نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
2 استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
3 استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
4 دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
چکیده
مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی انجام شد.روش:این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانشآموزان پسر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی97-1396، در شهرستان اسلامشهر بود.بدین منظور، تعداد 38 دانشآموز نارساخوان با روش نمونهگیری ترکیبی (سرشماری و تصادفی خوشهای) به عنوان گروه نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 2 ماه (15 جلسه آموزشی 50 دقیقهای به علاوه 2 ماه اصلاحات محیطی و مداخلات عملی تلفیق شده در برنامههای درسی روزانه) برنامه مداخله را دریافت کرد. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد بین عملکرد سرعت خواندن، دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی میتواند در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان از کارایی لازم برخوردار باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Empowerment Program Based on Self Regulation Executive Functions on Reading Performance of Dyslexic Primary School Students
نویسندگان [English]
- Hamid Toreyfi hosseini 1
- Manijeh Shehni yailagh 2
- Ali Reza Haji Yakhchali 3
- sirous allipour 4
1 Ph.D in Educational Psychology, Shahid Chamran Universitry of Ahvaz, Ahvaz,Iran.
2 Professor of Educational Psychology, Shahid Chamran Universitry of Ahvaz, Ahvaz,Iran.
3 Assistant Professor of Educational Psychology, Shahid Chamran Universitry of Ahvaz, Ahvaz,Iran.
4 Associate Professor of Educational Psychology, Shahid Chamran Universitry of Ahvaz, Ahvaz,Iran.
چکیده [English]
Aim :The aim of this study was to determine the effectiveness of an empowerment program based on self-regulation executive functions on the reading performance of dyslexic primary school students. Method: The study employed quasi-experimental design, using pretest, posttest and follow up with the control group. The population of the study was all dyslexic boys students in the fourth grade of primary school in Islamshahr city in the academic year of 2017-18. 38 students were selected through combined sampling method (Census and Cluster sampling), and were randomly divided into an experiment group and a control group (20 in the experiment group and 18 in the control group). The experimental group received an intervention program in 2 months (15 sessions of 50 minutes, and 2 months of environmental modifications and practical interventions that was integrated into daily curricula). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance, one-variable covariance. Findings: The results showed there were significant differences between reading speed, reading accuracy and comprehension students with and without dyslexia. Conclusion: the empowerment program based on self-regulation executive functions can improve the reading performance of dyslexic primary school students.
کلیدواژهها [English]
- Empowerment
- self regulation executive functions
- reading performance
- dyslexia