نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی. گروه تربیتبدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 استادیار، گروه تربیتبدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر هماهنگی دانشآموزان فلج مغزی اسپاستیک بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مدرسه گلها ویژه فلج مغزی بودند. روش: شرکتکنندگان در این پژوهش، 16 نفر دانشآموز فلج مغزی اسپاستیک رده سنی 7 تا 10 سال بودند که بعد از پیشآزمون بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 6 هفته تمرینات دلاکاتو را انجام دادند. روش اعمال متغیر مستقل در گروه تجربی شامل 4 مرحله خزیدن، چهار دست و پا رفتن، چرخش سر، پرتاب و دستکاری توپ بود. پروتکل تمرینی برای گروه تجربی در هر جلسه به صورت انفرادی در نظر گرفته شد در پایان 6 هفته از هردو گروه پس آزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوورایانس ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که در متغیر هماهنگی چشم-دست (0001/0=p ،47/84=f)، پرتاب کردن (001/0=p ،92/17=f) و دریافت کردن (0001/0=p ،33/63=f) بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد که با توجه به تفاوت میانگینها، عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. بحث: بطورکلی میتوان بیان کرد که یک دوره مداخله 6 هفتهای تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر تبحر حرکتی دانشآموزان فلج مغزی اسپاستیک اثربخش است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effects of Delacato’s Neuropsychological Training on Motor Proficiency of Students with Spastic Cerebral Palsy
نویسندگان [English]
- Fatemeh Jokar 1
- Gholamhoseyn Nnazemzadegan 2
- Majid CHahardahcherik 2
1 Master of Motor Behavior. Department of Physical Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
Aims: The aim of this study is to investigate the effects of Delacato’s neuropsychological training on coordination of students with spastic cerebral palsy. Methods: The study population was students of Golha School for cerebral palsy. Participants in this study were 16 students with spastic cerebral palsy in the age group of 7 to 10 years who were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group performed Delacato exercises for 6 weeks. The method of applying the independent variable in experimental group included 4 stages of crawling, quadrupeds and walking, turning the head, throwing and manipulating the ball. The training protocol for the experimental group was considered individually in each session. Then, post-test was taken from both groups. Data were analyzed using analysis of covariance. Results: The results showed that in the eye-hand coordination (f=84.47, p=0.0001), throwing (f =17.92, p=0.001) and Catching (F=63.33, p=0.0001) there is a significant difference between the experimental and control groups that due to the difference in means, the performance of experimental group is better than control group. Discussion: In general, it can be stated that a 6-week intervention course of Delacato neuropsychological exercises is effective on the motor proficiency of spastic cerebral palsy students.
کلیدواژهها [English]
- motor Coordination
- Cerebral Palsy
- Neuropsychological Training