نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 . دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
مقدمه: کاشت حلزون شنوایی نتایج مثبتی را برای کودکان ناشنوا به ارمغان میآورد، اما تجربه ناشنوایی اولیه موجب محدودیتهای مختلفی میشود که یکی از آنها، مشکلات حافظه فعال است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه توانمندسازی عصبروانشناختی دانشآموزان کاشت حلزونی(NEPSCI) و ارزیابی اثربخشی آن بر مشکلات حافظه فعال دانشآموزان ناشنوای کاشت حلزونشده انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع تکآزمودنی با طرح A-B بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان کاشت حلزونشده شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1397 بود. از این جامعه 3 دانشآموز به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار پژوهش چهارمین نسخه مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان(WISC–IV) و مقیاس درجهبندی حافظه کاری(WMRS) بود. بر این اساس طی 5 هفته متوالی آزمودنیها مورد مشاهده قرار گرفتند(موقعیت خط پایه)، سپس طی هشت هفته مداخله اجرا شد و بعد از آن نیز در طی سه هفته، پایداری تغییرات در مرحله پیگیری مشاهده شد. دادهها از طریق تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: طی تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بود. درصد غیرهمپوشی دادهها(PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای هر سه شرکتکننده به ترتیب 5/87%، 75% و 100% بود. این اثربخشی در موقعیت پیگیری نیز همچنان قابل مشاهده بود. نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی عصبروانشناختی دانشآموزان کاشت حلزونی(NEPSCI)، روشی مناسب جهت کاهش مشکلات حافظه فعال آنان است و میتوان از این روش، در مراکز آموزشی و درمانی استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Development of Neuropsychological Empowerment Program for Student with Cochlear Implants (NEPSCI) and Assessing its Effectiveness on the Working Memory Problems of deaf Student with Cochlear Implants
نویسندگان [English]
- Alireza Mohseni-ezhiyeh 1
- Salar Farmarzi 2
- mohammad hosseinali zade 3
1 . PhD. Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 PhD. Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Aim: hearing cochlear implants bring about a positive outcomes for deaf children, but the experience of primary deafness imposes various constraints, one of which is the working memory problem. The present study aimed at developing a neuropsychological empowerment program for students with cochlear implants(NEPSCI) and its effectiveness on the working memory problems of deaf students with cochlear implants. Method: The present study employed an A-B single-subject research design. The statistical population consisted of students cochlear implants in Isfahan City in the academic year of 2017-2018. 3 students were selected from the population via the purposive sampling method. The research instruments were of the Wechsler Intelligence Scale for Children-IV(WISC-IV) and the Working Memory Rating Scale(WMRS). Accordingly, subjects were observed for 5 consecutive weeks(in baseline state), then the intervention was conducted in eight weeks. After that, during three weeks, variation consistency in the follow-up phase was observed. Data were analyzed through visual analysis. Findings:. During the visual analysis of the data chart, intervention was effective on all three subjects. The percentage of non-overlapping data(PND) in both baseline and intervention phases for all three subjects was 87.5%, 75%, and 100%, respectively. This effectiveness in follow-up phase was still observable. Conclusion: According to the results, it can be inferred that the NEPSCI is a suitable method for reducing the problems of working memory in students with cochlear implants and can be employed in educational and treatment centers.
کلیدواژهها [English]
- Cochlear implantation
- Neuropsychological
- Working Memory