با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

2 استادیار، دکترای علوم اعصاب شناختی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه رنگ قرمز و آبی در فرکانس‌های مغزی دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، کلیّه‌ی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. ابتدا با استفاده از اعلام فراخوان، سالم بودن هر یک از افراد از نظر فیزیکی و روانی مورد تایید قرار گرفت. سپس از میان آن‌ها 30 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به هر کدام از آزمودنی‌ها به مدت 15 دقیقه رنگ قرمز و آبی ظاهر شده در مانیتور کامپیوتر نشان داده شد و همزمان از این افراد در باندهای فرکانسی دلتا، تتا، آلفا و بتا ثبت الکترئآنسفالوگرافی کمی به عمل آمد. سپس داده‌های استخراج شده با روش تحلیل واریانس چند‌متغیره تجزیه و تحلیل شدند و کلیه مراحل توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 21 محاسبه گردید. نتایج نشان داد که محرک رنگ قرمز باعث افزایش فرکانس مغزی بتا در نقطه‌ی FP1 و محرک رنگ آبی باعث افزایش فرکانس مغزی آلفا می‌شود P<0/1. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، نتیجه گرفته می‌شود که استفاده از رنگ قرمز در محیط آموزشی مدارس می‌تواند تأثیر مفیدی بر دانش‌آموزان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparing the Red and Blue Colors in Elementary Students' Brain Frequencies

نویسندگان [English]

  • Tina Takbiri 1
  • yazdan movahedi 2

1 MA of clinical psychology, Faculty of Humanities & Education, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran.

2 Assistant Professsor, PHD in Cognitive Neuroscience, Faculty of Islamic Design, Islamic Art University of Tabriz, ,Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the red and blue colors in elementary student’s brain frequencies. The study was causal-comparative. The statistical population of the present study was all elementary students of Tabriz District 4 in the academic year of 2019-20. At first, using announce recall, each person’s health was confirmed physically and mentally. Then, 30 of them were selected by simple random sampling. Each subject was shown red and blue on the computer monitor for 15 minutes and at the same time a small amount of electroencephalography has been recorded in the delta, theta, alpha and beta frequency bands. Then, data were then analyzed by multivariate analysis of variance and all stages were calculated by SPSS software version 21. The results showed that red stimulus increased beta brain frequency at FP1 and blue stimulus increased alpha brain frequency P <0.1. Based on the findings of the present study, it is concluded that the use of red in the educational environment of schools can have a beneficial effect on students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Red
  • Blue
  • Alpha
  • Beta
  • Quantitative Electroencephalography
تقوی، ه ا؛ داورنیا، ف؛ آینه چی خیابانی، س (۱۳۹۴).بررسی اولویت ترجیح رنگ بین کودکان دختر و پسر و الگویابی در طراحی فضاهای زیستی- اجتماعی کودک، کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر، تبریز، مرکز مطالعات راهبردی معماری و شهرسازی.
رستگارپور، ح؛ یاریاری، ف؛ نةری، ح (1389). تأثیر چند رسانه ای آموزشی صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، سال 5، شماره 15.
غفاری خلیق، ح؛ علی پور، ا (1396). بررسی اثر موسیقی بر امواج مغزی: مطالعه الکتروآنسفالوگرافی کمی، ماهنامه علمی_ تخصصی شباک، سال 3، شماره 10.
موحدی، ی (1396). مقایسه تأثیر تبلیغات برند بر الگوی امواج مغزی مصرف کنندگان علاقه‌مند و غیرعلاقه‌مند به برند، فصلنامه علمی_ پژوهشی عصب روان‌شناسی، سال 3، شماره 4.
Birren, F. (2013). Color psychology and color therapy: A factual study of the influence of color on human life. Martino Fine Books.
Codispoti et al., M. (2011). The influence of color on emotional perception of natural scenes. Psychophysiology, vol 49(1): 11-6.
Conway, B. R. (2009). Color vision, cones, and color –coding in the cortex. Neuroscientist, 15(3): 274-90.
Dagget, W. R., Cobble, J. E., Gerfel, S. J. (2008). Color in an optimum learning environment. International Center for Leadership in Education, P: 1-9.
Demarco, A., Clarke, N. (2001). An interview with Alison Demarco and Nichol Clarke: light and color therapy explained. Complement Ther Nurs Midwifery, 95: 103-7.
Dotton, F. J., Mandleco, B. (2012). Child and familycommunication. In pediatric nursing. Caring for children and their families. 3rd ed. Delmar, Clifton  park, NJ: Delmar. P: 409-37.
Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2014). Color psychology: Effects of perceiving color on psychological functioning in humans. Annual review of psychology, 65, 95-120.
Freiders, S., Lee, S., Statz, D., & Kim, T. (2012). The influence of color on physiological response. Journal of Advanced Studnt Science.
Gorji Mahlabani, Y., Saleh Ahangar, M. (2014). The effect of color in the design of the hospital. Iranian Architecture and Urbanism, 1(6): 61-75.
Hupka, R. B., Zaleski, Z., Otto, J., Reidl, L. & Tarabrina, N. (1997). The colors of anger, envy, fear, and jealousy, a cross- cultural study. Journal of cross- cultural psychology, 28 (2): 156- 71.
Jose Paulo, S., Daniela, S., Sofia, B., Luiz, Moutinho. (2011). Investigating the role of the ventromedial prefrontalcortex in the assessment of brand, Originalresearch article published, www.frontiersin,org, Pp: 1-8.
Kolivand, P., Kazemi, H. (2012). Lighting and color for hospital design. Mir Mah Publication.
Leather, P., Beale, D., Santos, A., Watts, J., Lee, L. (2003). Outcomes of environmental appraisal of different hospital waiting areas. Environ Behav, 35(6): 842-69.
Mentzel, S. V., Schücker, L., Hagemann, N., & Strauss, B. (2017). Emotionality of colors: an implicit link between red and dominance. Frontiers in psychology, 8, 317.
Mishima, K. (1996). Studies on the characteristics of electroencephalogram inspecting several colors. J Physiol AnthropolAppl Human Sci 1: 57-62.
Oluwakemi, O., Omoniyi, T. (2015). Olabisi Onabanjo University, Ago-Iwoye, Nigeria. Color in Learning: It’s Effect on the Retention Rate of Graduate Students. Journal of Education and Practice, Vol.6, No.14.
Pan, Y. (2012). Attentional capture by working memory contents. Canadian Journal of Experimental Psychology. 64(2), 124–128.
Shen, Z., Tone, A., Asayama, M. (1999). The effevts of viewing different colors on EEG and skin temperature in humans. J Intl Soc Life Info Sci 17: 105-117.
Shimagami, K., Hihara, M. (1991). Change in environmental image and state of mind and body by color light. Jpn J Hyg 46: 135.
Ueda, Y., Hayashi, K., Kuroiwa, K., Miyoshi, N., Kashiba, H., Takeda, D. (2004). Consciousness and Recognition of five colors-Using functional- MRI and brain wave measurements. J Intl Soc Life Info Sci 22: 366-371.
Wilms, L., & Oberfeld, D. (2018). Color and emotion: effects of hue, saturation, and brightness. Psychological research82(5), 896-914.
Yoto, A., Katsuura, T., Iwanaga, K., & Shimomura, Y. (2007). Effects of object color stimuli on human brain activities in perception and attention referred to EEG alpha band response. J Physiological Anthropology, 26(3): 373_ 378.
Zhang, H., Tang, Z. (2011). To judge what color the subject watched by color effect on brain activity. Ijcsns International Journal of Computer Science and Network Security, 11(2): 80_ 82.