نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص که توسط مشاوران مراکز اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند و 30 نفر دانشآموز پسر بیشفعال همراه با نقص توجه که توسط روانپزشکان کودک تشخیص دادهشده بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر دانشآموز پسر عادی انتخاب شدند و ازنظر مهارتهای عصب روانشناختی موردبررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش علی ـ مقایسهای بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه مهارتهای عصب روانشناختی کانرز (2007) بود. دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، پردازش شناختی و عدم تفاوت معنادار در متغیرهای عملکرد حسی ـ حرکتی و زبان بود (P ≤0/05). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بیشفعالی همراه با نقص توجه نسبت به دانشآموزان عادی، نارساییهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating and Comparing Neuropsychological Skills Profile in Normal Students, Students with Specific Learning Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Students
نویسندگان [English]
- . . 1
- . . 2
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to evaluate and compare neuropsychological skills profile in normal students, students with specific learning disorder and attention deficit hyperactivity students. Method: The study population consisted of all students with specific learning disorder, attention deficit hyperactivity students and normal students in Isfahan primary schools in the academic year 95-1394. For this purpose, through purposive sampling method, 30 male students with specific learning disorder, diagnosed by consultants of learning disability centers, 30 male students who had been diagnosed by a child psychiatrist, and 30 normal students were selected. They were evaluated in terms of neuropsychological skills. An ex-Post facto research design was used in the present study. The instrument of this research was neuropsychological Conner's questionnaire which was completed by the teacher. Data was analyzed by one-way ANOVA and Tukey test. Findings: The results of this study showed that there were significant differences in neuropsychological skills between groups in attention, memory, executive function, cognitive processing variables , but there was significant differences in sensory-motor function variables and language (P< 0/05). Conclusion: According to the results of the study, it can be concluded that students with specific learning disorders and attention deficit hyperactivity students experience more neuropsychological disorders than normal students do.
کلیدواژهها [English]
- neuropsychological skills
- Learning Disorder
- Attention Deficit Hyperactivity