با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: عادت‌های شمارش انگشتان در کودکان بر نحوه یادگیری ایشان در کلاس درس و زندگی روزمره تأثیرگذار است. هدف این پژوهش به‌منظور تعیین اثر دست برتری و تفاوت‌های جنسیتی در عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان دانش‌آموزان ابتدایی صورت گرفت. روش: تعداد 74 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان پاکدشت (47 پسر و 27 دختر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای (برای کودکان راست‌دست) و همچنین روش نمونه‌گیری در دسترس (برای کودکان چپ‌دست) انتخاب شدند و با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه چاپمن (چاپمن و چاپمن 1987) ازنظر عادات و الگوهای شمارش اعداد موردبررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون مجذور خی نشان داد که اثر دست برتری بر همه مؤلفه‌های عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش، جهت شمارش و انگشت شمارش) معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که اثر جنسیت در سه مؤلفه از عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش و انگشت شمارش) معنادار است و در مؤلفه جهت شمارش معنادار نیست. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان استنباط نمود که دست برتری و جنسیت اثر معناداری بر عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان دانش‌آموزان ابتدایی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Handedness and Gender Differences in The Finger Counting Habits in Primary School Children

نویسندگان [English]

  • Ahmad Alipour 1
  • Sakineh Joolayiha 2
  • Reza Ranjbaran 2
  • Nazila Eyvani 2

چکیده [English]

Introduction: Manual preference in the students affects their learning in the school and daily life. Objective: The purpose the present study was to test whether there is a relationship between manual preference and sexuality with finger counting habits in (74) primary school children. Method: Manual laterality was evaluated with The Handedness Questionnaire of Chapman and Chapman (1987) and finger counting habits in children were examined with interview. Findings: The results indicated that whereas most left-handers started counting with the left hand, most of the right-handers started with the right hand. The transition between the two hands during the counting showed equal proportions of symmetry-based and spatial continuity-based patterns among the left-handers and right-handers. No significant difference was found between boys and girls in finger counting habits. These findings showed that manual laterality contributes to finger counting directionality. Conclusion: Taken together, these results indicate that finger-counting habits integrate biological and cultural information.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Manual Preference
  • sex
  • Finger Counting Habits
روشن، م و علی پور، ا (1390). «مطالعه تفاوت‌های افراد چپ‌دست و راست‌دست در عادت‌های شمارش با انگشت». تازه‌های علوم شناختی. 13(2): 47-56.
 
علی پور، ا (1385). «بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتری چاپمن در دانش‌آموزان راهنمایی». فصلنامه روانشناسان ایرانی، 2: 94-89.
 
علی پور، ا، شقاقی، ف و دلیر، م (1389). «تحول عادت‌های شمارش با انگشتان در کودکان خردسال: نقش سواد و دست برتری». روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 8 (30): 157-166.
 
 
 
Amunts, K.; Jancke, L.; Mohlberg, H.; Steinmetz, H. & Zilles, K. (2000). "Interhemispheric symmetry of the human motor cortex related to handedness and gender". Neuropsychologia, 38, 304-312.
 
Chapman, L.J. & chapman, J.P. (1987). "The measurement of hadness". Brain and cognition. 6: 175-183.
 
Conant, L. L. (2000). Counting. In L. L. Conant (Ed). The world of mathematics (pp. 411-432). New York: Simon and Schuster.
 
Crollen, V., & Noël, M. P. (2015). "The role of fingers in the development of counting and arithmetic skills". Acta psychologica156, 37-44.
 
De Hevia, M. D. & Spelke, E. S. (2009). "Spontaneous mapping of number and space in adults and young children". Cognition. 110(2), 198-207.
 
Dias, E. O. & Miranda, J. A. (2013). "Determining the number of fingers in the lifting Hele-Shaw problem". Physical Review E88(4), 043002.
 
Ebersbach, M.; Luwel, K. & Verschaffel, L. (2014). "Further evidence for a spatial-numerical association in children before formal schooling". Experimental psychology. 61, 323 329.
 
Fink, B.; Brookes, H.; Neave, N.; Manning, T. & Geary, D. (2006). "Second to fourth digit ratio and numerical competence in children". Brain and Cognition. 61, 211-218.
 
Fischer, M. H. (2008). "Finger counting habits modulate spatial-numerical associations". Cortex. 44(4), 386-392.
 
Fuson, K. C. (1988). "Children’s counting and concepts of number". New York: Springer-Verlag
 
Ghayas, S. & Adil, A. (2007). "Effect of Handedness on Intelligence Level of Students". Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 33(1): 85-91.
 
Hakimi-Kalkhoran, M. (2011). "Relationship between handedness with visuo-spatial ability and cognitive flexibility". Journal of Behavioral Sciences5(1), 83-89.
 
Hyde, D. C.; Simon, C. E.; Berteletti, I. & Mou, Y. (2016). "The relationship between non‐verbal systems of number and counting development: a neural signatures approach". Developmental Science.
 
Ifrah, G. (1981). The universal history of numbers: From prehistory to the invention of the computer. London: The Harvill Press.
 
Kelso, J. A. (1984). "Phase transition and critical behavior in human bimanual coordination". American Journal of Physiology: Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 246(6), R1000-R1004
 
Knops, A.; Nuerk, H.; Sparing, R.; Foltys, H. & Willmes, K. (2006). "On the functional role of human parietal cortex in number processing: How gender mediates the impact of a ‘virtual lesion’ induced by transcranial magnetic stimulation_ repetitive". Neuropsychologia 44, 2270-2283.
 
Lafay, A.; Thevenot, C.; Castel, C. & Fayol, M. (2013). "The role of fingers in number processing in young children". Frontiers in PSYCHOLOGY 4(10), 1-8.
 
Lindemann, O.; Abolafia, J. M.; Girardi, G. & Bekkering, H. (2007). "Getting a grip on numbers: Numerical magnitude priming in object grasping". Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 33(6), 1400-1409.
 
Lindemann, O.; Alipour, A. & Fischer, M. H. (2011). "Finger counting habits in Middle Eastern and western individuals: An online survey". Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(4), 566-578.
 
Nachson, I.; Argaman, E. & Luria, A. (1999). "Effects of directional habits and handedness on aesthetic preference for left and right profiles". Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(1), 106-114.
 
Patro, K.; Nuerk, H. C. & Cress, U. (2015). "Does your body count? Embodied influences on the preferred counting direction of preschoolers". Journal of Cognitive Psychology27(4), 413-425.
 
Reid, E. E.; Baroody, A. J. & Purpura, D. J. (2015). "Assessing Young Children's Number Magnitude Representation: A Comparison between Novel and Conventional Tasks". Journal of Cognition and Development16(5), 759-779.
 
Sato, M. & Lalain, M. (2008). "On the relationship handedness and hand-digit mapping in finger counting". Cortex, 44(4), 393-399.
 
Shumway, J. F. (2016). "A Counting-Focused Instructional Treatment for Developing Number System Knowledge in Second-Grade: A Mixed Methods Study on Children's Number Sense".
 
Sommer, I. E.; Aleman, A.; Somers, M.; Boks, M. P. & Kahn, R. S. (2008). "Sex differences in handedness, asymmetry of the planum temporale and functional language lateralization". Brain research1206, 76-88.
 
Spijkers, W.; Heuer, H.; Kleinsorge, T. & van der Loo, H. (1997). "Preparation of bimanual movements with same and different amplitudes: Specification interference as revealedby reaction time". Acta Psychologica. 96(3), 207-227.
 
Tschentscher, N.; Hauk, O.; Fischer, M. H. & Pulvermüller, F. (2012). "You can count on the motor cortex: Finger counting habits modulate motor cortex activation evoked by numbers". NeuroImage. 59: 3139–3148.
 
Wiese, H. (2007). "The co-evolution of number concepts and counting words". Lingua117(5), 758-772.
 
Zago, L. & Badets, A. (2015). "What Is the Role of Manual Preference in Hand-Digit Mapping During Finger Counting? A Study in a Large Sample of Right- and Left-Handers". Perception. 45(1-2):125-35.