرفت مهارت زبانی این کودکان دارد و باعث تسهیل ارتباطات کلامی آنها میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Mirror Neurons Stimulation on Development of Grammatical Understanding in 5-8 Year, Female, Persian, Autistic Children
نویسندگان [English]
- Hanieh Yarmand 1
- Hasan Ashayeri 2
- Arsalan Golfam 3
- Hayat Ameri 3
چکیده [English]
Introduction: The current research was a quasi-experimental and applied. The participants were selected through convenience sampling from Tehran Autism Center. Objective: research aimed at examining the relationship between mirror neurons stimulation by intentional movement imitation and verbal imitation with grammatical understanding development in autistic children. Method: Accordingly, first, the researchers designed an applied and easy model for autistic children rehabilitation based on mirror neurons stimulation using purposeful movement imitation and verbal imitation. Then, based on TPR technique, an 7-year-old autistic girl underwent an pilot study for 12 sessions, whereby positive and effective results were observed; Then, five autistic girls aged 5-8 years were selected and underwent 42 sessions during 14 weeks.In order to examine grammatical understanding skills of the subjects before and after intervention, TOLD-P3 test was used. Each subject, as her control was examined before and after intervention. Furthermore, two months after a 14-week stopping period, all the subjects were re-examined, and finally, results stability was examined. Findings: Research findings were analyzed using SPSS16 software by Paired-samples t-test. The obtained results suggest that there is a significant difference between pre-test and post-test scores of grammatical understanding (P=0.003) (supposing PConclusion: In line with the findings, it can be concluded that mirror neurons stimulation in autistic children through intentional movement imitation and verbal imitation has a positive effect on grammatical understanding skill improvement on these children and facilitates their verbal communication.
کلیدواژهها [English]
- Autism
- Intentional Movements Imitation
- Mirror Neurons System
- Verbal Imitation