با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی
ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه دست برتری آنت - نسخه ترکی آذری

مجمد ابهریان؛ حسن عشایری؛ ارسلان گلفام؛ علی جهان

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 9-16

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51708.1517

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ترجمه و تعیین روایی و پایایی آزمون دست برتری آنت مطابق زبان و فرهنگ مردم ترک زبان آذربایجان است. روش: ابتدا برای آیتم­ های دوازده­گانه آزمون، ترجمه و یا معادل­ هایی مطابق زبان و فرهنگ مردم ترکی زبان ساخته شد. برای تعیین روایی محتوایی گزینه­ های ترجمه و ساخته شده از دو شاخص کیفی CVR  و کمی CVI  استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش برنامه دانش و مهارت فراشناخت جاگر بر مهارت‌های عصب روانشناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن

محمدرضا مرادی؛ سید مهران میربد

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 17-30

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.47488.1451

چکیده
  مقدمه: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت­ های خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی رویکرد فراشناختی جاگر بر مهارت­ های عصب روانشناختی  دانش­ آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. به این منظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر هشت هفته بازی‌های ویدئویی تعاملی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان پسر

صالح جراحی؛ رسول عابدان زاده؛ محمد رضا دوستان

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 31-46

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.49187.1475

چکیده
  هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیرهشت هفته بازی­ های ویدئویی تعاملی بر تعادل ایستا و پویای دانش­ آموزان پسر بود. روش: 30 نفر از دانش­ آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان شادگان به‌صورت در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. آزمون تعادل ایستا و پویا در مرحله پیش­­­آزمون گرفته شد. پس از برگزاری جلسه آشنایی با دستگاه ایکس باکس، گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر tDCS روی OFC نیمکره راست در عملکرد اجرایی تصمیم گیری پرخطر و ریسک پذیری

فرزانه پولادی؛ مسعود باقری؛ قاسم عسکری زاده

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 47-62

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51981.1529

چکیده
  تصمیم­ گیری بخشی از کنترل شناختی است که در ارزیابی خواسته­ ها نقش اساسی دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیرات tDCS روی ناحیه مغزی OFC نیمکره راست در تصمیم­ گیری پرخطر و ریسک­ پذیری انجام شد. روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعه آزمایشی یک سو کور بود که روی 30 فرد بزرگسال سالم انجام شد. در این مطالعه افراد به تصادف در دو گروه آزمایشی و شم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی واقعیت‌درمانی و آموزش نوروفیدبک بر بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه

ساناز الهی نژاد؛ شاهرخ مکوند حسینی؛ پرویز صباحی

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 63-82

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46216.1439

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه­ اثربخشی دو روش درمانی واقعیت­ درمانی و نوروفیدبک بر بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه انجام گرفت. روش: در طرحی نیمه­ آزمایشی تعداد 45 بیمار سرطان سینه با شیوه نمونه­ گیری در دسترس در سال 1398 از شهر آمل انتخاب و به‌ صورت تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. رضایت آگاهانه از بیماران اخذ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نبرد نورون‌ها: افزایش تمرکز با استفاده از بازی رایانه‌ای مبتنی بر بازخورد عصبی و رابط مغز-رایانه

حسام ساکیان محمدی؛ یزدان موحدی؛ یونس سخاوت

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 83-100

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.47141.1449

چکیده
  مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از سناریوهای مجازی مبتنی بر بازخورد عصبی در قالب بازی‌ رایانه‌ای بر افزایش تمرکز افراد سالم است. روش: طرح پژوهش حاضر تجربی است و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1397 بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاد شد که حجم نمونه معادل 24 نفر به شکل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش حافظه فعال بر برنامه ریزی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص (نارساخوان)

یوسف دهقانی؛ نزهت الزمان مرادی

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 101-120

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51743.1523

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حافظه فعال بر      برنامه­ ریزی و انعطاف­ پذیری شناختی دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری نارساخوان صورت گرفت. روش: این پژوهش به صورت نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-  پس­ آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 380 دانش‌آموز با اختلال یادگیری خواندن پایه سوم، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی روان درمانگری نمایشی در کاهش مشکلات عصب‌روانشناختی دانش‌آموزان مبتلا به استرس پس از سانحه

شعیب سبحانی تبار؛ فریده حمیدی؛ نجف طهماسبی‌پور

دوره 6، شماره 20 ، خرداد 1399، صفحه 121-146

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.49484.1482

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تعیین و شناسایی تأثیر روان درمانگری نمایشی بر کاهش میزان علائم و مشکلات کارکردهای عصب­ روانشناختی در دانش­ آموزان ابتدایی مبتلا به استرس پس از سانحه در مناطق زلزله زده شهرستان ثلاث باباجانی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی بود که با روش پیش­ آزمون _ پس­ آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری ...  بیشتر