اصغری نکاح، س م، عابدی، ز؛ (1393).بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ،برنامهریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی.فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(1)، 51-41.
آقابابایی،س؛ فرامرزی، س.(1394).نفایص حافظه فعال در کودکان با اختلال بیشفعالی_نقص توجه. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 3(4)، 394-385.
باباپورخیرالدین، ج؛ حکمتی، ع؛ سودمند، م. (1389). مقایسه حافظهی بصری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه با کودکان سالم. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 5(19)، 23-1.
باغداساریانس، آ؛ گلشنی، ف؛ دربندی، ن. (1392). مقایسه حافظه فعال و پایداری هیجانی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه_بیشفعالی، اوتیسم و عادی. مجله تحقیقات روانشناختی، 5(19)، 160-145.
بهروز سرچشمه، س؛ عاشوری، م؛ انصاری شهیدی، م. (1396). اثربخشی آموزش شناختی بر میزان توجه و حافظه فعال کودکان با اختلال کمتوجهی/بیشفعالی. مجله توامندسازی کودکان استثنایی، 8(1)، 15-6.
پرورش، ن؛ ضیاالدینی، ح؛ عرفانی، ر؛ شکوهی، م. (1393).فراوانی اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی و ارتباط آن با افسردگی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی گرگان، 16(1)، 99-94.
پورمحمدرضای تجریشی، م؛ عاشوری، م؛ جلیل آبکنار، س؛ به پژوه، ا. (1393). اثربخشی آموزش بازداری پاسخ بر حافظه فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی. مجله توانبخشی، 15(4)، 20-12.
دادستان، پ؛ دل آذر، ر؛ علیپور، ا؛ (1389). کنش وریاجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. مجله روانشناسی تحولی، 7(25)، 39-27.
جمالی پاقلعه، س؛ عابدی، ا؛ آقایی، ا. (1390). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان نشانههای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی. فصلنامه کودکان استثنایی، 11(4)، 334-321.
حاج علیزاده، ک؛ ملک حسینی، س. (1396). اثربخشی نرمافزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای حافظه فعال و هوش سیال در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه. مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(1)، 102-93.
خادمی، ح؛ علیزاده، ح؛ اسد زاده، ح. (1393). بررسی و مقایسه رابطه حافظه کاری و حافظه کاذب در دانشآموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه_بیش فعالی. مجله روانشناسی افراد استثنایی، 4(13)، 80-66.
داوری، ر؛ (1394). اثربخشی درمان یکپارچه ی شناختی_رفتاری و حرکتی خانواده محور بر نشانههای بالینی و کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال بیشفعالی و نارسایی توجه. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 9(36)، 76-67.
سلیمانی، ا؛ عباسی، م؛ طغیانی، ا. (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی_فراشناختی بر عملکرد توجهی_حافظهای دانشآموزان مبتلا به ADHD . مجله راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 21-1.
زاغیان، م؛ اصلیآزاد، م؛ فرهادی، ط. (1396). مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/فزونکنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(1)، 128-119.
صمیمی، ز؛ رامش، ص؛ تمینی، م. (1395). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی برکنشهای اجرایی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/فزون جنبشی. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(5)، 391-381.
فراهانی، ح؛ عریضی، ح. (1384). روشهای پیشرفته در علوم انسانی. اصفهان: جهاد دانشگاهی اصفهان.
قمری گیوی، ح؛ نریمانی، م؛ محمودی، ه. (1391). اثر بخشی نرمافزار پیشبرد شناختی بر بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقصتوجه_بیش فعالی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 115-98.
قریبی، ح؛ قلی زاده، ز؛ حکمتی، ل. (1394). تاثیر خود آموزش دهی کلامی روی بهبود عملکردهای شناختی کودکان با نقص توجه و بیشفعالی. مجله عصب روانشناسی، 1(3)، 37-21.
قلیزاده، ز؛ باباپور خیرالدین، ج؛ رستمی، ر؛ بیرامی، م؛ پورشریفی، ح. (1389). اثربخشی نوروفیدبک بر روی حافظه کاری. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 5(18)، 100-87.
عاشوری، ج. (1395). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال) دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی. مجله علوم پزشکی رازی، 23(150)، 66-57.
عبدی، ا؛ عربی دانا، ع؛ حاتمی، ج؛ پرند، ا. (1393). اثربخشی بازیهای رایانهای شناختی بر بهبود حافظه کاری، توجه و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. مجله فصلنامه کودکان استثنائی، 14(1)، 39-34.
علیرضاییمطلق، م؛ علاقبندارد، ج؛ مرادی، ع. (1381). حافظه کلامی و بصری در ADHD: مقایسه کودکان تحت درمان و بدون درمان ریتالین. مجله تازههای علوم شناختی، 4(4)، 118-110.
علیرضایی مطلق، م؛ مرادی ع؛ فرزاد، و. (1387). بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی با کودکان عادی. مجله کودکان استثنایی، 8(3)، 280-271.
علیپور، ا؛ برادران، م؛ ایمانی فر، ح. (1394). مقایسه کودکان مبتلا به بیشفعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفههای آزمون هوشی وکسلر کودکان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 89-74.
محمدی، ز؛ کاظمی، آ؛ رضایی، ا؛ فشارکی، م. (1394). اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 25(4)، 268-263.
مسیبی، ن؛ میر احمدی، ر. (1396). اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهای بر بهبود حافظه کاری و کاهش نقص توجه مستمر در کودکان با نقص توجه/بیش فعالی. مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 29(8)، 124-105.
نجاتی، و؛ بهرامی، ه؛ آبروان، م؛ روبن زاده، ش؛ مطیعی، ح. (1392). عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/بیشفعالی و سالم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 15(3)، 76-69.
Abikoff, H., Nissley-Tsiopinis, J., Gallagher, R., Zambenedetti, M., Seyffert, M., Boorady, R., & McCarthy, J. (2009). Effects of MPH-OROS on the organizational, time management, and planning behaviors of children with ADHD. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(2), 166-175
Association, A. P. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub.
Brown, T. E. (2009). ADD/ADHD and impaired executive function in clinical practice. Current Attention Disorders Reports, 1(1), 37-41.
Bussing, R., Mason, D. M., Bell, L., Porter, P., & Garvan, C. (2010). Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(6), 595-605.
Castellanos, F. X., Sonuga-Barke, E. J., Milham, M. P., & Tannock, R. (2006). Characterizing cognition in ADHD: beyond executive dysfunction. Trends in cognitive sciences, 10(3), 117-123.
Dawson, P., & Guare, R. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention: Guilford Publications.
Gathercole, S. E., & Pickering, S. J. (2000). Assessment of working memory in six-and seven-year-old children. Journal of educational psychology, 92(2), 377.
Kasper, L. J., Alderson, R. M., & Hudec, K. L. (2012). Moderators of working memory deficits in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A meta-analytic review.
Clinical Psychology Review, 32(7), 605-617. doi:
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.07.001
Kenny, P. J. (2007). Brain reward systems and compulsive drug use. Trends in pharmacological sciences, 28(3), 135-141.
Krause-Utz, A., Elzinga, B. M., Oei, N. Y., Paret, C., Niedtfeld, I., Spinhoven, P., . . . Schmahl, C. (2014). Amygdala and dorsal anterior cingulate connectivity during an emotional working memory task in borderline personality disorder patients with interpersonal trauma history. Frontiers in human neuroscience, 8, 848.
León-Domínguez, U., Martín-Rodríguez, J. F., & León-Carrión, J. (2015). Executive n-back tasks for the neuropsychological assessment of working memory. Behavioural brain research, 292, 167-173.
Martinussen, R., Hayden, J., Hogg-Johnson, S., & Tannock, R. (2005). A Meta-Analysis of Working Memory Impairments in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder.
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44(4), 377-384. doi:
https://doi.org/10.1097/01.chi.0000153228.72591.73
McVay, J. C., & Kane, M. J. (2009). Conducting the train of thought: working memory capacity, goal neglect, and mind wandering in an executive-control task. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 35(1), 196.
Melby-Lervag, M., & Hulme, C. (2013). Is working memory training effective? A meta-analytic review. Dev Psychol, 49(2), 270-291. doi:10.1037/a0028228
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & Group, P.
(2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. PLoS Medicine, 6(7), e1000097.
Retz, W., Freitag, C. M., Retz-Junginger, P., Wenzler, D., Schneider, M., Kissling, C., . . . Rösler, M. (2008). A functional serotonin transporter promoter gene polymorphism increases ADHD symptoms in delinquents: interaction with adverse childhood environment. Psychiatry research, 158(2), 123-131.
Swanson, H. L., Kehler, P., & Jerman, O. (2010). Working memory, strategy knowledge, and strategy instruction in children with reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43(1), 24-47.
Thorell, L. B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin, G., & Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Developmental science, 12(1), 106-113