با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی
اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی

محمد عاشوری؛ معصومه یزدانی پور

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48376.1459

چکیده
  مقدمه: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی شهر اصفهان بود. روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 28 کودک کم‌شنوای پیش‌دبستانی 5 تا 6 ساله شرکت داشتند. آزمودنی‌ها با روش نمونه‌گیری در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی دانش‌آموزان نارساخوان: یک مطالعه نوروسایکولوژیک

الهام سادات ناجی؛ محسن شکوهی‌یکتا؛ سعید حسن‌زاده

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 25-40

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48128.1456

چکیده
  مقدمه: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر بهبود توانایی حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آ‌موزان پایه دوم و سوم تحصیلی بود که در مراکز ناتوانی یادگیری شهر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی‌پاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص

حسین اکبری فر؛ احمد احمدی؛ روح الله فتح آبادی؛ حامد صالحی

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 41-52

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.50696.1497

چکیده
  هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی­پاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ تجربی است که با طرح           پیش ­آزمون ._ پس­آزمون همراه با گروه گواه انجام شد. 24 نفر از کودکان مبتلاء به اختلال یادگیری خاص شهرستان اهواز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تفاوت‌های کارکردی همگام‌سازی امواج باند آلفا در نواحی خلفی و قدامی مغز در طول تفکر واگرا و همگرا

عماد آذر؛ ایمان الله بیگدلی؛ مسعود فضیلت پور؛ سعیده خسروی

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 53-72

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.49618.1485

چکیده
  مقدمه: تفکر به عنوان یکی از کارکردهای عالی شناختیهمواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. گیلفورد با تقسیم ­بندی تفکر به دو نوع واگرا و همگرا تاثیر شگرفی بر   پژوهش ­های تجربی تفکر خلاق داشته است. باند فرکانسی آلفا در محدوده 12-8 هرتز با کارکردهای شناختی مانند خلاقیت در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی افزایش و کاهش تغییرات توان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش شناختی جبران و ترمیم بر مبنای ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی در نوجوانان

نصرت اسکندری اصل؛ صالحه پیریایی

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 73-88

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51104.1507

چکیده
  مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نشان دادن تأثیر آموزش شناختی جبران و ترمیم بر مبنای ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی نوجوانان صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی است که در آن از طرح پیش ­آموزن ­ پس ­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در مطالعه حاضر 31 نوجوان دانش ­آموز بوده است که به طور تصادفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی : مطالعه ای مبتنی بر EEG در گروه های شدید و خفیف

عبدالواحد نرماشیری؛ احمد سهرابی؛ جواد حاتمی

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 89-98

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48062.1455

چکیده
    مقدمه: هدف این تحقیق بررسی الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی با استفاده از EEG در گروه های شدید و خفیف بوده است . روش: شصت و چهار نفر( 18زن) با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس باورهای فراطبیعی بلکمور(1994) به‌عنوان گروه‌­های دارای باورفراطبیعی شدید و خفیف تقسیم شدند. EEG ازشرکت­ کنندگان دو گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعامل حافظه کاری و بازه زمانی در ادراک زمان

علی شهابی فر؛ سید مهدی حسینی فرد؛ عطاالله موحدی نیا

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 99-114

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.50209.1491

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تعاملی حافظه کاری و بازه زمانی بر ادراک زمان بود. روش: روش پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش ­آموزان، دانشجویان و کارکنان سازمان­های شهر کرمان در سال 1397 بود که از میان آن ­ها 300 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع ­آوری داده ­ها از تکلیف بازتولید زمان شهابی ­فر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر ابعاد مختلف هیجان چهره بر ادراک زمان

محمد علی نظری؛ حسن صبوری مقدم؛ جلیل باباپورخیرالدین؛ مریم حسینی حوری پسند

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 115-134

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.50157.1493

چکیده
  مقدمه: تاثیر هیجان­ها بر زمان ادراک شده معمولا به دو عامل عمده برانگیختگی و خوشایندی نسبت داده می­ شود. مطالعات اخیر نشان داده است که چهره ­های هیجانی باعث اعوجاج در ادراک زمان می­ شوند. براساس مدل ساعت درون، فرض بر این است که برانگیختگی، سرعت ضربان ساز ساعت درونی را کم و زیاد کند و میزان خوشایندی هیجان باعث باز یا بسته شدن دروازه ...  بیشتر

مقاله مروری
مروری بر اثرات عصبی و شناختی کووید – 19

احمد علیپور؛ محمد اورکی؛ آزیتا خرامان

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، صفحه 135-146

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52816.1543

چکیده
  زمینه : در دسامبر 2019 یک بیماری همه گیر در ووهان چین پدید آمد که توجه جهانیان را به خود جلب کرد و کووید – 19 نام ­گذاری شد. این ویروس ترس و وحشت زیادی را در بین مردم جهان به ­وجود آورد و سازمان بهداشت جهانی نیز طی اطلاعیه ­ای شیوع این ویروس را عامل وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سرتاسر جهان اعلام نمود. شایع ­ترین علایم ابتلای آن شامل ...  بیشتر