نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز بین افراد دچار سوءمصرف مواد و عادی صورت گرفت. روش: جامعه آماری در این پژوهش شامل پسران دچار سوءمصرف مواد که جهت ترک به مراکز وابسته به بهزیستی در سال 1395 مراجعه کردهاند و پسران عادی است. روش نمونهگیری در این پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای است. حجم نمونه در این پژوهش 115 نفر پسر دچار سوءمصرف مواد و 115 نفر پسر عادی است. روش انجام این پژوهش بهصورت علی مقایسهای است. بهمنظور گردآوری اطلاعات از ابزار ترسیم در آیینه استفادهشده است. نتایج حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS 20 و روش تحلیل واریانس یکراهه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز افراد دچار سوءمصرف مواد و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصله از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افراد دچار سوءمصرف مواد در سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات بین دو نیمکره ضعیفتر از افراد عادی عمل میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison between the Speed of Learning and the Transfer of Information Between the Brain Hemispheres among Drug-Dependent and Ordinary People in Tehran City of Iran
نویسندگان [English]
- Seyed Younes Mohammadi 1
- Ali Pourmajidi 2
2 Student
چکیده [English]
Introduction: This study aimed to compare the speed of learning and the transfer of information between the brain hemispheres among normal people and people with substance abuse. Methods: The study population consisted of boys with substance abuse who referred to the related centers in 1395 for giving up taking drugs and normal boys. The sample was selected through cluster sampling. The participants were 115 normal and 115 boys diagnosed as addicted to drug abuse. The methodology of the study is causal-comparative. In order to collect data, the draw in the mirror was used as the instruments. The results were analyzed through running ANOVA using SPSS 20 software. Findings: The results showed that the speed of learning and the transfer of information between the brain hemispheres of ordinary people and people with substance abuse were statistically significant. Conclusion: As the results indicated, it can be concluded that people with substance abuse quickly learn and exchange information between the two hemispheres weaker than normal people do.
کلیدواژهها [English]
- Learning Speed
- Data Transmission
- Hemisphere of the Brain
- Substance Abuse