نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.
2 دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. تبریز. ایران.
3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.
چکیده
مقدمه: مشکلات خواندن و ناتوانی در محاسبات ریاضی یکی از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان دچار ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه و حافظه در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر بهصورت نیمه آزمایشی با سه گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود و نمونه موردنظر از مناطق پنجگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی بود. بدینصورت که یک گروه 10 نفرِ شامل افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن، یک گروه 10 نفرِ شامل افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود؛ یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخلهای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول میانجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی Sound Smart و آزمون کامپیوتری توجه متمرکز ـ توجه پراکنده و حافظه بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p)، بهنحویکه بازتوانی شناختی باعث بهبود توجه و حافظه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن شده است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که بازتوانی شناختی میتواند بهعنوان یک روش اثربخش برای بهبود توجه و حافظه در افرادی که ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن دارند مورد استفاده قرار بگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Cognitive Rehab on the Selective- Divided Attention and Working Memory in Students with Dyslexia & Dyscalculia Disabilities
نویسندگان [English]
- Mansour Bayrami 1
- Yazdan Movahedi 2
- Esmail Ahmadi 3
1 Professor of Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
2 PhD in Cognitive Neuroscience, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
3 M.A in Child and Adolescent clinical Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Problems reading and math ability is one of the most fundamental problems faced by children with learning disabilities. This study aimed to investigate the effects of neuropsychological rehabilitation of attention and memory performance of students with learning disabilities in dyslexia & Dyscalculia was performed. Methods: This study is a quasi-experimental design with three test groups, respectively. The study sample was the city of Tabriz in 2016, and samples were selected from the divisions of learning disorders. Sampling was random. This means that people with a learning disability but did not intervene for them. The number of treatment sessions 20 sessions and each session lasted 45 minutes. Instruments included neuropsychological rehabilitation program Sound Smart computerized test of attention and memory selected - the attention is scattered. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Findings: Data analysis showed that mean scores of pre-test and post-test experimental and control groups there was a significant difference (P Conclusion: This study showed that neuropsychological rehabilitation can be used as an effective way to improve attention and memory in people with learning disability in dyslexia & Dyscalculia are used.
کلیدواژهها [English]
- Rehabilitation Neuropsychology
- Attention
- memory
- cognition
- learning disabilities
- dyslexia
- dyscalculia
- students