نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 استاد گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: نقش کارکردهای اجرایی در هوش، شخصیت و مهارتهای اجتماعی و موفقیت تحصیلی اثباتشده است. از سوی دیگر، کژ کارکردی اجرایی شامل مشکلات حافظه فعال و سو بازداری پاسخ احتمالاً منجر به تکانشگری، بیتوجهی، مشکلات رفتاری، مشکلات ارتباطی و عدم سازگاری اجتماعی است. بنابراین پژوهش کنونی باهدف تعین و ارزیابی اثربخشی نوروفیدبک و کاپیتانلاگ بر بازداری پاسخ و اندوزش حافظه فعال انجامگرفته است. روش: این پژوهش نیمهتجربی با گروه کنترل بوده و جامعه آماری همه دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی در شهر تهران بوده که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. سپس 90 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهبندی چندمرحلهای پس از غربالگری با معیار شمولت به سه گروه تخصیص یافتند (2 گروه آزمایشی و یک گروه کنترل). مقیاس حافظه فعال دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) قبل و بعد از مداخله و در دوره پیگیری تکمیل شدند. دو گروه آزمایشی 20 جلسه مداخله را دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل کوواریانس و SPSS21 برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شدند. یافتهها: نوروفیدبک و کاپیتانلاگ تأثیر معناداری بر اندوزش حافظه فعال و بازداری پاسخ در دانشآموزان داشته است (p<0/05) اما نوروفیدبک از کاپیتانلاگ اثربخشتر بوده است. نتیجهگیری: این مداخلات را میتوان برای ارتقای حافظه فعال و بازداری پاسخ جهت افزایش موفقیت تحصیلی دانشآموزان به کاربست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation and Comparison of Neurofeedback and Capitan log on Response Inhibition and Storage of Working Memory in Female Elementary Students in 4th Grade
نویسندگان [English]
- Shadi Ebrahimi jozani 1
- Roya Kochak Entezar 2
- Mozgan Sepahmansour 3
- Parvaneh Ghodsi 2
1 1. PhD. student of the Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Professor of Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Role of executive functions in developing intellectual, personality, social skills and educational achievement is approved. On the other hand, executive dysfunctions including working memory problems and response disinhibiting may lead to impulsivity, inattention, behavioral problems, communication problems and social non-adjustment. So the present research aimed to determine and evaluate neurofeedback and Capitan log on response inhibition and storage of working memory. Method: This research was semi experimental study with control group and statistical population were all female elementary students in 4grade in Tehran in 2019-2020. Then 90 students were selected by multi stage clustering method and designated into three groups (2 experimental and 1 control) after screening by inclusion criteria. Daneman and Carpenter working memory scale (1980) and Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) were used for measuring before and after and in following up test. Two experimental groups received 20 sessions of interventions and control group didn’t receive any intervention. Covariance analysis and spss21 were used for analysis of data. Findings: Neurofeedback and Capitan log interventions had significant effects on storage of working memory and response inhibition in students (p<0/05) but neurofeedback was more effective than Capitan log. Conclusion: These interventions can be used to improve working memory and response inhibition to increase educational achievement.
کلیدواژهها [English]
- Capitan log
- Neurofeedback
- Response Inhibition
- Working Memory