نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد شهرکرد،شهرکرد،ایران
2 دانشیارگروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 استادیار نوروفیزیولوژی، گروه علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4 استادیار گروه روان شناسی، واحد شهرکرد. دانشگاه آزاد اسلامی. شهرکرد، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و رواسازی پرسشنامه مهارتهای عصب روانشناختی فرم معلم کودکان پیشدبستانی شهراصفهان انجام شد. روش: روش این پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کودکان مقطع پیشدبستانی شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه موردنظر با توجه به فرمول کوکران 374 کودک پیش دبستانی تعیین شد، که بدلیل آنلاین بودن پرسشنامه متعاقب محدودیت های کرونایی 410 کودک بر اساس روش نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند و توسط معلمین پیش دبستانی تکمیل گردید. داده ها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی از طریق تحلیل مولفه های اصلی بر روی داده ها و چرخش عاملها به روش متعامد از نوع واریماکس و تحلیل عامل تاییدی جهت تایید عامل ها تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج، تایید کننده روایی صوری و محتوایی، تشخیصی و روایی سازه بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 921/0 و ضریب تنصیف برابر با 843/0 حاصل گردید ، نقطه برش بالینی آزمون 2/86 بدست آمد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی به دست آمده در مرتبه اول، هجده عامل و در مرتبه دوم پنج عامل با ارزش ویژه بزرگتر از یک استخراج شد که به ترتیب 58/83 و 59/85 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند، همچنین بارهای عاملی در همه سؤالات در تحلیل عاملی تأییدی بالاتر از 4/0و معنی دار به دست آمده است)001/0>p). نتیجه گیری: این ابزار از پایایی و روایی مطلوب برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش مهارتهای عصب_روانشناختی در کودکان پیش دبستانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Constructing and Validating of Neuropsychological Skills Teacher Form Questionnaire in Isfahan Preschool Children
نویسندگان [English]
- bita hashemi hashjin 1
- Tayebeh Sharifi 2
- shahram mashhadizadeh 3
- reza ahmadi 4
1 Ph.D Candidate for Psychology, Department of psychology.Shahrekord branch .Azad University .Shahrekord, Iran
2 Associate Professor, Department of psychology, shahrekord branch, Azad university, shahrekord, Iran,
3 Assistant Professor in Neurophysiology .Department of Basic Medical Sciences.Shahrekord Branch , Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
4 Assistant professor.Department of psychology,Shahrekord branch. Azad University, Shahrekord, Iran.
چکیده [English]
Aim: The purpose of this study was to constructing , investigating
validating of the neuropsychological skills teacher form questionnaire in preschool children. Method: The research method was descriptive survey. The statistical population consisted of all students of preschools in isfahan city. The research sample was determined according to Cochran ,s formula of 374 preschool children. Corona restrictions prevented the questionnaire from being published online and preschool teachers filled out online questionnaire for 410 children. In order to investigate the construct validity, exploratory factor analysis method in the main components and the varimax variables and confirmatory factor analysis for goodness of fit the model were used. Finding: The results confirmed the face and content validity, discriminant validity and construct validity of the researcher-made test. The reliability of the test by calculating the Cronbach's alpha was 0.921 and with split half method was 0.843.Clinical cut off point were 2.86. Considering eigenvalues greater than 1, eighteen factors in the first order and five factors in the second order were extracted using exploratory factor analysis respectively showing 83.58 and 85.59 percent of the total variance of the scale. Confirmatory factor analysis shows that load factors in all questions were higher than 0.4 and significant as well (p<0.001). Conclusion: Based on the results of the present study, it can be concluded that the neuropsychological skills teacher form questionnaire has adequate validity and reliability and can be used as a valid tool for the assessment of the neuropsychological skills in preschool children.
کلیدواژهها [English]
- Neuropsychological Skills
- Investigating Validating
- Preschool Children