مریم زمانی؛ حسین زارع؛ احمد علیپور؛ مهدیه رحمانیان؛ وحید ملکیان
چکیده
مقدمه: بازیهای کامپیوتری با توجه به گسترش و محبوبیتی که دارند امروزه به یکی از موضوعات مورد علاقه پژوهشگرانی در زمینه مغز و عملکرد آن تحقیق میکنند بدل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مهارت در پاسخ به بازیهای کامپیوتری صورت گرفته و دو شبکه توجه قدامی و خلفی را مورد بررسی قرار میدهد. روش: پژوهش حاضر به شیوه شبه آزمایشی است و دو ...
بیشتر
مقدمه: بازیهای کامپیوتری با توجه به گسترش و محبوبیتی که دارند امروزه به یکی از موضوعات مورد علاقه پژوهشگرانی در زمینه مغز و عملکرد آن تحقیق میکنند بدل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مهارت در پاسخ به بازیهای کامپیوتری صورت گرفته و دو شبکه توجه قدامی و خلفی را مورد بررسی قرار میدهد. روش: پژوهش حاضر به شیوه شبه آزمایشی است و دو گروه از افراد ماهر و غیرماهر در بازیهای کامپیوتری در آن شرکت دارند. افراد حاضر در هر دو گروه در حین ثبت EEG به تکلیف در خصوص بازیهای مورد بررسی پاسخ دادند. مؤلفههای مورد بررسی در این پژوهش مؤلفه P1 در شبکه خلفی توجه و ناحیه پس سری و مؤلفه PP2 در شبکه توجه قدامی و ناحیه پیشپیشانی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد دو گروه ماهر و غیرماهر در پاسخ به بازی های کامپیوتری متفاوت هستند و گروه غیرماهر فعالیت بیشتری در مواجه با محرک از خود نشان دادند. در حالی که گروه ماهر عملکر بهتری داشتند و از هر دو شبکه توجه به طور همزمان استفاده میکردند. همچنین نتایج نشان داد دو شبکه توجه قدامی و خلفی در مواجه با محرکها متفاوت عمل میکنند و شبکه قدامی فعالیت بیشتری در توجه متمرکز سوگرانه دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت بازی های کامپیوتری با فعالیت کمتر و عملکرد بهتر اما غیر تخصصی در مغز همراه است و این تفاوت در شبکه توجه قدامی به خوبی قابل مشاهده است.