نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
2 استاد دانشکده علوم و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران. ایران.
3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران.
4 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران.
چکیده
مقدمه: اهدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیشفعال و تأثیر آن بر نشانگان اختلال کمبود توجه/بیشفعالی است. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور از بین مادران دانشآموزان مقطع اول، دوم و سوم دبستان شهر شیراز، به طریق تصادفی، از طریق فراخوان اینترنتی سایت آموزشوپرورش و با انجام مصاحبه بالینی و اجرای پرسشنامه CSI-4 فرم والد و با توجه به ملاکهای ورود و پس از همتا کردن، 40 نفر از مادران انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر)، قرار داده شدند. درمان تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی، شامل 24 جلسه یک ساعت و نیم، در یک گروه 20 نفر والدین، هفتهای سه جلسه برگزار شد. پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه CSI-4 فرم والد انجام شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که درمان تلفیقی مادر محور موجب کاهش کمبود توجه و کاهش بیشفعالی در کودکان میشود. نتیجهگیری: بر طبق نتایج این آموزش میتواند باعث بهبود اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mother-Based Combined Training and Its Effect on the Symptoms Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)
نویسندگان [English]
- fatemeh salami 1
- Hassan Ashayeri 2
- Mahnaz Estaki 3
- Valiollah Farzad 4
- Roya Koochak Entezar 3
1 Islamic Azad university Tehran, central branch psychology department
2 Professor of neuropsychiatry neuropsychology Iranian university of medical seienses
3 Assistant Professor of Child neuropsychology, Islamic Azad university Tehran, central branch psychology department, Iran
4 Aassociate Professor of counselor psychology. Islamic Azad university Tehran, central branch psychology department, Iran
چکیده [English]
Introduction: The aim of the present study is to examine the impact of combined training, based on sensory integration and executive function, to mothers of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) and its impact on symotoms of ADHD. Method: The survey followed pre-test post-test model with two groups. For this purpose, among mothers of first, second and third grade primary school students in Shiraz, 40 mothers were selected and were randomly assigned in two groups of experimental (n = 20) and control group (n = 20) through internet call from Education site, and by Clinical Interview, implementation of CSI-4 parent form, and in line with to the criteria for entry and after matching. Combination training based on sensory integration and executive function includes 24 sessions of an hour and a half, in one group that was held three times a week. Pre-test and post-test in both groups were performed using CSI-4 parent form. Findings: The data were analyzed by through SPSS Software and Covariance analysis technique. The results showed that combined training based on sensory integration and executive function mother-based reduces attention deficit and hyperactivity. Conclusion: According to the results this training could lead to treatment of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder in children.
کلیدواژهها [English]
- Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD)
- Combined Training
- Executive Function
- Mother-Based
- Sensory Integration