احمدی، م؛ مرادی، ع و حسنی، ج(1395). عملکرد نوجوانان مبتلاء به اختلال افسردگی اساسی و اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) در حافظه فعال و سرعت پردازش. فصلنامه روانشناسی شناختی، دانشگاه خوارزمی، 4(1و2): 52-62.
اسحاقی، ف و بهاری، ف(1398). مقایسه اثربخشی روان نمایشگری و گروهدرمانی شناختی و ترکیبی از این دو بر افسردگی و قصد استمدادطلبی بیماران افسرده بستری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۶(۱) :۱۰۷-۱۲۴.
امرایی، مجید(1395). نمایش درمانی در مسیر تکامل. تهران: نشر دانژه.
آفرینی، ی و حسینی، الف(1397). بررسی اثر سایکودرام بر درمان افسردگی بیماران بهبود یافته از سوءمصرف مواد مخدر. افق دانش، ۲۴(۲) : ۹۶-۱۰۲.
بلانر، آدام(1996). درونپردازی : روان درمانی با شیوههای نمایشی: تئاتر درمانی؛ ترجمه حقشناس، حسن؛ اشکانی، حمید(1394). چاپ سوم. تهران: انتشارات رشد.
بیاتی، ح؛ پور محمدرضایتجریشی، م و زادهمحمدی، ع(1391). اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی. روانشناسی بالینی. 4(1): 75-85.
پوررضاییان، م(۱۳۹۵)، ارزیابی بالینی تأثیر سایکودراما در درمان اضطراب اجتماعی موردپژوهی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی 6(24): 46-29.
چراغی، م(۱۳۹۶)، تعیین اثربخشی سایکودرام بر کاهش پرخاشگری و خشونت و افزایش خودکنترلی جوانان شهر آبدانان، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر.
خوبانی، م؛ زاده محمدی، ع و جراره، ج(1392). اثربخشی آموزش روان نمایشگری بر مهارتهایارتباطی وپرخاشگری دختران پرخاشگر.فصلنامه روانشناسی کاربردی7(4):(28).44-27.
راسخینژاد، م و خدابخشیکولایی، الف(1398). اثربخشی روان نمایشگری به شیوه گروهی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان کار مهاجر افغان. مجله پرستاری کودکان،۶(۲) :67-60.
رهبرکرباسدهی، الف؛ ابوالقاسمی؛ ع, حسینخانزاده, ع؛ رهبرکرباسدهی، ف(1397). مقایسه مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی دانشآموزان با و بدون نارسایی حساب. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی،4(15):۱22-۱07.
ساروخانی، س و مرادی، ع(1395). عملکرد قربانیان تجاوز جنسی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در حافظه روزمره.
فصلنامه مطالعات روانشناختی،12(2): 146-129.
شوشتری، م؛ ملکپور، م؛ عابدی، الف و اهرمی، ر(1390). اثر بخشس مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای توجهی بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه- بیشفعالی/ تکانشگری. مجله روانشناسی بالینی،3(11). 27-17.
صرامی، ن؛ یزدخاستی، ف؛ عریضی، ح(۱۳۹۴)، اثربخشی سایکودراما بر پذیرش هیجانی و عملکرد تحصیلی نوجوانان دختر بدسرپرست استان اصفهان، اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز.
صفرنیا، الف؛ احمدی، و و مامی، ش(۱۳۹۸). بررسی و مقایسه اثربخشی روان پویشی فشرده و کوتاه مدت و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر درد ذهنی زلزلهزدگان شهر سرپلذهاب. مشاوره و رواندرمانی، ۸(۳۰): 29-30
عاشوری، م؛ یزدانیپور، م.(1398). اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصبروانشناسی، 5(19): 9-24.
عندلیبی، م(1385). مبانی زبان آموزی کودک و روش تدریس مهارتهای زبانی. تهران: رسانه تخصصی.
قلمزن، ش؛ مرادی، م و عابدی، الف(1393). مقایسه نیمرخ کارکردهای اجرایی و توجه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری،3(4). 111-99.
کمالی، ن(1397). در آمدی بر نمایش درمانی. تهران: انتشارات رایاگستر.
متیو اچ، السون؛ بی. آر، هرگنهان(2009). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علیاکبر سیف(1396). ویرایش هشتم. تهران: دوران.
محمدی، م؛ جراره، ج؛ پاکپور، الف؛ پاکپور، ر(۱۳۹۶)، اثربخشی سایکودرام بر بهبود نشانههای مرضی اختلال نافرمانی مقابلهجویانه دانشآموزان مقطع ابتدایی، دومین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر.
مرادیمقدم، م(1383). نگاهی به آمار نتایج امتحانات سال تحصیلی. پژوهشنامه آموزشی پژوهشکده تعلیم و تربیت، 3: 73-72.
نوابینژاد، ش(1391). نظریه های مشاوره و روان درمانی گروهی. چاپ چهارم. قم: یاران.
هادیزاده، م و فرحزادی، ن(1397). راهنمای عملی مصاحبه تشخیصی اختلالات روان پزشکی بر اساس DSM_5 . تهران: ساوالان.
Ahmadi Salehani S.A, Ahmadi Yazdkhashti F and Arizi Samani SA(2013). The effect of psychodrama with spiritual content on students' happiness, enjoyment and mental health. Journal of Applied Psychology, 2(26):23-7.
Akbari B.(2014). Study effectiveness of psychodrama on executive functions in newly entered nursing students. Holistic nursing Midwifery. 24(1): 1-8.
American Psychiatric Association.(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fifth Edition, Washington, DC: American Psychiatric Association.
Beers, S. R., & De Bells, M. D.(2002). Neuropsychological function in children with maltreatment related posttraumatic stress disorder. American Journal of Psychiatry, 159(3): 483-486.
Blevins, C, A., Weathers, F.W., Davis, M., Witte. T.K., & Domino. J. L.(2015). The Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5(PCL-5): Development and initial Psychometric Evaluation. J Trauma Stress. Dec: 28(6): 489-98.
Cohen, J. A., Issues, T. W. G. O. Q., & Issues, A. W. G. o. Q.(2010). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49(4): 414-430.
doi : 10.1002/hts.22059. Epub 2015 Nov 25.
Dorothea, G.(2016). Effectiveness of psychodrama group therapy onpupils with mathematics anxiety. Z Psychodrama Soziometr.(2016)(Suppl), 15: 197-215.
Drag, L. L., Spencer, R. J., Walker, S. J., Pangilinan, P. H., & Bieliauskas, L. A.(2012). The contributions of self-reported injury characteristics and psychiatric symptoms to cognitive functioning in OEF/OIF veterans with mild traumatic brain injury. Journal of the International Neuropsychological Society, 18(3), 576-584.
Flávia, L.o., Silva.T.D., Rafael, G. S., Marcos, H. N., Chagas ,N.M., Rafael. F.S., José Alexandre.S.C.(2016). Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5(PCL-5): transcultural adaptation of the Brazilian version,
Osório FL et al. / Arch Clin Psychiatry. 2017;44(1):10-9. https://dx.doi.org/10.1590/0101-60830000000107.
Folostina, R. Tudorachr, L. Michel, T. Erzsebet. B, Agheana, V. & Hocaoglu, H.(2015). Using Play and Drama in Developing Resilience in Children at Risk. Procedia- Social and Behavioral Sciences 197: 2362-2368.
Frydman j, 2016, Role theory and executive functioning: Constructing cooperative paradigms of drama therapy and cognitive neuropsychology, The Arts in Psychotherapy 47, 41–47.
Garner, J. K.(2009). Conceptualizing the relations between executive functions and self-regulated learning. The Journal of Psychology, 143(4), 405-426.
Gersie A.(1997). Reflections on Therapeutic Story making.(2nd Ed). London: Jessica Kingsley Publishers.
Gönenir Erbay, L., Reyhani, I., Unal, S., Özcan, C., Ozgoçer, T., Uçar, C., & Yıldız S.(2018). Does Psychodrama Affect Perceived Stress, Anxiety-Depression Scores and Saliva Cortisol in Patients with Depression. Psychodrama and Saliva Cortisol. 5(10):970-975.
Hawkar. I., Verena. E., Claudia. C., Azad. A. I., & Frank. N.(2018). The Validity of Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5(PCL-5) as Screening instrument with Kurdish and Arab displaced populations living in the Kurdish region of Iraq.
BMC Psychiatry, 18: 259.
https://doi.org/10.1186/s12888-018-1839-z
Henigsberg, N., Kalember, P., Petrovic, Z. K., & Secic, A.(2019). Neuroimaging research in posttraumatic stress disorder – Focus on amygdala, hippocampus and prefrontal cortex. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 90, 37-42. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2018.11.003.
Hilton, C.L.(2011). Sensory processing and motor issues in autism spectrum disorders. In J.L. Matson, and P., Sturmey(Eds.), International handbook of autism and pervasive developmental disorders.12:175-193.
Jacobson, L.A., Ryan, M., Martin, R.B., Ewen, J., Mostofsky, S.H., Denckla, M.B., & Mahone, E.M.(2011). Working Memory Influences Processing Speed and Reading Fluency in ADHD. Child Neuropsychology, 17(3): 209–224. doi:10.1080/09297049.2010.532204.
James, J.(2014). Caffeine and cognitive performance: Persistent methodological challenges in caffeine research. Pharmacology Biochemistry and Behavior, 124:117-122.
Jiumshen, W.(2012). Short-Term group Psychodrama with Chinese children earth quake victims: effects on anxiety, depression and adjustment international journal play therapy, 11: 43-63.
Kirk, S., Gallagher, G., & Coleman, M. R.(2015). Educating Exceptional Children(14th Ed). Cengage Learning, Printed in the United States of America.
Kratchvil, C. J.(2015). The effectiveness of psychodrama on depressionand self-esteem among Filipino children with depressed mother. The arts in psychotherapy, 43. 101-109.
Lawyer, G.(2018). Deaf education and deaf culture: Lessons from Latin America. American Annals of the Deaf, 162(5), 486-8.
Li, J., Wang, D., Guo, Z., Li, K.(2015). Using psychodrama to relieve social barriers in an autistic child: a case study and literature review. International journal of nursing sciences, 2(4): 402-407.
Linda A. Jackson, G, & Edward, P.(2011). The Effect of the Use of Performing Arts and its Role in the Creativity of American Students, Journal of Human Behavior in the Social Environment, 10(1):191-211.
Locascio, G., Mahone, E.M., Eason, S., & Cutting, L.E.(2010). Executive function among children with reading comprehension deficits. Journal of Learning Disabilities, 43: 441-454.
Loftis, C.W.(2004). An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder(Doctoral dissertation. University of Florida.
Moradi, A.R., Miraghaei, M. A., Parhon, H., Jabari, H., Dalgleish, T., & Jobson L.(2013). Posttraumatic Stress Disorder, Depression, Executive Functioning and Autobiographical Remembering in Individuals with HIV and in Carers of those with HIV in Iran. Journal of AIDS Care, 25(3): 281-288.
Rogers. Carolyn A., & Kosowicz. D. (2019). Psychodrama: Conception, Evolution, Evidence and Applications. Australian Counselling Reasearch Journal.ISSN 1832- 1135. 30-35.
Ron Y.(2018) Psychodrama’s Role in Alleviating Acute Distress: A Case Study of an Open Therapy Group in a Psychiatric Inpatient Ward. Front. Psychol. 9:2075.
Rudokaite, D., Indriuniene, V.(2019). Effectiveness of psychodrama for mitigating school fears among senior secondary school students. Z Psychodrama Soziom 18, 369–385. https://doi.org/10.1007/s11620-019-00501-8
Schuitevoerder, S., Rosen, J. W., Twamley, E. W., Ayers, C. R., Sones, H., Lohr, J. B., . . . Thorp, S. R.(2013). A meta-analysis of cognitive functioning in older adults with PTSD. Journal of anxiety disorders, 27(6): 550-558.
Scott, J. C., Matt, G. E., Wrocklage, K. M., Crnich, C., Jordan, J., Southwick, S. M., . . . Schweinsburg, B. C.(2015). A quantitative meta-analysis of neurocognitive functioning in posttraumatic stress disorder. Psychological bulletin, 141(1): 105.
Seidman, L.J.(2006). Neuropsychological function in people with ADHD across the lifespan. Clinical psychology Review, 26: 466-485.
Souilm N. M., Osman Ali S.A., 2017, Effect of Psychodrama on the Severity of Symptoms in Depressed Patients, American Journal of Nursing Research, 5(5): 158-164.
Suto, H., & Maeda, J.(2018). A Self Psychological Therapy Tool Based on Psychodrama Methodology. SICE Journal of Control, Measurement, and System Integration, 11(1): 26-31.
Tarashoeva, G., Marinova-Djambazova P., & Kojuharov., H.(2017). Effectiveness of Psychodrama Therapy in Patients with Panic. International Journal of Psychotherapy, 21(2): 55-66.
Torres-Berrio, A., & Nava-Mesa, M. O.(2019). The opioid system in stress-induced memory disorders: From basic mechanisms to clinical implications in post-traumatic stress disorder and Alzheimer's disease. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 88:327-338. doi: https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2018.08.011.
Weathers, F. W., Litz, B. T., Keane, T. M., Palmieri, P. A., Marx, B. P., & Schnurr, P. P.(2014, February 5). PTSD Checklist for DSM-5(PCL-5).
National Center for PTSD. Retrieved June 3, 2015, from
http://www.ptsd.va.gov/professional/assessment/adult-sr/ptsd-checklist.asp