با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی. گروه تربیت‌بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 استادیار، گروه تربیت‌بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر هماهنگی دانش‌آموزان فلج مغزی اسپاستیک بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مدرسه گل‌ها ویژه فلج مغزی بودند. روش: شرکت‌کنندگان در این پژوهش، 16 نفر دانش‌آموز فلج مغزی اسپاستیک رده سنی 7 تا 10 سال بودند که بعد از پیش‌آزمون به‌طور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 6 هفته تمرینات دلاکاتو را انجام دادند. روش اعمال متغیر مستقل در گروه تجربی شامل 4 مرحله خزیدن، چهار دست و پا رفتن، چرخش سر، پرتاب و دست‌کاری توپ بود. پروتکل تمرینی برای گروه تجربی در هر جلسه به صورت انفرادی در نظر گرفته شد در پایان 6 هفته از هردو گروه پس آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوورایانس ارزیابی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در متغیر هماهنگی چشم-دست (0001/0=p ،47/84=f)، پرتاب کردن (001/0=p ،92/17=f) و دریافت کردن (0001/0=p ،33/63=f) بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد که با توجه به تفاوت میانگین‌ها، عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. بحث: بطورکلی می‌توان بیان کرد که یک دوره مداخله 6 هفته‌ای تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر تبحر حرکتی دانش‌آموزان فلج مغزی اسپاستیک اثربخش است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effects of Delacato’s Neuropsychological Training on Motor Proficiency of Students with Spastic Cerebral Palsy

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Jokar 1
  • Gholamhoseyn Nnazemzadegan 2
  • Majid CHahardahcherik 2

1 Master of Motor Behavior. Department of Physical Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

Aims: The aim of this study is to investigate the effects of Delacato’s neuropsychological training on coordination of students with spastic cerebral palsy. Methods: The study population was students of Golha School for cerebral palsy. Participants in this study were 16 students with spastic cerebral palsy in the age group of 7 to 10 years who were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group performed Delacato exercises for 6 weeks. The method of applying the independent variable in experimental group included 4 stages of crawling, quadrupeds and walking, turning the head, throwing and manipulating the ball. The training protocol for the experimental group was considered individually in each session. Then, post-test was taken from both groups. Data were analyzed using analysis of covariance. Results: The results showed that in the eye-hand coordination (f=84.47, p=0.0001), throwing (f =17.92, p=0.001) and Catching (F=63.33, p=0.0001) there is a significant difference between the experimental and control groups that due to the difference in means, the performance of experimental group is better than control group. Discussion: In general, it can be stated that a 6-week intervention course of Delacato neuropsychological exercises is effective on the motor proficiency of spastic cerebral palsy students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motor Coordination
  • Cerebral Palsy
  • Neuropsychological Training
امیرخانی، مرضیه؛ موحدی، احمد رضا. (1395). تأثیر تمرینات حسی ـ حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال. رفتار حرکتی. 8(26)، 89-104.
بهادری خسروشاهی، جعفر. (1396). بررسی تأثیر تمرین‌های ادراکی-حرکتی بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف دانش‌آموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی. 3(9)، 25-40.
قره­باغی، صغری؛ هادیان، محمدرضا؛ عبدالوهاب، مهدی؛ دهقان، لیلا؛ راجی، پروین؛ فقیه زاده، سقراط (1389). بررسی تاثیر تحریکات هم‌زمان حس سطحی و عمقی بر عملکرد حرکتی اندام فوقانی کودکان دایپلژی اسپاستیک ۷-۳ سال. توان‌بخشی نوین. 4 (۳ و ۴)،: ۵۳-۵۷.
Alwhaibi, R., Alsakhawi, R., & ElKholi, S. (2020). Effects of auditovisual feedback on eye-hand coordination in children with cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities101, 103635.
Arnould, C., Bleyenheuft, Y., & Thonnard, J. L. (2014). Hand functioning in children with cerebral palsy. Frontiers in neurology5, 48.
Avramova, M. V. (2018). The effect of doman-delacato and perfetti methods in children with spastic hemiplegic cerebral palsy. Knowledge International Journal28(2), 449-454.
Chien, C. W., Brown, T., & McDonald, R. (2009). A framework of children's hand skills for assessment and intervention. Child: care, health and development35(6), 873-884.
Cummins, R. A. (2018). The neurologically-impaired child: Doman-Delacato Techniques reappraised (Vol. 4). Routledge.
Deitz, J. C., Kartin, D., & Kopp, K. (2007). Review of the Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency, (BOT-2). Physical & occupational therapy in pediatrics27(4), 87-102.
Delacato, Karl. (1991). Difficulties in speech and reading in children: A new approach in prevention, recognition and treatment of nerve growth and organization. Translator: Fattahy M. Tehran: Our Publications. Print, 2, 51-9
El-Sobky, T. A., Fayyad, T. A., Kotb, A. M., & Kaldas, B. (2018). Bony reconstruction of hip in cerebral palsy children Gross Motor Function Classification System levels III to V: a systematic review. Journal of Pediatric Orthopaedics B27(3), 221-230.
Geijen, M., Ketelaar, M., Sakzewski, L., Palisano, R., & Rameckers, E. (2020). Defining functional therapy in research involving children with cerebral palsy: a systematic review. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics40(2), 231-246.
Gharebaghi, S., Hadian, M. R., Abdolvahab, M., Dehghan, L., & Faghih Zadeh, S. (2010). The effects of simultaneous activation of exteroception and proprioception on function of upper extremity in children with diplegic spastic cerebral palsy, 3-7 years old. Journal of Modern Rehabilitation4(3), 53-57.
Hines, T. M. (2001). The Doman-Delacato patterning treatment for brain damage. The Scientific Review of Alternative Medicine5(2), 80-89.
Lamberts, R. P., Burger, M., Du Toit, J., & Langerak, N. G. (2016). A systematic review of the effects of single-event multilevel surgery on gait parameters in children with spastic cerebral palsy. PLoS One11(10), e0164686.
Levitt, S., & Addison, A. (2018). Treatment of cerebral palsy and motor delay. John Wiley & Sons.
Miller, F., & Bachrach, S. J. (2017). Cerebral palsy: A complete guide for caregiving. JHU Press.
Moll, I., Vles, J. S., Soudant, D. L., Witlox, A. M., Staal, H. M., Speth, L. A., ... & Vermeulen, R. J. (2017). Functional electrical stimulation of the ankle dorsiflexors during walking in spastic cerebral palsy: a systematic review. Developmental Medicine & Child Neurology59(12), 1230-1236.
Pavão, S. L., Silva, F. P. D. S., Savelsbergh, G. J., & Rocha, N. A. C. F. (2015). Use of sensory information during postural control in children with cerebral palsy: systematic review. Journal of motor behavior47(4), 291-301.
Ravi, D. K., Kumar, N., & Singhi, P. (2017). Effectiveness of virtual reality rehabilitation for children and adolescents with cerebral palsy: an updated evidence-based systematic review. Physiotherapy103(3), 245-258.
Ryu, H. J., & Song, G. B. (2016). Differences in proprioceptive senses between children with diplegic and children with hemiplegic cerebral palsy. Journal of physical therapy science28(2), 658-660.
Spittle, A. J., & Morgan, C. (2018). Early intervention for children with cerebral palsy. In Cerebral palsy (pp. 193-200). Springer, Cham.
Thomas, E. W., & LeWinn, E. B. (1996). Brain-Injured Children; With Special References to Doman-Delacato Methods of Treatment.
Zanon, M. A., Pacheco, R. L., Latorraca, C. D. O. C., Martimbianco, A. L. C., Pachito, D. V., & Riera, R. (2019). Neurodevelopmental treatment (Bobath) for children with cerebral palsy: a systematic review. Journal of child neurology34(11), 679-686.