نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 کارشناس ارشد علومتربیتی گرایش پیشدبستانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیش آزمون ._ پسآزمون همراه با گروه گواه انجام شد. 24 نفر از کودکان مبتلاء به اختلال یادگیری خاص شهرستان اهواز در این تحقیق شرکت کردند. پس از انجام مرحله پیشآزمون (ثبت نمرات، سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی)، شرکتکنندگان به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 جلسه و در طی 4 هفته تحت مداخله تمرینات شناختی مغز قرار گرفت. پس از اتمام جلسات مداخله، یک بار دیگر آزمون سرعت عکسالعمل و دوره بیپاسخی روانشناختی از شرکتکنندگان دو گروه به عمل آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد و در سطح معناداری 05/0 >p تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در مقیاس سرعت پردازش اطلاعات (010/=p) و نیز دوره بیپاسخی روانشناختی (001=p) بین گروههای تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت که مداخله هشت جلسه ای رویکرد توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Brain Cognitive Rehabilitation on Information Processing Speed and psychological refractory period in Children with Specific Learning Disorders
نویسندگان [English]
- Hoseyn Akbarifar 1
- Ahmad Ahmadi 2
- Rohallah Fathabadi 1
- Hamed Salehi 3
1 PhD Student of Psychology of Exceptional Child, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 PhD Student in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 M.A of Educational Science in Preschool, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Effectiveness of Brain Cognitive Rehabilitation on Information Processing Speed (IPS) and psychological refractory period (PRP) in Children with Specific Learning Disorders. Method: This study is a semi-experimental research with pre-test and post-test design with control group. 24 children with specific learning disorder in Ahwaz city participated in this study. Participants were randomly divided into experimental and control groups after the pre-test phase (recording scores of IPS and PRP). The experimental group underwent brain cognitive training for 8 sessions in 4 weeks. After the intervention sessions, were performed the IPS and PRP test. Data analysis was performed using a covariance analysis test, at a significant level of p Results: The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in the IPS (p = 0.010) and PRP (p = 0.001) and the experimental group performs better than the control group. Conclusion: Overall, it can be concluded that the intervention of eight sessions of brain cognitive rehabilitation approach has a positive effect on IPS and PRP in children with specific learning disorder.
کلیدواژهها [English]
- Brain Rehabilitation
- Information Processing Speed
- psychological refractory period
- Specific Learning Disorders