نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شهر اصفهان بود. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 28 کودک کمشنوای پیشدبستانی 5 تا 6 ساله شرکت داشتند. آزمودنیها با روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر کودک آوا انتخاب و به دو گروه 14 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه درمان ترمیم شناختی را در 10 جلسه (هر جلسه 40 دقیقه) دریافت کردند. در حالی که گروه شاهد در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون و پرسشنامه مهارتهای عصبروانشناختی کانر بود. اطلاعات به دست آمده در قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر اثر معنادار درمان ترمیم شناختی بر مهارتهای عصبروانشناختی و همه خردهمقیاسهای آن (مشکلات توجه، عملکرد حسی حرکتی، عملکرد زبان، حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی و پردازش شناختی) در گروه آزمایش بود (001/0P<). نتیجهگیری: برنامه درمان ترمیم شناختی باعث بهبود نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شد. در واقع، این برنامه از طریق فعالیتهای شناختی موجب بهبود مهارتهای عصبروانشناختی میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Cognitive-Remediation Therapy Program on Neuropsychological Skills Profile of Pre-school Hearing Loss Children
نویسندگان [English]
- Mohammad Ashori 1
- Masoumeh Yazdanipour 2
1 Assistant Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 M.A. Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Aim The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the cognitive-remediation therapy program on the neuropsychological skills profile of preschool hearing loss children in Isfahan city. Method: The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design, and control group. The participants were 28 preschool hearing loss of children aged 5-6 years old. Subjects were selected by a convenient sampling method from the rehabilitation center of Ava mother-child. They were divided into experimental and control groups, each group consisting of 14 children. The experimental group received of cognitive-remediation therapy program in 10 sessions (40 minutes per session), while the control group did not. Data gathering tools were Raven progressive matrices test and neuropsychological Conner's questionnaire. Data were collected before and after the training sessions. Data were analyzed using MANCOVA. Findings: The results revealed that cognitive-remediation therapy had a significant effect on neuropsychological skills and all subscales (attention problems, sensory-motor function, language function, memory and learning, executive functions and cognitive processing) in the experimental group (P<0.001). Conclusion: Cognitive-remediation therapy improved the neuropsychological skills profile of preschool hearing loss children. In fact, this program improves neuropsychological skills through cognitive activities.
کلیدواژهها [English]
- Cognitive-remediation therapy
- Neuropsychological skills
- Hearing loss children